Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)"— Præsentationens transcript:

1 Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)

2 Artiklens fokus  Problematiserer den manglende overensstemmelse mellem indholdet i skolen og kravene fra samfundet.  Tests af børns læring udelukker brug af de kompetencer som samfundet efterspørger - frataget enhver mulighed for kreativitet, social ansvarlighed, problemløsning-praksis.

3 Historisk syn på læring og viden  Tidslinie:  5000 år siden: de første skoler (skriften kom frem, skolen matchede samfundets krav)  1700-tallet: skolen skulle sikre loyalitet mod kirken (skolen matchede ikke samfundets krav)  1800-tallet: obligatorisk undervisning indført (stadig intet match mellem skole og samfund)  Ultimo 1800-tallet: krav om at indføre praktiske og brugbare elementer (så nærmer vi os…)  Efter 1945: fokus på sammenhængen mellem læringen i skolen og det omgivende samfunds krav – børnene skal forberedes på et demokratisk samfund gennem eks. problembaseret læring, gruppearbejde, projektarbejde

4 Læring og mesterlære  Lærlingen udvikler evner ved at observere og deltage i produktionen som legitim perifær deltager.  Lærlingen bliver med tiden mere kompetent til at udføre opgaver og får større ansvar og dermed en mere central plads i virksomheden.  Innovation kan være vanskelig, da lærlingen ofte har en perifær plads i virksomheden.

5 Læring i et nyt perspektiv  Læring som et statisk og formelt begreb (udenadslære, reproducere viden, man lærer det man ”bør” lære)  Læring som et dynamisk begreb – motivationen for at lære kommer fra reelle problemstillinger. Hvordan skaffer man sig viden?  Hvordan omsættes denne viden? Entreprenørskabet.


Download ppt "Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google