Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Partnerskabsaftalen i praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Partnerskabsaftalen i praksis"— Præsentationens transcript:

1 Partnerskabsaftalen i praksis
v/ Astrid Maria Spring Öberg Departementet for Uddannelse, Kultur og Kirke

2 Formål ”Partnerskabet tager sigte på at bevare de nære og varige forbindelser mellem parterne og samtidig støtte en bæredygtig udvikling af Grønland*” Specifikke målsætninger*: at støtte og at samarbejde med Grønland om at imødegå de store udfordringer, det står overfor, især bæredygtig økonomisk diversificering, nødvendigheden af at forbedre arbejdsstyrkens kompetencer at bidrage til den grønlandske forvaltnings kapacitet til at formulere og gennemføre nationale politikker * RÅDETS AFGØRELSE 2014/137/EU af 14. marts 2014 om forbindelserne mellem Den Europæiske Union på den ene side og Grønland og Kongeriget Danmark på den anden side

3 Udgangspunkt Udgangspunktet for samarbejdet med EU er Naalakkersuisuts Uddannelsesstrategi og Uddannelsesplan II Overordnet målsætning*: … at bidrage til en højere levestandard og livskvalitet samt bæredygtig økonomisk udvikling gennem forbedret uddannelse, kompetencer og viden. Naalakkersuisut søger derfor at udvikle et inkluderende og sammenhængende uddannelsessystem fra førskole til videregående uddannelse… Naalakkersuisut har formuleret målsætningerne ud fra den overordnede opfattelse, at uddannelse er en altafgørende faktor for forbedring af produktivitet, bæredygtig økonomisk udvikling og personlig samt national selvstændighed. * PROGRAMMING DOCUMENT FOR THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF GREENLAND

4 Formelle krav Fire kriterier for udbetaling af budgetstøtte*:
Der skal være beskrevet en sektorpolitik og en overordnet strategisk plan. I aftaleperioden skal fremdriften af sektorpolitikken være tilfredsstillende, og politikken skal være troværdig og relevant Der skal være stabile makroøkonomiske rammer samt en troværdig og relevant politik til at opretholde stabilitet Der skal være et troværdigt og relevant program for forbedring af offentlig økonomistyring samt tilfredsstillende fremskridt i aftaleperioden Der skal være gennemsigtighed i forhold til det offentlige budget, og informationer skal være tilgængelige, rettidige, omfattende og af god kvalitet *EU Budget Support Guidelines

5 Formelle krav Der skal være beskrevet en sektorpolitik og en overordnet strategisk plan. I aftaleperioden skal fremdriften af sektorpolitikken være tilfredsstillende, og politikken skal være troværdig og relevant Sektorpolitik: Programmeringsdokument Overordnet strategisk plan: 2-årig Action Fiche (2 årig plan, der følger op på målsætningerne i programmeringsdokumentet) Politikken: Uddannelsesstrategi- og plan (Greenland Education Programme II) Fremdriften: Annual Work Plan (AWP) + Annual Implementation Report (AIR), Policy Dialogue 2 gange om året *EU Budget Support Guidelines 11. januar 2011

6 Performance Assessment Framework (PAF)
EU1: Share of children in preschool EU2: Share of professionals in preschool and elementary school EU3: 7th grade test EU4: Transition rate to education 1 year after elementary school completion EU5: Share of age group outside the education system EU6: Number of apprenticeships EU7: Enrolment EU8: Number of completions EU9: Completion rate EU10: Transition rate to education 2 years after GUX completion EU11: Transition rate to education 2 years after drop out EU12: Administrative staff completing training EU13: Education as a percentage of total expenditure EU14: Education level; share of 35 year olds with a qualifying education EU15: Job insertion EU16: Percentage of trade balance in GDP EU17: Percentage of the fisheries sector in total exports EU18: Long term residents among civil servants Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

7 Budgetstøtten Der er afsat en rammebevilling på 217,8 mio. € (1,6 mia. kr.) til implementering af aftalen i perioden Finansieringsaftale (Hvert år) Årlige faste udbetalinger (80 %, 186 mio. kr./år) Årlige variable udbetalinger (20 %, 5 indikatorer á ca. 10 mio. kr./stk.) Ca. 35 mio. kr. udbetalt i 2018 (baseret på resultater 2017) Teknisk assistance (1,8 mio. kr./år) Indikator Vægtning Baseline 2013 Resultat 2017 Målsætning 2017 7. klasses trintest 20 % 56,25 59.25 58,25 Andelen af folkeskolens afgangselever der indenfor 1 år går i gang med en uddannelse1 35,4 % 40,0 % 42,0 % Antal gennemførte1 960 999 996 Andelen som dropper ud af uddannelsen og indenfor 2 år går i gang med en uddannelse igen1 41,4 % 39,6 % 45 % Udgifter til uddannelse som % af alle offentlige udgifter2 25,8 % 25.3 % 25 % [1] EUD og GUX [2] Selvstyrets og kommunernes regnskab

8 Udfordringer Før- og folkeskoleområdet er et kommunalt anliggende
Ejerskabsfølelse - der er langt fra bygd til Bruxelles Afrapportering kræver eksternt input Uddannelsesområdet er ikke isoleret Uddannelsesområdet er også afhængigt af indsatser på f.eks. arbejdsmarked- og socialområdet Tilgængelighed af relevant data på andre områder Performance Assessment Framework Indikatorer kan være svære at forudse Kohorteafhængige indikatorer kan svinge meget Fejlbehæftede indikatorer viser sig at være upålidelige Viser hvordan det ser ud - men ikke hvorfor Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod

9 Fremtidsperspektiv Afventer ny aftale for 2021-2027
Forhåbentlig på plads i foråret 2019 Nyt performance assessment framework Hvad skal vi måle på i næste periode? Øget fokus på internationalt samarbejde Island, Canada, USA Beslutning om udvidelse Overvejelser om, hvilke områder, der kan understøtte udviklingen i uddannelsessektoren 11. januar 2011


Download ppt "Partnerskabsaftalen i praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google