Præsentation på FS-møde d. 9. febr. 2005 Tema: Kvalitetsparametre i de tekniske erhvervsuddannelser 1.Principper i uddannelsespolitikken 2.En model for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Advertisements

SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Skolepolitiske visioner og mål
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
”Vi når målet – men hvordan?”
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Arbejdsmodel for RED BARNET. Ny Arbejdsmodel For Red Barnet OVERORDNET MÅL Fastlægge hvordan Red Barnet skal arbejde fremover for at opfylde målsætningerne.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Hvordan ser det ud i dag?.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 ’Smart regulering’ – hvor leder flexicurity os hen? Søren Kaj Andersen FAOS.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Reformulering og implementering af den Europæiske beskæftigelsesstrategi Mikkel Mailand FAOS-eftermiddagsseminar 13. juni, 2006 FAOS, Sociologisk Institut,
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann Oplæg for Dansk Landbrugsrådgivning, 23. marts 2004.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
  Københavns Tekniske Skole udbyder erhvervsuddannelser(fem indgange og 26 hovedforløb). Teknisk gymnasium (HTX) og kompetencegivende efteruddannelse.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET AALBORG UNIVERSITY DATA MANAGEMENT IN PRACTICE TRACK 5: MARKETING AND TRAINING TOOLKIT Karsten Kryger Hansen Specialkonsulent,
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Velkomst.
Brancheskolernes forandringsproces
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Socialt Velfærdsindeks Status
Projekt: Koncept til formidling
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Partnerskabsaftalen i praksis
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Rune Heiberg Hansen, områdechef
Præsentationens transcript:

Præsentation på FS-møde d. 9. febr Tema: Kvalitetsparametre i de tekniske erhvervsuddannelser 1.Principper i uddannelsespolitikken 2.En model for kvalitet og tilsyn 3.Indikatorer på kvalitet i uddannelser og undervisning 4.Et eksempel: beskæftigelsesgraden 5.Den europæiske dimension: Købehavnerprocessen Philip Pedersen, Undervisningsministeriet, ,

Principper og retninger 1. Højt fagligt niveau: gode kvalifikationer og kompetencer 2. Fleksibilitet 3. Selvstændighedskultur 4. Frie valg 5. Resultat styring Mål: ”Alle skal have mulighed for at få en kompetencegivende uddannelse” Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) - i en liberal-konservativ uddannelses politik, også efter 8.2.?

Kvalitetstilgang i erhvervsuddannelserne UVMUVM Led. Lær.Elev. V Skolen Fælles rammer Eksamen Udbud og tilsyn Interessenterne Kvalitetssystem Flerårsaftale DKs Eval. Institut Lov om G & Å

1.Afsluttende karakterer (hoved) 2.Fuldførelsestid - af hovedforløbet 3.Fuldførelses- - frekvens 4.Frafald: - i hovedforløbet 5.Overgang: - til beskæftigelse 6. Overgang - til anden udd. A: De 6 indikatorerB: 4 indsatsområder 1.Lærerne: - efteruddannelse 2. Ledelsen - selvevaluering 3. Eleverne: - faglighed - fleksibilitet 4. Virksomhederne - kontakt med skolen - tilfredsheds målinger C: Udv. pkt. 1. Særlig Censur 2. Lokale Under- visn. Planer 3. Møder med Faglige Udvalg 4. Personlige Udd.Planer 5.Lov om G&Å D: Revisor 1.Opfylde formelle lærerkrav 2.Lokal. Uv.plan Scan/udpeg Top/Bund-10/vurder data/Sammenhold A-B osv. analyser/yderligere information/følg op 4 indsatsveje til fagligt/pæd. tilsyn

Beskæftigelsesfrekvens:parameter for effekt 1. Version af model udviklet juni 2003 Måltal for besk.frekvens i 2002 for færdig- uddannede i 2001 fastsat til 0,71 efter rådgivning fra REU Faglige udvalg for syv uddannelser ’under stregen’ til møder i foråret 2004 mhp. afklaring af årsager og iværksættelse af initiativer

Beskæftigelsesfrekvens:parameter for effekt 2. version af model udviklet forår 2004 (udvidet med frekvenser for syge/barsel, dagpenge og kontanthjælp) Måltal for besk.frekvens i 2003 for færdiguddannede i 2002 fastsat til 0,71 (nu inkl. Syge/barselsfrekvens) efter rådgivning fra REU Faglige udvalg for de nu ti uddannelser ’under stregen’ indkaldes til møder i foråret 2005 mhp. afklaring af årsager og iværksættelse af initiativer til forbedring Videreførelse af proceduren fremover

CQAF and Danish Quality Approach Methodology Q-regulation: Selfevaluation Review (feedback + procedures for change) Evaluation and Assessment Plan Implementation Resultater: Antal gennemførte forløb/frafald. Karakterer (afsluttende prøver), Beskæftigelse, Videnstilvækst, Tilfredshedsmålinger Opfølgningsplan pga evalueringerne, Ressourcer/tid Vision, strategi, målsætninger. Skolens plan evaluering af udd+undervisning. Lokal uv.plan. Kompetenceudvikling CQAF and Danish Quality Approach Procedure: Personlig Udd. plan, Visitering, optag Virksomhedskontakt, Prøver/eksamen

EU: objectives and 10 indicators 1.Employability 2.Access 3. Matching supply/demand 1.Unemployability according to groups 2.Participation rate in IVET and LLL 3. Succesfull completion rate of training 4.Schemes to promote better acces 5.Prevalence of vulnerable groups: participation/completion/employability 6.Mechanisms to relate developments in labourmarket VET-systems 7.Destination of trainees 6 month after training 8.Utilisation of acquired skills at the work place 4. Quality M -systems 9.Share of VET-providers applying Quality Management systems like CQAF 10.Investment in training of teachers