Læringsmiljø – og pædagogisk analyse www. lp-modellen Læringsmiljø – og pædagogisk analyse www.lp-modellen.dk Skolebogsmessen Roskilde 13. marts 2008 Ole Hansen 1
For alle pædagogiske professioner på en skole: LP - modellen For alle pædagogiske professioner på en skole: Pædagoger Lærere Ledelsen Med høj grad af forældreinddragelse
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-Modellen Et værktøj – for den skole som gerne vil. Evidens – forskningsbaseret initiativ Ikke et projekt; men implementering på en skole, hvis skolens ledelse og professioner ser det fornuftige heri – og handler derefter. Pædagogisk/forskningsmæssig implementeringsorganisation 2007 – 2011 UC Nordjylland se www.lp-modellen.dk
Forskningsresultaterne - evidens LP-modellen – 14 projektskoler/14 kontrolskoler 2005 De faglige præstationer øges Den sociale kompetence bedres Uro i undervisningen reduceres Konflikter mellem elever og mobning mindskes Lærernes arbejdsglæde øges 4
Vigtige faktorer for læringsmiljøet Niels Egelund, Nordahl, Haug m Vigtige faktorer for læringsmiljøet Niels Egelund, Nordahl, Haug m.fl 2007 Relationer mellem lærere og elever Relationer mellem elever Regler og håndhævelse af regler Lærerens evne til at lede klassen og læringsprocessen Undervisningens indhold, arbejdsmetoder, uv. diff. Forældresamarbejde Virkelighedsopfattelser og værdier Motivation, mestring, udfordringer og krav til elever Opmuntring, ros, prosocial adfærd
Inklusion contra rummelighed - videngenerering Læringsmiljø Integrering Inkludering ”Onde ånder” Asylering Trin repræsentere generation af viden. Love og regler dominerer de trin vi er ved at forlade. Inklusion og integrering – subjekt – objekt forhold Intrger/inkl. – alle forhold tillægges induivid. Rummelighed/læringsmiljø - alle forhold tillægges systemerne og de sociale kontekster, herunder også individet Ole Hansen: Vejlederheftet LP-modellen. 2008 6
Politik Økonomi Menneskesyn Brug af ny viden Organisationsformer Rummelighed Politik Økonomi Menneskesyn Brug af ny viden Organisationsformer Efteruddannelse 7
Rummelighed begrænses af Meningsløse regelsæt Kategorier/diagnoser Manglende sammenhænge Svag dialog i skole/hjemsamarbejdet Manglende supervision Fokusskifte fra elev til klient Manglede teamstruktur KVIS – vi fikk til opgave at e oå hvad s´der begrænser og befordrer. Vi så på hvor der blev spændt ben 8 8
Rummelighed fremmes ved… Værdier Fællesskab Dialog Ansvar Åbenhed Planlægning Mål KVIS, ingen steder hvor man ikke diskuterede værdier. Nogen mere rummelige end andre. Værdier operationalseres. Fællesskaber fællesskabs læring. Alle børn skal ha en ven. Forældre med på banen - det ku vi se.-. 9 9
Platforme Løsninger fx specialundervisning efter et individ-kategori princip – monofaktoriel (det smalle perspektiv) Løsninger fx specialundervisning efter et fællesskab princip - multifaktoriel (det brede perspektiv) 10
LP – bygger på viden, der virker En afprøvet model Ingen færdige løsninger eller manualer Lærernes egne pædagogiske refleksioner og løsninger Eleven er aktør Forældrepartnerskab
Hvad er LP – modellen? En model til pædagogisk analyse og udvikling af strategier og tiltag Udgangspunkt i skolehverdagens udfordringer og lærernes egen pædagogiske praksis Understøtter fælleslæring og teamsamarbejde Lærerne vælger selv strategier og initiativer og gennemfører i praksis Ingen færdige løsninger eller fælles metoder – ingen ’vidunderkur’, som alle skal anvende 12
Hvad ved vi så nu? Elevenes faglige læringsresultater i skolen forklares ikke alene ved elevenes forutsætninger, men også af en række forhold tilknyttet læringsmiljøet og undervisningen i skolen. Adfærdsproblemer i skolen er ikke bare et udtryk for individuelle vanskeligheder hos elevene, men i mindst ligeså stor grad et udtryk for forhold som (dårlig eller manglende): Klasseledelse og regler Relationer mellem elev og lærer, Elevrelationer og klassemiljøer Struktur i undervisningen 13
LP - arbejdsplatform Fase 1: Formulering af udfordringer eller problemer og mål Indhentning af information Analyse af opretholdende faktorer ---------------------------------------------- Fase 2: Udvikling af strategier og tiltag Gennemførelse af valgte strategier Fase 3: Evaluering 14
LP-MODELLENS SYSTEM ANALYSE 15
Analysedel: Eks. på opretholdende faktorer
Strategidel - Evaluering Evaluering efter 2 til 4 uger Vigtige spørgsmål: Er tiltagene blevet gennemført? Hvorfor, hvorfor ikke? Er de gennemført kontinuerligt og på systematisk måde? Hvorfor, hvorfor ikke? Hvilke faktorer har været til hinder for gennemførelsen af tiltagene? Hvorfor, hvorfor ikke? Er de udfordringer, vi stod over for, blevet reduceret? I hvilket omfang er målene blevet nået?
Strategidel - Revidering Ny problemformulering? Nye mål? Ny information? Ny analyse? Nye strategier og tiltag? Drop tiltag, som ikke virker Fjern de faktorer, som hindrede gennemførelsen Involvér evt. skolens ledelse
Kortlægningsportal – skolens værktøj Elever fra 5. – 9. klasse Alle lærere/pædagoger Alle klasselærere Ledelsen Beskriver, fortæller, svarer på spørgsmål
Kortlægning – eSkemaundersøgelse Undervisningens indhold og arbejdsmetoder Skolens kultur og klima Relationer mellem elev og lærer Elevrelationer Elevens syn på skolen Adfærd på skolen Sociale kompetencer Skolefaglige kompetencer Arbejdsindsats Specialundervisning 20
Kvalitativ undersøgelse – hvad virker i skoleudviklingen? Modelanvendelse: 1. LP-modellen som impuls for at skabe forandring 2. Implementering af modellen på den enkelte skole Overordnede indsatsområder: 3. Arbejdet med skolens klima eller kultur 4. Refleksioner over egne rolle og praksis 5. Iværksættelse af tiltag baseret på pædagogiske analyser Specifikke indsatsområder: 6. Relationer mellem lærere og elev og mellem elever 7. Klasse- og læringsledelse 8. Differentiering af undervisning og holddannelse 9. Elevernes sociale kompetencer 10. Motiverende og anerkendende praksis 21
Samarbejdskontrakter - UCN Definering af opgaver, roller og forpligtigelser Samarbejdskontrakt med skole Samarbejdskontrakt med PPR Hurtig formidling fra forskernetværket 2007 - 11 22
LP-indføring - rækkefølgen Pædagogisk arrangement eLæring ’Indføring i LP-modellen’ – alle Kursus for tovholdere - eLæring Kursus for koordinator - eLæring Arbejdet med LP-modellen
Implementeringsplan for den enkelte skole og for PPR Skolens ’greb’ for at sikre det optimale udbytte af det treårige forløb eLæring
LP-modellen og ændringer i skolekulturen Det er nødvendig at videreudvikle skolens kultur, hvis nye initiativer skal forankres og blive til varige ændringer. Sker dette ikke, vil tidligere overbevisninger og pædagogisk praksis hurtigt reetableres. Der må anvendes implementeringsstrategier og systematik over tid.
Forskellige typer af skolekulturer Fragmenteret individualisme Privatpraktiserende lærere Skjold og beskyttelse mod indblanding udefra Usikkerhed, angst og frygt for at blive vurderet og målt Efter A. Hargreaves
Forskellige typer af skolekulturer Balkanisering Loyalitet og identitet knyttet til en bestemt gruppe Høj grad af stabilitet – lille grad af ’gennemtrængelighed’ Ingen kollektiv gennemførelse – statusforskel mellem grupper (hierarkier)
Forskellige typer af skolekulturer Samarbejdskulturen Fællesskab, tillid og støtte giver mening i det daglige arbejde. Tæt samarbejdsrelationer med løbende udvikling Udviklingsorienteret, frivillighed og stor arbejdsindsats
Implementeringsstrategier - LP Tydeliggørelse af skolens behov Nødvendige prioriteringer foretages: intern organisering, planlægning o.a. Bred tilslutning fra aktørerne Forældre bør informeres og engageres
Implementeringsstrategier - LP Kompetenceudvikling (eLæring) af aktørerne og lederne Fokus på samarbejdsorienteret kultur Ledelsen må tydeliggøre, at ændringer handler om såvel indhold som form Pædagogiske fora til brug for drøftelser og refleksioner over udfordringer, mål og planer Ledelsen må kontinuerligt prioritere ændringsarbejdet og aktivt støtte op.
LP modellen Implementering og organisering tages udgangspunkt i fire hovedområder: 31
Implementeringsstrategier – LP (Th. Nordahl) Ændringer sker ikke af sig selv. Forskningen indikerer, at vellykket resultat skyldes 25% idéen og 75% implementering og gennemførelse. Manglende resultater i brug af LP-modellen i (norsk skole) skyldes først og fremmest manglende systematik og brug af gennemtænkte strategier til implementering
Hvad får vi så ? Et 3 årigt skoleomfattende forskningsbaseret skoleudviklingsprogram - Lærerne opdateret og trænet i brug af modellen (eLæring) Kortlægning 2 gange/database Tilbud om vejledning Tæt kontakt til skoleforskerne Tæt kontakt til ressourcepersoner og kompetenceteam Evaluering og tæt opfølgning 33
LP programmets forskerforum Professor Thomas Nordahl, Hamar – LP modellens arkitekt Professor Niels Egelund, DPU Forskningsleder Bent B. Andresen, DPU Videncenterleder Tanja Miller Center for Evaluering i Praksis (CEPRA) 34
- op til 150 elever kr. 8.800,- 150-200 elever kr. 11.000,- Egenbetaling pr. år - 2008 - op til 150 elever kr. 8.800,- 150-200 elever kr. 11.000,- 251-350 elever kr. 16.500,- 351-500 elever kr. 22.000,- Over 500 elever Kr. 27.500,-
15 PPR/el. anden kommunal ressourceenhed 2500 lærere/300 pædagoger 1. Runde 2007 56 skoler/15 kommuner 15 PPR/el. anden kommunal ressourceenhed 2500 lærere/300 pædagoger 25000 elever Kortlægning - forskning. eLæring – netværk Opfølgning – løbende formidling 36
Information om LP - modellen LP-modellen initieres af Professionshøjskolen, University College Nordjylland www.lp-modellen.dk Ole.hansen@cvu-nord.dk 37
LP - nyhed Tidsskriftet Skolen i Morgen fra DAFOLO har et temanummer om LP-modellen i Danmark – bladet er udkommet.