Master Thesis Track Hovedopgave Master og Diplom

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Carl-Johan Dalgaard (
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Fagdidaktisk kursus i religion
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Master Thesis Track Software Engineering Henrik Bærbak Christensen.
Vejledning i projektarbejde
Team 9, evaluering KaosPiloterne Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces 3. juni 2004 DAG 2 dokumentation.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Master Thesis Track Hovedopgave Master og Diplom Henrik Bærbak Christensen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Katastrofen – årsager og konsekvenser
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Formalia ved opgaveskrivning
Obligatorisk selvvalgt opgave
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Reflektion over jeres egen praksis
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Projektopgave Problemstilling.
EKSAMEN OG PRØVER.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Øvelse 1: First Impressions
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Eksamen Praktisk prøve.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Department of Marketing and Management
Software Architecture in Practice
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Master Thesis Track Hovedopgave Master og Diplom
Introduction to synopsis writing
Department of Marketing and Management
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Master Thesis Track Hovedopgave Master i IT - SWK
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Master Thesis Track Software Engineering
Præsentationens transcript:

Master Thesis Track Hovedopgave Master og Diplom Henrik Bærbak Christensen

Agenda for dagen idag Kort intro v. Henrik Gruppe dannelse Strukturen i ‘tracket’ Kort præsentation af vejleder team Hvad er kravene for en hovedopgave? Arketyper på opgaver Praktiske ting Gruppe dannelse Kort diskussion af emnevalg

Master Thesis Track

Motivation Studerende på fagpakker i master/diplom Meget høj gennemførelsesprocent Fra fornuftige til ganske høje karaktersnit ved eksamen Studerende på hovedopgave Meget ringe aktivitetsniveau Vi tror grunden er Fast afleveringsstruktur og milestones i fagpakkerne Gruppearbejde, på godt og ondt, fælles forpligtelse

Master Thesis Track Et fast forløb: Faste deliveries/sprints, fem faste datoer Rapport, delta, målsætning, spørgsmål Feedback, to hverdage efter Vejleder kommer med konstruktiv kritik Rapport Revidering af arbejdsplan Fast afleveringsdato + eksamensdato

Henrik Bærbak Christensen Planen Afleveringsplanen er på hjemmesiden: www.daimi.au.dk/~hbc/evuthesis/index.html Mindre justeringer aftales med vejleder DAIMI Henrik Bærbak Christensen

Gruppearbejde Gruppearbejde er en fordel Gruppen giver et rum for diskussion  Gruppen giver en fælles forpligtelse  Gruppen mindsker belastning af vejlederne  Gruppen kræver at man bøjer sine faglige ønsker mod hinanden  Gruppen kræver at man skaber et fagligt, professionelt samarbejde 

Henrik Bærbak Christensen Kontrakten Vi lover at vejlede og give feedback To hverdage efter jeres aflevering I giver håndslag på at Arbejde konstruktivt og effektiv og levere Indsende status + rapport til hver deadline Aflevere den fastsatte dato Shit happens but... Hvis I er stærkt usikre på I kan yde indsatsen, så må I tage det næste tog... DAIMI Henrik Bærbak Christensen

Henrik Bærbak Christensen Vejleder team Personer indenfor software arkitektur og software engineering... Jeg kan hjælpe med at finde vejledere indenfor andre områder DAIMI Henrik Bærbak Christensen

Krav til hovedopgave

Henrik Bærbak Christensen Diplom DAIMI Henrik Bærbak Christensen 11

Henrik Bærbak Christensen Master DAIMI Henrik Bærbak Christensen 12

Henrik Bærbak Christensen From the Spec’s Ved udarbejdelsen af hovedopgaven skal den studerende demonstrere fortrolighed med almindelige principper for videnskabelig metode og færdighed i at anvende metoder og teorier til selvstændigt at afgrænse og behandle problemstillinger inden for området softwarekonstruktion. DAIMI Henrik Bærbak Christensen 13

Henrik Bærbak Christensen Hvad betyder det? Gruppen skal Identificere et relevant projekt Relateret til softwarekonstruktion Belastning svarende til N x 15 ECTS (N=antal personer) Anvende videnskablig metode DAIMI Henrik Bærbak Christensen 14

Videnskab = Skabe viden  Videnskablig metode? Anvende teknikker/metoder fra jeres fagpakker! Være systematisk i jeres arbejde og i jeres rapport/beskrivelser Skrive koncist, benytte terminologi fra områderne Design Science Research http://desrist.org/design-research-in-information-systems/ DAIMI Henrik Bærbak Christensen

Brug synopsis skabelon fra hjemmesiden! Produktet … er en rapport! Skabelonen er givet på forhånd! Introduction motivation hypothesis / problem statement Body the process, the product, analysis Related work what sources do you build upon; what sources tell the opposite of your findings Conclusion tie body and related work to the original hypothesis Brug synopsis skabelon fra hjemmesiden!

Henrik Bærbak Christensen God/dårlig rapport En god rapport er vigtigt. Solid arbejde belønnes ikke tilstrækkeligt hvis rapporten er ulæselig ! Se hints i reviewer guiden på hjemmesiden! DAIMI Henrik Bærbak Christensen

Eksamen … er et mundtligt forsvar Planen er: Aflevering af arbejdet: rapport (+ zip) 1 uge før forsvar: udlevering af spørgsmål Forsvaret 20 min præsentation = besvar spørgsmålet 20 min eksamination = vejleder+censor spørger ind…

Henrik Bærbak Christensen Projekt typer Oftest sete: en konstruktiv tilgang… DAIMI Henrik Bærbak Christensen 19

Den oplagte hovedopgave Tag kraftigt afsæt i jeres favorit fagpakke/perspektivfag! Prøv en af teknikkerne af, lav prototyper, reflekter Pilotprojekt på arbejde Open source Retrospektiv analyse Hvis vi havde anvendt teknik X fra fagpakke Y på mit sidste projekt…

Bundlinjen i hovedopgaver Dette er ikke industrien Industri: Bundlinjen er økonomi Produkt vigtigt, process relativ irrelevant Akademia: Bundlinjen er viden-skabelse Process er vigtig, produkt relativt irrelevant Jeres læring, hvad har I skabt af viden Jeres systematik, ‘vælge den rigtige løsning’, analyse, kritik Produkt som middel for at skabe viden, er en “eksperimentel opstilling” som i fysik og kemi timerne…

Ide bank Kig evt vores gamle diplom og master opgaver igennem http://cs.au.dk/studies/continuing-education/masters-and-diplomas-graduated-at-computer-science/ En tidligere præsentation som giver lidt flere ideer og råd mht. hovedopgaven se på http://cs.au.dk/studies/continuing-education/student-information/thesis-and-exam/

Praktiske ting og sager

Hjemmeside www.daimi.au.dk/~hbc/evuthesis/index.html

Værktøjer til gruppe arbejde Same-time, same-location “den gode gamle måde” på mange måder optimalt Same-time, different-location Tjek http://www.daimi.au.dk/~hbc/technical/team-work-tools.html GoogleDocs: til rapporten TeamViewer, GoToMeeting: for shared desktop Eclipse Doc Share: for pair/team programming Different-time: Subversion el lign.: Versionsværktøj