Udenrigsministeriet, Eksportrådet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Advertisements

Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Skabelon til strategisk plan
Hvad kan København som hovedstad?
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
It-ledelse for ikke-it-chefer
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Velkommen til Export Steps Agenda AGENDA Velkomst v/ Lis Brink, tovholder for Export Steps, Væksthus Midtjylland 14.05Introduktion af.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
AGWAPLAN Side 1 · · Projekt om balance mellem produktions- og miljøhensyn Vandplan – indhold, udarbejdelse og realisering.
Medalje til Høje-Taastrup
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Velkommen til Export Steps Agenda Velkomst og præsentation af Export Steps – networking med indhold v/ Ole Chr. Lindholm, SMV-teamleder,
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
1 27. marts 2015 Kulturministeriets og Udenrigsministeriets Samarbejdsaftale.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Katrine Dalsgaard Skovly
Tommy Engedal Kronborg
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
EKSPORTRÅDET HJÆLPER DIN VIRKSOMHED I GANG MED INTERNATIONALISERING Internationaliseringsrådgiver Henrik Petersen.
InnoBooster. Vi investerer i innovative og flyvedygtige ideer …
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
EKF'S EKSPORTAMBASSADØRPROGRAM / MAJ 2015 / SLIDE 1 Maj 2015 EKF's Eksportambassadørprogram Forsideslide, farvet eller med billede Indsæt billede: 1. Vælg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
SUF - gevinstrealisering
Energierhvervsanalyse
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Introduktion til Væksthuset KlimaKlar møde den
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Udenrigsministeriet, Eksportrådet Midtjysk ErhvervsudviklingsAkademi Delaftale 4: Kurser i forhold til virksomhedernes internationaliseringsstrategi Søren Juul Jørgensen, sorjor@um.dk 41733897 Kunderelationskontoret, eksportrådet

Udenrigsministeriets tilstedeværelse i verden THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU Udenrigsministeriets tilstedeværelse i verden Ambassader (74) Multilaterale repræsentationer (8) Repræsentationskontorer (6) Generalkonsulater (4) Handelskontorer med borgerservice (9) Øvrige handelskontorer (7) Innovationskontorer (6) 115 repræsentationer i alt - I mere end 80 lande 2 This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

Center for Eksportrådet (TC) Investeringstiltrækning Eksportfremme Center for Eksportrådet (TC) Handelspolitik Innovation

Hvad gør Eksportrådet? Eksportrådet bidrager til værdi, vækst og viden for Danmark gennem global rådgivning og partnerskab Øget vækst og beskæftigelse i Danmark

Udbytte af kurserne = Viden + Værktøjer Viden om hvilke motiver virksomhederne har for at gå internationalt og hvilke barrierer og udfordringer, der typisk er herfor Viden om virksomhedernes strategiske overvejelser og forarbejdet vedrørende forberedelsen af eksportaktiviteter herunder markedsvalg og indtrængning på markeder Viden om hvordan erfarne virksomheder arbejder internationalt Viden om de nye vækstmarkeder som fx Kina, Indien, Mellemøsten og Rusland. Værktøjer, der kan bruges i det daglige

Elementer i kurset Indhold Niveau C Internationaliseringsovervejelser og strategi. Salgsplanlægning, barrierer, markedsindtrængning og kanalvalg. Præsentation af Eksportrådet Niveau B Virksomhedscase, sektor-overblik , løsning, drift og opfølgning, IPR/ udnyttelse og beskyttelse af ideer og rettigheder, kommunikation/barrierer, SMV-støttemuligheder Niveau A Markedsfokus, Risikoafdækning, CSR, myndighedskontakt, Virksomhedscases

Niveau C Internationaliserings-overvejelser Emne Indhold Internationaliserings-overvejelser Drivere, strategi, markedsvalg Marked Overvejelser på nærmarked Overvejelse på vækstmarked Kanalvalg og salgsplan Proces for partnersøgning. Hvilke overvejelser om kanal og partner Cases Partnersøgning fx Polen og Frankrig Eksportrådet Eksportrådet, organisation og muligheder Markedsfokus Fx Videolink med TC Indien

Niveau B Emne Indhold Sektoroverblik Global Markets – muligheder - sektoroverblik Case Energi Markedspitch og erfaring Fx Tyrkiet, Mellemøsten Kommunikation Kulturforskelle og barrierer for kommunikation med betydning for ledelse og forhandling IPR - Har du råderum på markedet - både dit hjemmemarked som det internationale marked? Patent- og Varemærke styrelsen giver en introduktion til beskyttelse af egen viden samt benyttelse af andres viden. På den måde kan virksomheder sikre sig på det nationale og det internationale marked. Hvordan laver man et oplyst til- eller fravalg af både egne og andres rettigheder. Hvordan kan man indgå samarbejde med andre – og hvorfor. SMV-støtte Støttemuligheder til SMV’er Markedsfokus fx Rusland Videolink med Eksportrådet Rusland – muligheder, barrierer og råd

Niveau A Emne Indhold Risikoafdækning Identifikation af markedsbarrierer og risici, vurdering og håndtering Myndighedskontakt og Global Public Affairs Tilladelser, godkendelser, refusionsordninger og andre situationer hvor forholdet til myndigheder er afgørende Markedspitch og erfaring Fx med Bangkok, Dacca, Djakarta CSR Introduktion til CSR. Grundbegreber. Hvor kommer ”CSR-presset” fra? Risikostyring og forretningsudvikling. Eksportkredit og Eksportforsikring Hvad kan EKF, IFU bruges til og hvad er eksportforsikring Markedsfokus fx Kina Videolink med TC-repræsentation Kina

Undervisere Søren Juul Jørgensen kommercielle partnerskaber og alliancer i Danmarks Eksportråd. Fra 2006-2010 chef for handelsafdelingen på ambassaden i Warszawa. Fra 2003 til 2006 forretningsudvikling og salg i DMdata (Mærsk Data Group) og IBM. Søren har været udsendt til Polen og til Danmarks faste repræsentation til EU i Bruxelles og har i flere år været beskæftiget med EU og EU-retlige spørgsmål. Dels som ministersekretær for Europaministrene i forbindelse med de sidste danske formandskaber for EU, som advokat ved EU-domstolen og som souschef i Udenrigsministeriets EU-sekretariat. Søren er cand.jur. og har som ekstern lektor ved Københavns Universitet og censor ved KBH og Aarhus Universitet bred undervisningserfaring.

Formål Formålet med kurserne er at klarlægge hvilke strategiske overvejelser, der ligger bag en virksomheds internationaliseringsstrategi samt hvordan indsatsen bedst understøttes i vækstuniverset. Hvis en virksomhed skal opnå succes med eksport er det vigtigt at have strategisk indgangsvinkel. Dette indebærer at der skal udarbejdes en internationaliseringsstrategi, som kan hjælpe virksomheden og give retning på eksportindsatsen. Når denne strategi udarbejdes står virksomhederne ofte over for en række uafklarede spørgsmål, som skal besvares inden eksporten påbegyndes. Disse spørgsmål drejer sig ofte om valg af marked og hvordan skal virksomheden i praksis komme i gang. Her tilbyder Væksthuset i dag initiativet ”Export Steps – networking med indhold”, hvor der er fokus på bl.a. følgende: Hvordan vælger man det rette nye eksportmarked for virksomheden? Hvor kan du finde viden og værktøjer, der kan hjælpe dig i gang på den bedste måde? Sidste nyt fra fokusmarkeder fra Eksportrådets medarbejdere. Kurset vil præsentere en række af de erfaringer som konsulenterne har fra den gennemførte indsats, således at deltagerne som en del af forberedelsen får udleveret et kort notat med de væsentligste læringspunkter fra den nuværende indsats.

Formål Først er der fokus på virksomhedernes motiver for at gå internationalt. Virksomhedens beslutning om at eksportere er et meget afgørende strategisk valg. Det er vigtigt at virksomheden har det rette billede af om de nødvendige forudsætninger for at gå ud internationalt er til stede. Her sættes fokus på forudsætninger i form af de finansielle, produktmæssige og organisatoriske. I forlængelse heraf præsenteres en gennemgang af hvilke motiver, som fx ønske om vækst, for lille hjemmemarked mv., der motiverer virksomhederne til at gå i gang med eksport. Dernæst gennemgås virksomhedernes strategiske overvejelser i forbindelse med eksport. Her præsenteres overvejelserne i forhold til strategiudvikling, markedsvalg og indtrængning på nyt marked. Det er klart at der er mange forskellige faktorer (konkurrencesituationen, virksomhedens ressourcesituation, virksomhedens forretningsmodel mv.), der spiller ind på udvikling af en god internationaliseringsstrategi. Her præsenteres en analysemodel til at forstå de mange trin som en virksomhed skal igennem ved fastlæggelse af en internationaliseringsstrategi. Heri inddrage også de typiske barrierer som virksomhederne løber ind i når de skal til at eksportere. Videre inddrages konkrete erfaringer fra virksomheder, der arbejder internationalt og som har gode lærepenge at dele ud af. Dette inddrages for at kvalificere og forstå, hvordan det er virksomhedsejere tænker og planlægger, når de beslutter at vækste internationalt. Endelig er der fokus på at præsentere seneste nyt inden for nye relevante markeder for regionens virksomheder. Evalueringen af væksthusene fremhæver, at der er behov for især at styrke kompetencerne i forhold til vækstmarkederne Kina, Indien, Mellemøsten og Rusland.