Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Advertisements

Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Forældremøde X årgang.
Virksomheder – Leavitt’s model
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Konsensusprocessen.
Krop og læring Karen Barfod,
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vt-speciale, 1. Møde program
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Forskellige former for magt
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Cooperativ learning - også kaldet CL
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Lærerprofessionen.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Læring, kommunikation og samarbejde
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Hvordan spørger man anerkendende?
Faglige kompetencer Hvad kan du?
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Udvalg for professionsspor
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Bachelorprojektvejledning?
Powerpauser Workshop d. 21. oktober 2015 Benjamin Hesselager (TEC)
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Den gode tone Lse.
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling Svend Erik Røpke Johansen Seniorrådgiver Statens Center for Kompetenceudvikling

program Hvad er kompetencer og hvad er kvalifikationer? Deltagerøvelse Kompetencehorisonten Hvad går anerkendelse af kompetencer ud på? Kompetencer I forhold til arbejdsopgaverne Kompetencer I forhold til efteruddannelse Kan kompetencer beskrives? Kan kompetencer måles? Kortlægning af medarbejderkompetencer Minkompetencemappe.dk Hvordan kommer I videre med jeres kompetenceanerkendelse?

Øvelse Hvad er dine tre spidskompetencer? Tænk lidt over det, skriv ned Vend dem med din sidemand

Kompetencerhorisonten opgavefokus Kollegial fokus individfokus faglige kompetencer sociale kompetencer personlige kompetencer

Kompetencebegrebet Hvad er kompetencer? evnen til at anvende viden og færdigheder i en given kontekst. Her er ansvar og selvstændighed centrale begreber Hvad er viden? omfatter både viden om et emne og forståelse, dvs. Om man kan sætte sin viden ind i en sammenhæng og forklare den for andre. Viden kan være både praktisk og teoretisk Hvad er færdigheder? Det som man kan gøre eller udføre. Det kan både være praktiske, kognitive, kreative og kommunikative færdigheder Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning. Den danske kvalifikationsramme.

Kvalifikationer er alt det du ved og kan og ofte har papir på Kompetencer er, når du i praksis viser, at du kan bruge dine kvalifikationer og færdigheder i de rammer som din arbejdsplads og du selv skaber Kompetenceudvikling kan både være udvikling af nye kvalifikationer og omsætning af gamle og nye kvalifikationer og færdigheder i praksis

Nåede vi igennem det hele? Hvad er kompetencer og hvad er kvalifikationer? Deltagerøvelse Kompetencehorisonten Hvad går anerkendelse af kompetencer ud på? Kompetencer I forhold til arbejdsopgaverne Kompetencer I forhold til efteruddannelse Kan kompetencer beskrives? Kan kompetencer måles? Kortlægning af medarbejderkompetencer Minkompetencemappe.dk Hvordan kommer I videre med jeres kompetenceanerkendelse? Tak for i dag! Ring eller mail, hvis I vil have mere rådgivning sej@kompetenceudvikling.dk 33186969