Tillidsbaseret ledelse mellem visioner og virkelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Værdigrundlaget i Greve
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
og andre udviklingsperspektiver
Administrative pejlemærker i BUF
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Værdier, tillid, gaver og selvejende institutioner Steen Vallentin Institut for Ledelse, Politik og Filosofi Copenhagen Business School
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Empowerment og sundhed
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Den inkluderende skole
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Ledelse i forskellige retninger
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Fokus på Kerneopgaven Anders Seneca, Dogmekompagniet.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Tillidsdagsordenen i Københavns Kommune
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
De ti trædesten Medarbejdernes arbejdsglæde er en forudsætning for den gode kvalitet Vi er en værdibaseret organisation Fagafdelinger og decentrale institutioner.
Det er en politiske bestilling!
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Tillidsbaseret ledelse mellem visioner og virkelighed Steen Vallentin Institut for Ledelse, Politik og Filosofi CBS Centre for Corporate Social Responsibility sv.lpf@cbs.dk

1) Tillidsdagsordenen 2) ’Visioner fra maskinummet’ - kommentar og diskussion 3) Tillidsbaseret ledelse som proces

Eksempel: Israelske børneinstitutioner BUDSKAB ’En bøde er en pris’ … Sociale relationer er (ofte) stærkere og mere gensidigt forpligtende end økonomiske relationer … Markedsnormer undergraver sociale normer …

VÆRDI VÆRDIER Penge Magt Måling Personlige, organisatoriske Formål, eksistens Moral, etik, ansvarlighed Ledere, medarbejdere, interessenter Polyfoni

TILLIDS- DAGSORDENEN

Tillidens overskrifter SAMFUND Generaliseret tillid (’High trust society’) Normer og institutioner Velfærd, sikkerhed, tryghed, lykke Retfærdighed, gennemsigtighed Homogenitet ORGANISATIONER Tillid i og imellem organisationer Tillid imellem ledere og medarbejdere Tillid i markeds- og samarbejdsrelationer Personer, sociale relationer og systemer

Tillidens udfordringer i den offentlige sektor Politisering Medier Dokumentationskrav Målinger og målbarhed Fragmentering, splittelse, interne modsætningsforhold (eks. BUM-modellen) New Public Management … og New Public Governance Nedskæringer

Politiken, 27/11/2011

… der skal gøres op med det voksende bureaukrati, som har udviklet sig under den tidligere regering. I dag bruges for mange midler på det sociale område på at løse problemer, som ikke er blevet løst i tide. Området skal derfor reformeres med fokus på en tidlig og forebyggende indsats. Og det skal moderniseres med fokus på ledelse, tillid, faglighed og afbureaukratisering. Mange års statsstyring og detailregulering af kommunerne har øget mistilliden mellem stat og kommuner. Overflødige dokumentationskrav og uhensigtsmæssig statsstyring skal erstattes af friere men forpligtende rammer for kommunerne.

Regeringen vil i samarbejde med kommuner og regioner iværksætte en reform med fokus på tillid, ledelse, faglighed og afbureaukratisering. Det skal sikre, at den offentlige opgaveløsning i højere grad orienteres mod resultater - effektivitet, kvalitet og serviceniveau - og i mindre grad mod opfyldelse af proceskrav. Øget fokus på resultater vil skabe rum for større fagligt ansvar og give plads til moderne ledelsesformer og øget nytænkning. Det vil forbedre kvaliteten og frigøre ressourcer til bedre service for borgerne, og det vil gøre faglig stolthed og arbejdsglæde til drivkraft i udvikling af servicen til borgerne.

Mere tillid giver større kvalitet og faglighed ”I Københavns Kommune vil vi … fjerne al unødvendig kontrol og bureaukrati. De ansatte skal have frihed og tid til kerneopgaven – tiden skal ikke bruges på skemaer og kontrol – men til gavn for de københavnske borgere og virksomheder.” ”I Københavns Kommune har vi sat en tillids- dagsorden, som skal give alle medarbejdere de bedste forudsætninger for at bruge deres faglighed. Unødvendig kontrol erstattes med klare mål, dialog og tillid til, at medarbejderne selv kan vurdere og prioritere indsatsen i hverdagen.” Der skal skabes regelfrie områder og tillidsfulde ledelsesrum, men ”[t]illidsdagsordenen handler ikke om at fjerne alle regler og styringskrav.”

Tillid og kontrol (HVAD og HVORDAN) Former for kontrol, som styrker tillid Former for kontrol, som svækker tillid Kontrol, som kan gå begge veje

Tillid som tab af kontrol Plussum-spil MAGT OG TILLID SOM GENSIDIGT UNDERSTØTTENDE MAGT TILLID Nulsum-spil Tillid som tab af kontrol Plussum-spil Tillid som investering i sociale relationer

Hjemmeplejen i Københavns Kommune Fra styring på (70) enkeltydelser til styring på (3) besøgsblokke Fordele Faglighed og ansvar i fokus Øget oplevelse af tillid Opgør med unødig kontrol Mere tid til kerneydelse Bedre tilrettelæggelse af opgaver Bedre kvalitet Ulemper/udfordringer … ?

Kodeks for tillidsbaseret ledelse (Københavns Kommune) Medarbejdere og lokale ledere tager ansvar for kerneopgaverne og den faglige udvikling. Medarbejderne skal tage ansvar for arbejdet med kerneopgaven og skal sammen med lederen udvikle velfærdsydelserne til gavn for borgerne. Den faglige udvikling skal forankres i og udvikles fra de lokale enheder. Det er her, der skabes kvalitet for borgerne og trivsel for medarbejderne. Den lokale ledelse har derfor en afgørende opgave i at skabe og understøtte udviklende faglige miljøer, ligesom medarbejderne har et ansvar for at udvikle sig fagligt. Top-down og bottom-up

At tænke i effektivitet og ud af boksen … kræver mod og risikovillighed. At gå forrest i bestræbelserne på at skabe fællesskaber og samarbejde både internt og eksternt. At inspirere medarbejderne til at deltage. At skabe synergi sammen. Ledere bliver mødt af helhjertet opbakning, anerkendelse og ambitioner om et stort ledelsesmæssigt råderum.

’VISIONER FRA MASKINRUMMET’ - KOMMENTAR OG DISKUSSION

Forarbejde ”Jo større offentlig sektor, jo mere demokratisk er samfundet!” ”Hvis man er demokrat, må den offentlige sektor være ’default sektoren’ … dvs. det er den private sektor der har et begrundelses-behov.” Jo højere offentlige udgifter og antal offentligt ansatte (relativt set) desto bedre … ”Der skal være et forvaltningssystem, der relaterer sig til virkeligheden, i modsætning til ideer om organisering baseret på fremmedgørende forud- sætninger.” (s. 17)

BEDRE BILLIGERE MERE EFFEKTIV MERE DEMOKRATISK Sammenhæng & helhed Kvalitet & kompetence Ansatte & brugere Innovation i den offentlige sektor Behov for yderligere skærpelse og konkretisering Behov for at kvalificere, eventuelt fokusere … Et mere nuanceret fjendebillede (NPM som roden til alt ondt) …

Fordelingsbudgettet Rotationsbudgettet Det flydende budget

Diskussionspunkter ’Velfærdsledelse’ = tillidsbaseret ledelse … Grænser for tillid … hvilke kampe er det, som kan tages med tillid? … Imødekommelse af ’det gode bureaukrati’ … kontrol og dokumentation Social kapital (tillid – retfærdighed - samarbejdsevne) Koster ikke noget … (s. 34) Egenskab (ledere, medarbejdere, systemet) … Målorientering (hvad) og procesorientering (hvordan) … Afvejninger, interne modsætninger, prioriteringer … Hvor starter ledere, medarbejdere og tillidsrepræsentanter? …

TILLIDSBASERET LEDELSE SOM PROCES

Tillidsdefinitioner Accept af sårbarhed ”… trust can be defined as the willingness of a party (the trustor) to be vulnerable to the actions of another party (the trustee) based on the expectation that the trustee intends and is able to perform in ways that will not harm the trustor in a particular situation, irrespective of the trustor’s ability to control the trustee’s behavior.” ’A cognitive leap of faith’ (et spring ud i det uvisse) ”… regarding the future behavior of the trustee beyond the assurances provided by available information.” Udsættelse (’suspension’) af usikkerhed og sårbarhed At handle ’som om’ man var sikker på den anden Evne, velvilje og integritet som grundegenskaber

Forudsætninger for tillid Disposition (individ, gruppe) Relationer (erfaringer, frekvens, intensitet, viden) Situation (afhængighed, usikkerhed)

Tillid i organisationer (Thygesen et al.) At forlade sig på andre uden at have et sikkert grundlag at gøre det på Tillid er et spørgsmål om forventninger Tillid er et valg Tillid er altid risikabel Tillid er værdifuld Social kapital og transaktionsomkostninger Tillid er erfaringsbaseret og betinget Absolut og ubetinget tillid er irrelevant i det professionelle liv

Problemer med overdreven tillid Blind og blåøjet tillid, patologiske former Muligheder for snyd og afvigelse Forringet informationsudveksling, manglende omhu Koordineringsproblemer og redundans Relationel inerti For stærke gensidige forpligtelser

Tillidsbaseret ledelse Ikke den rene idyl Tillidsbaseret ledelse er ikke ledelse uden anvendelse af magt Det handler ikke om at betragte organisationen som ’én stor familie’ intim og omklamrende ledelse fortrolighed og lederen som ’ven’ Det handler om at skabe stærke sociale og professionelle relationer i organisationer

Tillidens uomgængelighed Ledelsesudfordringen består i stigende grad i at være i stand til at lede medarbejdere, som leder sig selv Ledelse af selvledelse DET KRÆVER TILLID! Kontrol, overvågning og alt for stram styring er ikke befordrende for kreativitet, innovation og udvikling i moderne organisationer Lederens begrænsede kapacitet vs. medarbejdernes ressourcer og mangefold af kvalifikationer

? ? ? ’En prekær balance’ Individualitet og værdiskabelse Uddelegering og eksistentialisme Selvledelse kræver ledelse Dialog og klare aftaler Lederens ledelsesrum Medarbejderens selvledelsesrum ? ? ? Ledelsesretten Forventninger eller krav om selvbestemmelse

Social kapital Netværkskapital (internt, eksternt) Organisatorisk sammenhængskraft Styrken af vertikale og horisontale sociale relationer i organisationen Mellem forskellige ledelsesniveauer Mellem ledere og medarbejdere Mellem fagligheder/professioner/institutioner Befordrende for samarbejde, arbejdsmiljø, motivation, trivsel, effektivitet, produktivitet Minimering af transaktionsomkostninger (socialt smøremiddel)

’Den gavmilde leder’ Ledelse handler nødvendigvis og helt uomgængeligt om at give Fokus på sociale og voluntaristiske aspekter af ledelse: opgaver, ressourcer, ANERKENDELSE, opmærksomhed, feedback (ris og ros), frihed og autonomi Til forskel fra juridiske og rettighedsbaserede aspekter (løn og andre incitamenter) Ledere skal være i stand til at give fra sig og skabe merværdi i forhold til den enkelte medarbejders oplevelse af sin arbejdssituation vs. ledere der absorberer og dræner andres energi

Traditionel lederstil Dette er tegn på styrke Evnen til at kæmpe mange kampe – og vinde dem, uanset hvad! Evnen til at vinde nye territorier – hele tiden! Evnen til at råbe højt og have ordet! Evnen til at skabe mange forandringer – især hos de andre!

Utraditionel lederstil Dette er ikke tegn på styrke Evnen til at skabe retning og samarbejde, også når det koster! Evnen til at se, hvor opgaver placeres bedst! Evnen til at skabe resultater – uden støj! Evnen til at skabe ro, så der bliver rum til at udvikle – og tid til at ændre det, vi selv har indflydelse på!