Fra kvalitetsovervågning - til ændringer i kontaktpersonsystemet…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Projekt Socialsygeplejerske
Merlivs seminar 27. August 2008
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Identifikation af spild
Sygeplejerske Lone Woelders
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Sygeplejerskeuddannelsen
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Afdelingsleder Morten Freil
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Infomøde for mentorerne Tirsdag d. 29. juni 2010 Kl –
Recovery-mentor projektet
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Håndtering af Sygefravær
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Farvel til Intensiv – og hva` så Farvel til Intensiv – og hva` så.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Patienttavler – et værktøj til patientinddragelse
"De er jo så søde alle sammen"
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Fra kvalitetsovervågning - til ændringer i kontaktpersonsystemet… Velkommen til M - erfaringer fra et kvalitetsudviklingsprojekt v/ Anne Schantz Juutilainen Klinisk oversygeplejerske

Disposition Præsentation af Ortopædkirurgisk afd. M Baggrund og præsentation af projektet Metoder i indsatsområdet Konklusioner for indsatsområdet Strategi for implementering Hvordan varetager man rollen som … Mål og resultater Videre fastholdelsestiltag Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Præsentation af ortopædkirurgisk Afdeling M - BBH 101 senge fordelt på 5 sengeafsnit 3 akutte afsnit 1 elektivt afsnit 1 modtageafsnit 1 ambulatorium Gennemsnitlig liggetid 6 dage Personale: 225 ansatte læger, sygeplejersker, sosu.assistenter, sygehjælpere, lægesekretærer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, socialrådgiver, portører Operationsaktivitet: 2500 akutte 1800 elektive Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Projekt ”Brugertilfredshed” tog afsæt i svarene fra telefoninterviews Patienttilfredshedsundersøgelse på 10 ortopædkirurgiske afdelinger i: H:S Københavns Amt Frederiksborg Amt Rekvirenter Design Dataindsamling Kilde: www.informi.dk Enheden for Brugerundersøgelser & Vilstrup Analyseinstitut Ca. 70 patienter ringes op per kvartal Afdeling M får eget resultat + det samlede Der måles i 8 kvartaler Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Projekt ”Brugertilfredshed” 3 indsatsområder med fokus på kommunikation: ”Behandlingsansvarlig læge og plejeansvarlig sygeplejerske” ”Inddragelse af patienten i beslutninger om udskrivelsen” ”Patientens oplevelse af ventetid” Projektperiode 8 måneder - projektleder Implementering starter efter projektperioden Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

telefoninterviews viste: 47 % af patienterne svarede at de ikke havde oplevet at have en personlig læge 55 % svarede at de ikke havde oplevet at have en personlig sygeplejerske Handling: ansætte projektleder (op)finde metoder der kan give større patienttilfredshed gøre noget anderledes end tidligere tiltag monitorere indsatsen Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Hypoteser i indsatsområdet At personalet ikke informerer patienten om deres rolle og ansvar At funktionen i højere grad fungerer indadtil i organisationen Begrebet personlig kommer for tæt på – anvendes derfor ikke Begrebet ansvar anvendes ikke – det er for forpligtende At funktionen fungerer forskelligt afhængigt at det enkelte afsnits infrastruktur At funktionen vanskeliggøres af vagtplanlægningen At funktionen er vanskelig for lægerne da deres patient kan være opereret af en læge fra et andet afsnit Hypoteserne er delt i to grupper: De personlige relationelle forhold - kommunikation De organisatoriske og strukturelle forhold Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Efter observationsperioden Metode for indsamling af data til indsatsområdet: 5 ugers observationsperiode for ”Ildsjæle” - 5 læger og 6 sygeplejersker Formål Indsamle erfaringer fra personale og patienter Synliggøre forudsætninger for hvordan det kan lykkes Undersøge betydning af visitkort for personale og patienter Ildsjælene” er observatører på deres egen rolle Instrueret i hvordan de skulle varetage rollen mulighed for drøftelse med projektleder over mailen Efter observationsperioden Fokusgruppeinterview (4 læger og 3 sygeplejersker) Individuelle interviews med 4 tilfældigt udvalgte patienter Analyse, konklusion, anbefalinger Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Hvad viste interviewene: Udsagn fra ”Ildsjæle” og patienter Sygeplejerske: … ”…de kan genkende en på en anden måde end tidligere, så var man bare en i mængden”… Ældre kvinde: ..”man står i ”ingenmandsland” hvis man ikke ved hvem man skal henvende sig til” … Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Konklusioner for indsatsområdet Ildsjæle og patienter mener at ordningen er god for begge parter Ildsjælene mener at det er realistisk at ordningen kommer til at fungere Opmærksomheden på egen rolle har betydning for synliggørelse af funktionen Visitkortet har betydning for tydeliggørelse af rollen og til at patienten oplever at have en pleje- og behandlingsansvarlig - forstærker relationen i det første møde Ordet ”personlig” kommer for tæt på privatsfæren – er ændret til plejeansvarlig Det er svært at præsentere sit ansvar – det ligger implicit i rollen Ildsjælene påpeger at tilrettelæggelse af vagtplanen har betydning for ordningen - Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Ildsjælenes anbefalinger til implementering Alle skal have visitkort med billede på – det skal godkendes af ejeren visitkortet skal indeholde: fulde navn, funktion, titel, telefonnummer til afsnittet, afsnitsbetegnelse – hvis det ønskes; mailadresse Introduktionsmaterialet til nyansatte revideres, de får udleveret visitkort og introduceres til hvordan man præsenterer sig Ordningen skal introduceres i afsnittene, personligt – ikke kun som ”brev fra ledelsen” – hvor ildsjælenes erfaringer inddrages. Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Strategi for implementering Afsnitsledelserne Afsnittene starter på forskudte datoer Vurder om arbejdsredskaber er tilpasset ordningen Beslut en struktur for fordeling af pleje- og behandlingsansvarlig Hven har ansvar for at fordele? Aftal hvordan I følger op på implementeringen Orientering på morgenkonferencer, personalemøder Artikel i internt personaleblad MINFO m.m…. T I M N G ! Den enkelte medarbejder Brev om implementeringsstrategi Folder om hvordan man præsenterer sig m.m. Visitkort

Opgaver for plejeansvarlige.. og behandlingsansvarlige… Præsenter dig for patienten og forklar… ….planlægning af patientforløb, varetage de centrale samtaler Udlever dit visitkort til patienten  Fortæl patient og pårørende, at du som …vil tage dig af…   Fortæl patient og pårørende, at når du er fraværende, er der en anden som har ansvaret, og følger de planer der er lagt. Hils så vidt muligt dagligt, på patienten, selvom du ikke har opgaver hos patienten. Sig farvel til patienten i slutningen af din vagt og fortæl hvornår du kommer igen. Planlæg udskrivelsessamtalen så datoen passer i forhold til din tjenestetidsplan. Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Visitkort Alle skal pleje- og behandlingsansvarlige skal udlevere visitkort til patienten: Undtagelser: Hvis patienten opleves truende… Hvis visitkortes vurderes til at skabe mere forvirring... Fotografering/layout Trykke visitkort Diskutere eventuelle forbehold i afdeling M´s Kvalitetsråd Rutine for produktion af visitkort til nyansatte Økonomi? Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen - Det har været svært at gennemføre at…

Tidligere resultater fra telefoninterviews Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Mål for strategien Det forventes at 75% af indlagte patienter oplever at de har en behandlingsansvarlig læge og en plejeansvarlig sygeplejerske. Dette måles ved afdelingen M´s næste prævalens i marts 2007. Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

De sidste nye resultater: fra prævalensen den 22 og 23. marts 2007 Sidste måling viser at: Der er en signifikant stigning af patienter der oplever at de har en plejeansvarlig sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent Ingen markante forandringer for lægernes vedkommende vi er på vej mod målet… Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Oplevelser Anne,sygeplejerske - om kontakten med pårørende til kritisk syg patient: …da patienten blev ukontaktbar, havde jeg et meget tæt samarbejde med de pårørende. …de pårørende var glade for ordningen …. De var mere trygge når de vidste hvem de skulle henvende sig til… Hanne, sygeplejerske - om tættere kontakt med pårørende: Sønnen havde noteret navnet på den plejeansvarlige sygeplejerske fra visitkortet, da han havde været på besøg. Han ringede nogle dage efter til afsnittet og spurgte direkte efter Hanne. For Hanne var det en god oplevelse at den pårørende henvendte sig direkte til hende. Steen, plejeansvarlig social- og sundhedsassistent – om ansvar i funktionen: ”Selv om jeg i det daglige føler mig ganske ansvarlig i min pleje af patienterne, kan jeg godt mærke at ansvarligheden lige får en tand ekstra. Jeg er mere obs på om patienten føler sig velinformeret og føler sig delagtiggjort under indlæggelsen”. Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Afslutning… En udskrevet patient blev omstillet til MMO da M1 havde ferielukket. Kathrine sygeplejerske taler med patienten: Kan jeg komme til at tale med min ”privatsygeplejerske” Anne …. Kathrine fortalte patienten at den pågældende plejeansvarlige sygeplejerske, havde fri! ”Nåh, så er det måske hendes privatnummer der står på det visitkort jeg fik?”. Kathrine fortalte hvilket nummer det var og tilbød sin hjælp. Jeg ringer igen når M1 åbner og taler med min ”privatsygeplejerske”… Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Det videre arbejde med fastholdelse & anbefalinger Støtte i dagligdagen fra tidl. projektleder Indlæg i M-INFO Emne på alle afsnits temadage i foråret 2007 ? Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen

Ledelse har betydning for implementering af forandringer… Støtte personale og afdelingssygeplejersken i dagligdagen Indlæg i M-INFO, emne på relevante møder Emne på alle afsnits temadage i foråret 2007 ??? Klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen