Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Uddannelse til tværfaglighed
Det gode samarbejde København Syd Samarbejde
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Lederudvikling.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Det sammenhængende sundheds- og borgerforløb ”Horsens på forkant med sundhed” Temadag i DSR d. 26.maj 2014 Hjemmesygeplejerske Dorthe Berthold Schultz.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
I T OG INFORMATIONSUDVEKSLINGS GRUPPEN OG SUNDHEDSAFTALE 3 Møde den 3.september 2013.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Historik Tilsammen borgere (1. jan 2013) Strukturreformen 2007: Birkerød og Søllerød kommuner Rudersdal Kommune Opgaveglidning til sekundær.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
) Facilitatorordningen Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen & Tom Simonsen.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Indhold, indsatser, implementering
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KL´s visioner for kroniske patienter
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Lederkonferencen 9. juni 2010
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Michel Kjeldsen. Praktiserende Læge og Praksiskoordinator.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Bornholms Hospital Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Velkommen til Round Table
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Sundhedsaftale
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
AKUTTEAMET I SILKEBORG KOMMUNE
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Inspirationsworkshop med fokus på
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Workshop 1: Investering Tværfaglig og tværsektoriel uddannelsesforløb for mellemledere på Bornholm Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital Uddannelseskonsulent Anette Nielson, HR & uddannelse. Region H

Nye Kompetencer hos medarbejdere og ledere Baggrund Opgaver flytter ud i kommunerne Sundhedsaftalerne Det borgernære sundhedsvæsen Visionen om et helt og sammenhængende sundhedsvæsen Forløbsprogrammer Inddrage brugeren som aktiv medspiller Styrke kommunikation og relationer sektorer og faggrupper i mellem Kendskab til kultur og hvad gør den anden? Øget behov for at kommunikere på tværs Nye Kompetencer hos medarbejdere og ledere Region Hovedstadens ”Plan for den ældre medicinske patient” og ”kroniker-indsatsen” Tidligere gode erfaringer med tværsektorielle forløb for Behovet for forskellige kompetence-udviklingstilbud i det samarbejdende hele sundhedsvæsen

Hvorfor tværsektoriel lederuddannelse? At sikre god ledelsesopbakning, som understøtter den videre proces med forankring af medarbejdernes og mellemledernes tværsektorielle kompetencer i praksis At øge kendskab til og fokus på tværsektoriel ledelse og betydning af denne At skabe kollegiale relationer og kommunikation på tværs af fag og sektorer, der kan styrke samarbejdet og sikre at patienter/borger oplever gode sammenhængende forløb  At få identificeret vigtige indsatsområder, som kan styrke det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde til gavn for patient/ borger

Planlægning med indbygget ejerskab Forankret i en lokal planlægningsgruppe med bred repræsentation Ejerskab til ideen og forløbet i begge sektorer, der sikrer rekruttering til uddannelsen Indflydelse på uddannelsens indhold v. Workshop der afdækkede kompetencebehov Aktiv og forpligtigende involvering af Samordnings-udvalg

Mål for deltagerne At styrke mellemledernes kompetencer indenfor tværsektoriel ledelse og innovation At skabe tværsektorielle relationer på ledelsesniveau At sikre bedre samarbejde og kulturforståelse på tværs af sektorer At styrke mellemledernes viden om metoder i forhold til brugerinvolvering    

Uddannelsens opbygning Uddannelsen ses som et samlet forløb bestående af: - kick off seminar (1 eftermiddag) - tre moduler af 2-3 dage (i alt 7 dage) - Øvelser mellem modulerne Ledere og samordningsudvalg involveres aktivt før, under og efter forløbet Deltagerne afprøver forskellige metoder til brugerinvolvering - borger /patienter inviteres ind på uddannelsen  - hjemmeøvelse i en brugerinvolveringsmetode i egen praksis  Virksomhedsbesøg, hvor deltagerne besøger hinanden på tværs af sektorer  Tværsektoriel samarbejdsøvelse - deltagerne arbejder innovativt med en idébank, som peger på konkrete indsatsområder til forbedringer i det tværsektorielle samarbejde (præsenteres for ledere /samordningsudvalg)

Hovedtemaer på modul 1 Modul 1 (varighed 2 dage) National strategi for ”plan for den ældre medicinske patient” og strategier ift. Kroniske sygdomme Sammenhænge i sektorovergange. Interprofessionel læring og samarbejde Anerkendende kommunikation og ledelse Relationel koordinering Organisering, lovgivning og sundhedsaftaler Muligheder og udfordringer i det tværsektorielle samarbejde 

Hovedtemaer på modul 2 og 3 Modul 2 (varighed 3 dage)  Virksomhedsbesøg med fotosafari Brugerinddragelse og metoder til at inddrage patient og borger i kvalitetsforbedringer Tværsektoriel ledelse og ledelse af kulturelle forandringer  Innovation og innovationsledelse Modul 3 (varighed 2 dage) Brugerinddragelse, overgange, og træning i metoder til brugerinddragelse Fremlæggelse af tværsektoriel idébank for ledere og samordningsudvalg læringsopsamling og videndeling

Resultater Eksempler fra deltagernes Idékatalog: Fælles kompetenceudvikling (hjertestopbehandling, forflytninger mm) Rotations- og observationspraktikker Tværsektorielt ledernetværk Sammenhængende træningsforløb i terapien Kommunalt ansatte praktiserende læger Fælles instrukser og vejledninger Fælles it-system og journal Fælles informationsmateriale Mere direkte kontakt i det daglige

Refleksioner og læringspointer Vi vil samarbejde tværsektorielt!!!! Systemerne kan ikke stå alene – vi er alle et led i kæden Fælles værdier og kende hinandens opgaver Vi skal uddanne os sammen, det styrker den relationelle kompetence Vejen til ”de andre” er blevet kortere – de er ikke så fremmede mere Èn indgang til hele systemet og én udgang – er det muligt? Vi skal anerkende at borgeren/patienten er den der ved mest om sig selv Medarbejderudveksling imellem sektorer kan sikre gensidig forståelse Afgørende at tværsektoriel samarbejde prioriteres på alle ledelsesniveauer

Tak for jeres opmærksomhed 