Newline
Erhvervscase mdt. eksamen Horsens Handelsskole den 9. juni 2005 Newline A/S Erhvervscase mdt. eksamen nn hhsa
Newline A/S Grundlagt i 1981 Ejerform: Aktieselskab (familieeje) Eksportstart i slut 80’erne Ejerform: Aktieselskab (familieeje) Produkter: Funktionelt kvalitets sportstøj Antal ansatte: 61 i DK, ca. 500 i produktionen
Problemer Frembrusende internationaliseringsstrategi Mål og visioner Udvidelse af distributionssegmenter! Eksportmotiver? Eksport-beredskab/erfaring Manglende overvejelser i forbindelse med valg af eksportmarkeder Eksport til 14 lande Forskellige distributionsformer Sælgere Agenter Importører
Internationaliseringsproces Internationaliseringsgrad Uppsala-modellen, direkte fase 3/4 Back to basic Genovervejelse fase 2/3 Eksportmotiver? Proaktivt, med forbehold Interne motiver reaktive forespørgsler Eksport-beredskab/erfaring Vil for meget selvkritiske Lave markeds- og konkurrentanalyser Link til Uppsala-model
Valg af eksportmarkeder Genovervej eksportlande Opfylder alle lande deres afsætningsmål? Evt. brug af tragtmodel BNP Købekraft Interesse index Distributionsmuligheder Forskellige distributionsformer Direkte investering (fase 4) Direkte distribution Uppsala = indirekte distribution Reelt Handelsimportør (I Newlines navn)
Distributionsstrategi Eksklusiv distribution Enkelte forhandlere i geografisk område Selektiv distribution Mindre antal forhandlere i geografisk område Intensiv distribution Flest mulige i geografisk område Bilka – stemmer ikke overens Intensiv Newline – sportsforretninger Selektiv
Konsekvenser Internationaliseringsproces Valg af eksportmarkeder Back to basic realisme Effektiv allokering af ressourcer Valg af eksportmarkeder Gennemgående og sammenhængende eksport Distributionsstrategi Sammenhæng i distributionsstrategi og mål / visioner Distributionsformer overens med internationaliseringsgrad Ens distribution mindre adm.
Evt. spørgsmål ???
Newline
Distributionsforhold Produkt- forhold Konkur- rence- forhold Kunde- forhold Distributionsforhold Valg af distributions- form Forhold i omgivel- serne Forhold i distribution- leddet Interne forhold
Påvirkning af handlingsparametre Price Product Påvirkning af handlingsparametre Promotion Place
Uppsala-model Uppsala-model Link til internationaliseringsproces
Dias - sitemap Oversigt: Newline A/S Problem Internationaliseringsproces Valg af eksportmarkeder Distributionsstrategi Konsekvenser Evt. spørgsmål ??? Distributionsforhold Påvirkning af handlingsparametre Uppsala-model Start / slut