Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Sociale medier og læring
Sygepleje i korttidsafsnit
Den Danske Kvalitetsmodel
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Teori-Praksis-holdning
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Deltagerstyret undervisning
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Gruppeudvikler konceptet v/ Thea Björklund Larsen.
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Dialyse ved kronisk nyresvigt, MTV 2006;8(3). Rapportens praktiske anvendelighed Dansk Nefrologisk Selskab Hans Dieperink 18. januar 2007.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Knowledge Management E-BUSS Session 10, - 4. April 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Majbritt Breum Nielsen og Anders Henrik Bendsen HF i Nørre Nissum
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
KLIMATILPASNINGSPLANER & DEN POLITISKE PROCES ved Philip Hartmann, By- og Miljødirektør, Gladsaxe Kommune.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Niveauer for læring i organisationen
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Nonaka & Co. Vidensspiralen og Ba
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Om kunst, dannelse og demokrati Oplæg ODM 21. januar 2015
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Grænsefællesskaber som mulighed for marginaliserede unge
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Organisatorisk læring
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Socialisering Kapitel 5.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
It som transferværktøj
Den stabile organisation: Rutiner i organisationer
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Nye muligheder og potentialer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Agenda of Today - Praktisk Information og Afklaring - Tre Process Perspektiver på KM - Organisatorisk Læring - Praksisfællesskaber - Organizational Knowledge Creation - Praktisk Opgave: Analyse af Selvvalgt Org. - Næste gang

Organisatorisk Læring (1) Kerne-koncepter: - den organisatoriske læringscirkel - organisatorisk hukommelse - rutiner og procedurer - kompetencefælder

Organisatorisk Læring (2) Kerne-koncepter, fortsat: - løse koblinger i læringscirklen - overtroisk læring - rollebegrænset læring - tilskuerlæring - læring fra flertydige resultater - adfærdsfastholdelse

Praksisfællesskaber (1) Kerne-koncepter: - individuel og social viden - kanoniseret viden - praksis-viden skabt af erfaringer - selv-organisering - legitim perifær deltagelse - know-what and know-how - tvær-organisatorisk viden

Praksisfællesskaber (2) Kerne-koncepter, fortsat: - vidensoversættere (translators) - videns-mæglere (knowledge brokers) - grænseobjekter (boundary objects)

Organizational Knowledge Creation (1) Kerne-koncepter: - SECI-modellen - Ba, - delte rum - Originating Ba - Socialization - Interacting Ba - Exteralization

Organizational Knowledge Creation (2) Kerne-koncepter, fortsat: - Cyber Ba - Combination - Exercising Ba - Internalization

Praktisk Opgave (1) a) Dan grupper af 4 personer b) Vælg en organisation som en af gruppens medlemmer har et godt kendskab til c) Beskriv kort organisationen og identificer vidensledelsesproblemer i organisationen

Praktisk Opgave (2) d) Anvend de tre proces perspektiver til at for- klare hvorfor de identificerede vidensledelses- problemer opstår i organisationen e) Foreslå løsninger til organisationens videns- ledelsesproblemer

Næste gang Fokus på: - vidensoverførsel - vidensdeling Næste gang er tirsdag d. 21. Februar 2006