Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Agenda of Today - Praktisk Information og Afklaring - Tre Process Perspektiver på KM - Organisatorisk Læring - Praksisfællesskaber - Organizational Knowledge Creation - Praktisk Opgave: Analyse af Selvvalgt Org. - Næste gang
Organisatorisk Læring (1) Kerne-koncepter: - den organisatoriske læringscirkel - organisatorisk hukommelse - rutiner og procedurer - kompetencefælder
Organisatorisk Læring (2) Kerne-koncepter, fortsat: - løse koblinger i læringscirklen - overtroisk læring - rollebegrænset læring - tilskuerlæring - læring fra flertydige resultater - adfærdsfastholdelse
Praksisfællesskaber (1) Kerne-koncepter: - individuel og social viden - kanoniseret viden - praksis-viden skabt af erfaringer - selv-organisering - legitim perifær deltagelse - know-what and know-how - tvær-organisatorisk viden
Praksisfællesskaber (2) Kerne-koncepter, fortsat: - vidensoversættere (translators) - videns-mæglere (knowledge brokers) - grænseobjekter (boundary objects)
Organizational Knowledge Creation (1) Kerne-koncepter: - SECI-modellen - Ba, - delte rum - Originating Ba - Socialization - Interacting Ba - Exteralization
Organizational Knowledge Creation (2) Kerne-koncepter, fortsat: - Cyber Ba - Combination - Exercising Ba - Internalization
Praktisk Opgave (1) a) Dan grupper af 4 personer b) Vælg en organisation som en af gruppens medlemmer har et godt kendskab til c) Beskriv kort organisationen og identificer vidensledelsesproblemer i organisationen
Praktisk Opgave (2) d) Anvend de tre proces perspektiver til at for- klare hvorfor de identificerede vidensledelses- problemer opstår i organisationen e) Foreslå løsninger til organisationens videns- ledelsesproblemer
Næste gang Fokus på: - vidensoverførsel - vidensdeling Næste gang er tirsdag d. 21. Februar 2006