Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs."— Præsentationens transcript:

1 Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs

2 Forslag og konsekvens2 Hvor er vi i processen Kort præsentation af de 4 modeller StyringØkonomi Organisation Kvalitet SWOT 1-2 KONSENSUSMODELLER 1 2 3 4 5 6 Næste konference

3 Forslag og konsekvens3 De 4 elementer/temaer StyringØkonomi Organisation Kvalitet ØkonomiKvalitet Styring Organisation

4 Forslag og konsekvens4 Økonomi og kvalitet ØkonomiKvalitet

5 Forslag og konsekvens5 Økonomimodeller GRØN: RØD: GUL: BLÅ: Fuld individbaseret taxameterstyring Undervisning taxameterstyret Flerårsaftaler Bevillingsstyret

6 Forslag og konsekvens6 Kvalitet og Udbud GRØN: Offentligt, systematisk kvalitetssystem for resultater og processer, audit Udbud: frit udbud med begrænsninger, evt. pålæg RØD: Kvalitetssystem med centrale kriterier, fokus på undervisning Udbud: efter ansøgning, ret til forsøgsuddannelser GUL: Ledelsesinformation, brugerevalueringer, måltal, resultatvurdering Udbud: Efter aftale i flerårsaftale og resultatkontrakt BLÅ: Brugerevalueringer, tilsynsbesøg, data til statistik Udbud: Centralt fastsat med studieordninger

7 Forslag og konsekvens7 Gruppearbejde Modellerne på tværs Udbud-Kvalitet-Økonomi:  Hvilke metoder og forhold i hvert af emnerne passer bedst til jeres mål, kultur og praksis?  1. hvordan ville det økonomiske råderum blive i de forskellige modeller? Hvilke forandringer vil det medføre? Hvad ville blive nyt, svært, muligt?  2. hvilke friheder til ”produktudvikling/styring” af uddannelserne ville I få i de forskellige modeller? Hvordan kunne I meningsfuldt arbejde med kvalitetssikring? Hvilke krav ville I møde fra politikere og omverden? Metode: grupperne A og B rapporterer hvert et emne, de øvrige supplerer.

8 Forslag og konsekvens8 Grupper: Grupper onsdag d. 30.5.2007: A. Marcus Dalro,Siiva Fleischer, Pia Pedersen, Mette Barslund, B. Inger Larsen, Jesper Nielsen, Palle Frederiksen, Ulla Broberg, C. Per Rasmussen, Inaluk Brandt, Ado Egede, Michael Heiden, Torben Hansen D. Hans Hinrichsen, Mikael Kristensen, Nuka Kielsen, Esben Toftdal,

9 Forslag og konsekvens9 Styring og organisation Styring Organisation

10 Forslag og konsekvens10 Styringssystemer GRØN: RØD: GUL: BLÅ: Selvejende institution Offentlig institution

11 Forslag og konsekvens11 Organisationsmodeller GRØN: RØD: GUL: BLÅ: Bestyrelsen afgørende indflydelse – Erhvervslivet stor indflydelse Bestyrelsen væsentlig indflydelse – Erhvervslivet rådgivende Bestyrelsen kun formel indflydelse ”Tantebestyrelse”

12 Forslag og konsekvens12 Gruppearbejde Modellerne på tværs Organisering – styreform:  Hvilke metoder og forhold i hvert af emnerne passer bedst til jeres mål, kultur og praksis?  3. Hvilke organiseringsformer passe på hvilke måder til jeres skoler og uddannelsessystem? Hvad ville være optimalt og måske kræve nye typer samarbejder mellem skoler, med brugere, erhvervsliv og SIIP?  4. Hvordan vil de forskellige styrelsesordninger påvirke jeres ledelsespraksis, jeres muligheder? hvilke ændringer kunne de medføre for jeres ledelsespraksis og forvaltningsssystem? Metode: grupperne A og B rapporterer hvert et emne, de øvrige supplerer.


Download ppt "Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Modellerne på tværs."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google