Grundlæggende Webdesign

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Journalistiske virkemidler
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Metode i AT Religion.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Almen studieforberedelse
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sprog/billeder på Internettet
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Fagets formål, fokus og fagmål
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
Analyse af praksis.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Synopsis VIP3/2012.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Projektvejledning på performance-design
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Celle.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Grundlæggende Webdesign – at skrive til nettet Bjarne Sandstrøm IT-højskolen forelæsning.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Den populærvidenskabelige artikel
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Sso SKRIV!.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Den naturvidenskabelige metode
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Skriv til nettet Læringsstie
SRO 2018 hHx.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Grundlæggende Webdesign – at skrive til nettet Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 18.9.2001

Plan for i dag Alment at diskutere skrivestrategier for nettet formidlingssituationen på nettet traditionel lineær skrivning skrivning til interaktivt medie Jeres spørgsmål til den forestående opgave om en tekst-orienteret site Konkrete sproglige overvejelser i relation til net-skrivning Jakob Nielsens synspunkt

Formidlingens vilkår Traditionel formidling > < Net-formidling institutionel > kanonisk > søger viden om alment > anerkendte værdier > hierarkisk > norm- og pligtbetonet > < Net-formidling < markedsbetonet < værdifri < søger viden om < egne interesser < flad < lystbetonet

Lineær skrivning Processkrivningens tre niveauer A. Brainstorm B. Mind-map C. Disposition Endelig skrivning

A) Brainstorm Associativ idéindsamling Holdningen under processen må ikke være kritisk Ideerne nedskrives i den rækkefølge, de måtte indfinde sig dvs. som de følger efter hinanden i tid, ikke som de måtte hænge sammen

B) Mindmap Overblikskabende sortering af ideerne Forbindelseslinier efter stofmæssig beslægtethed efter tidslig progression efter grund-følge, årsag-virkning

C) Disposition Kritisk søgen efter fokus Elementerne arrangeres efter formidlingsmæssige hensyn fortælling som argumentation dokumentation ræsonnement

Sammenfatning (A > B > C) Skriveprocessen udvikler sig gennem følgende tre niveauer en temporær idéfølge (associationskæde) et spatialt arrangement af stoffet et formindlingsmæssigt / logisk ræsonnement dvs. gennem tid, rum og logisk kausalitet

Processkrivningens erkendelsesvej Associativt, ukritisk, lavt bevidsthedniveau (før-bevidst) Sonderende, iagttagende overblik Egentlig indsigt i materialets indre relationer på et høj-bevidst kategorialt, logisk og metodisk niveau. dvs. fra LAVT til HØJT bevidsthedniveau!

Web-skrivning En sites struktur ligner en mindmap En sites struktur er ikke lukket, men åbner plads for brugeren Interaktiv skrivning svarer til ‘multi-kausal’ tænkning Interaktiv skrivning giver mulighed for at beskrive et verdensbillede, hvor påvirkninger ikke kun forplanter sig af irreversible tidslinjer, men går på kryds og tværs (jvf. George P. Landow). Skrivning til et interaktivt medie kan - i relation til lineær skrivning - forekomme erkendelsesmæssigt mindre krævende. Forskellen på de to skriveformer er, at den lineære skrivning udtrykker ‘afsenders’ erkendelse, mens den interaktive skrivning tilrettelægges for at give brugeren erkendelsesmuligheder.

Lineær vs interaktiv skrivning Lineær tekst Abstraherende bevæger sig fra enkelt-fænomenet mod syntesen Syntese-søgende bevæger sig fra konkrete eksempler mod den overordnede lovmæssighed Komponerende konkluderer Interaktiv tekst Konkretiserende bevæger sig fra det over-ordnede synspunkt mod eksemplet Analytisk bevæger sig fra helheden mod dokumentet, der under-bygger, anskueliggør, illustrerer De-komponerende åbner nye perspektiver

Erkendelses-potentialer Den lineære tekst formulerer afsenderens / den skrivendes erkendelse Den interaktive tekst åbner mulighed, at modtageren / læseren / brugeren kan anstille sine egne betragtninger og selv nå frem til en erkendelse

Erkendelsens paradigmeskift? Interaktiv skrivning svarer til postmoderne læserteorier: Wolfgang Isers reader-response teori, Umberto Ecos ‘åbne tekst’ og Baudrillards begreb om hyperrealitet og simulation Lineær skrivnings forhold til interaktiv skrivning er blevet sammenlignet med forholdet mellem det klassiske (aristoteliske) dramas forhold til Berthold Brechs episke teater [Læs evt. nærmere herom i Fisk-seriens bind 2 og 3, nævnt i litteraturlisten.] Nævn igen Landows begreb ‘multi-kausalitet’

Erkendelsens paradigmeskift? Litterære perspektiver den kredsende, slutningsløse tekst fra temporær fortælling til beskrivelse af spatialt felt historiens afslutning den overbliksløse situation den autoritetsløse fortæller

Angående Jakob Nielsen Også guruer – eller især guruer – bør kigges i kortene! Hvad er Jakob Nielsens analysemateriale? Hvad er hans metode? Hvad er hans begreb om brugen af nettet? Hvad er hans værdikriterier?

Jakob Nielsens metode Jakob Nielsen analyserer firmasider, nyhedssider og portaler Hans metoden er brugertests af øjenbevægelser tidsforbrug Webbet er for ham et medium, der læses på skærmen Hastighed (et lille tidsforbrug er bedre end et stort) Angående tidsforbrug kan man sammenligne med Stig Hjarvads synspunkt i Det selskabelige samfund: “Selv om mediesnakken på overfladen lyder forceret – som musikværternes speedsnak – er dens tempo i sociologisk forstand ganske langsommeligt. Mediernes snak skal formidle selskabelighed, og denne type samvær er præget af et særligt forhold til tiden: Man skal ikke nå noget, selve samværet er et mål i sig selv.

Jakob Nielsen angående omfang Hold teksten kort at være på nettet lægger op til febril interaktivitet brugere er generelt utålmodige skærmtekst læses langsommere end trykt tekst (Jakob Nielsen siger 25%) hold tekstens omfang på 50% af en trykt side brugere ‘læser’ ikke websider, de skimmer dem det er besværligt at ‘rulle’ gennem lange sider

Jakob Nielsen angående overskuelighed Gør teksten overskuelig skriv, så læseren kan skimme teksten strukturer artiklen med 2-3 niveauer af overskrifter brug meningsgivende og ikke ‘fikse’ overskrifter brug bullits markér de mest betydningsfulde ord (men markér ikke mere end nødvendigt)

Jakob Nielsen angående sproglig form Gør den sproglige form enkel og klar opdel teksten i mindre afsnit, der hver for sig giver mening formulér dig konkret og anskueligt vær forsigtig med humor og ironi gør teksten læselig Skriv efter “den omvendte nyhedspyramide”

Den omvendte nyhedspyramide Journalistens artikel konkurrerer med døgnets mange andre nyheder. Derfor skal den være fængende og hurtigt give sine pointer fra sig. Hvis læseren ikke har tid til at læse det hele, skal indledningen give oplysninger, som kan stå alene. Den lødige journalistiske artikel skal opfylde et krav om væsentlighed. Det journalistiske nyhedskriterium kræver, at en begivenhed er af væsentlig almen interesse.

Den omvendte nyhedspyramide Journalisten skal derfor ikke kun fortælle, hvad der er sket, men hvad det skete betyder. Dette forhold bestemmer kompositionen i en journalistisk artikel: 1) betydningen af det skete („konklusionen“); 2) hvad der er sket (forløbet); 3) forudsætningerne for, at det skete (baggrunden). Denne disposition er blevet kaldt den „omvendte“ pyramide eller nyhedstrekanten, fordi den er omvendt i forhold til at fortælle et forløb kronologisk fremad.

Den omvendte nyhedspyramide Formen svarer til den måde, man bruger, når man vil fortælle noget mundtligt. Hvis man fx møder en ven, vil man fortælle: „Jeg er startet på journalistuddannelsen“. Og derefter vil man nævne optagelsesprøve, uddannelsens varighed osv. Man vil ikke starte således: „For fire måneder siden var jeg til optagelsesprøve på journalisthøjskolen. Jeg havde skrivemaskine med og skulle skrive tre opgaver...“

Den omvendte nyhedspyramide Først nyheden kort, derefter præmisser og detaljer ordnet, således at læserens spørgsmål (forhåbentlig) besvares i den rækkefølge, de dukker op. H e l h e d detaljer

Hey! You! See! So! I amerikansk journalistik siger man, at en artikel skal være komponeret efter princippet Hey! You! See! So! Det vil sige, at den gode artikel appellerer til læseren med et Hey!, dvs. en interesse-vækkende indledning med et såkaldt sprogligt spark gør stoffet vedkommende for læseren, You! viser (dvs. konkretiserer, eksemplificerer, anskue-liggør) substansen i historien, See! forklarer og belyser konsekvenserne, So!

Noder og lænker Net-skrivning er grundlæggende præget af opsplitning, atomisering den er karakteriseret ved at bryde den sproglige fremstilling op i dele sitens helhed opsplittes i sider (‘noder’), og siden opdeles i mere eller mindre selvstændige afsnit. Denne atomisering skal overbindes af lænker, der giver brugeren mulighed for at få noderne til at klinge.

Links om journalistik på nettet Center for Journalistik og Efteruddannelse http://www.cfje.dk/vidensbase Dansk Journalisthøjskole http://www.djh.dk/epressen/ Prospektx http://www.prospektx.dk/prox.html

Næste gang Om typografi og layout læs Lynch & Horton, kap. 5 David Siegel: kap. 5 + 11