Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patienttavler – et værktøj til patientinddragelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patienttavler – et værktøj til patientinddragelse"— Præsentationens transcript:

1 Patienttavler – et værktøj til patientinddragelse
Ortopædkirurgisk Sengeafsnit Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

2 Ortopædkirurgisk afdeling:
50 sengepladser 42 sygeplejersker Alloplastik patienter (Hofte og knæ) Infektionspatienter Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

3 Baggrund – Magnet Hospitals
Oversygeplejerske – New York/inspirationstut – besøge nogle af de store Hospitaler. Så tavlen – GOD IDE. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

4 Baggrund – Patient inddragelse
Vi var så småt påbegyndt arbejdet med patientinddragelse – tavlerne tænkt som et værktøj til dette…. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

5 Baggrund – LUP 2012 Kontaktpersonsordningen Stuegang
Udskrivningssamtale Vores LUP i 2012 viste at meget af det vi troede vi gik og informerede vores patienter om ikke var helt så godt alligevel…. -Kontaktpersons ordningen – ved ikke hvem de er -Stuegan, selvom der har været stuegang opfattede patienter det ikke som stuegang…. - Udskrivningssamtale – patienterne påpegede i LUP’en at det havde de ikke haft…. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

6 Stuegangscitater ”Jeg har ikke oplevet stuegang som det plejer at være, i den forståelse af at der er kommet en læge og sygeplejerske ind til sengen” ”Stuegang… øøhm, altså hvor han havde nogen med ?.. altså han har været her én gang med flagrende skøder og sige , jamen det ser jo godt ud” ”Kirurgen er kommet dagligt og har kigget til mig” På baggrund af vores LUP interwiude vores sygeplejespecialist en del af vores patienter om stuegang og udskrivningssamtalen – vi valgte at gå i dybden med dette da det er 2 områder der fylder rigtigt meget i vores hverdag – noget der bruges meget tid på – og noget som patienten også skal have følelsen af er gjort ordentligt. Stine Zeberg Theisen & Lone Bjørklund

7 Udskrivningssamtalecitater
”Nej, jeg har ikke haft en udskrivelsessamtale” ”Jeg har ikke haft en udskrivelsessamtale, ikke endnu. Jeg har snakket med fysioterapeuten” ”Lad mig sige, at jeg tænkte ikke over, at det var en udskrivelsessamtale (…)” Evt give ekemplet med Stine der har haft en udkrivelses-samtale med en patinet – sier til sygpl.spec. At hun kan gå derind, for der er HELT styr på det ;o) Patienten fortæller at han har styr på det at komme hjem, men en egentlig udskrivelsessamtale mener han ikke at have haft…. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

8 Implementerings-Proces
Startede med 10 tavler fordelt på 5 stuer.  På tavlen blev den kontaktansvarlige sygeplejerske, læge og terapeut skrevet på, ligesom navnet på dagens plejepersonale blev påført. Personalet fik en kort info-mail om hvad planen var med tavlerne. Der blev dagligt skrevet planer og aftaler med patienten. I en periode på 3 måneder blev der løbende indsamlet data i form at enkle spørgsmål til patienter med og uden tavler i forhold til deres informationsniveau. ” – de blanke tavler på de stuer der ikke var blandt de 5 stuer vi startede på” blev stille og roligt taget i brug af især Fysioterapeuter og sygeplejerkser – sygeplejerskerne begyndte selv at skrive på tavlerne.....og det må være fordi det giver mening! Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

9 Patienttavler Et eksempel på vores tavler – meget simpelt: Tucsh og tavle :o) konkret gjort ved at opsætte individuelle informationstavler for enden af hver enkelt patients seng. Den giver patienten overblik over dagens undersøgelser, hvem der er kontaktpersoner og hvem der er primær sygeplejerske på dagens vagt. Patienten får således mulighed for selv at være med til at lægge sin egen plan for dagen – herved styrker vi bl.a. patienternes og de pårørendes aktive deltagelse i behandlingsforløbet. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

10 Hvad mener patienterne om tavlerne?
” Det er sgu rart at man kan følge lidt med.... Altså Rikke kom jo ind i morges, hilste på, og spurgte mig derefter om en masse.... Hvis hun ikke havde skrevet sit navn på tavlen så ville jeg ikke kunne huske hendes navn da hun gik ud af døren.... Den tavle får sgu 6 stjerner ud af 6” Mand midt 70’erne operet for 2 dage siden da jeg taler med ham. Han nævner også at vi er SÅ mange......og med tavlerne kan han holde lidt styr på os. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

11 Hvad mener patienterne om tavlerne?
”...det er rart at kunne se dagens planer. Nu ved jeg fx at der kommer en og stikker mig idag....Der står jo at der skal tages blodprøver...” ”Det bliver lidt mere personligt” 1: Man der var operet dagen før jeg talte med ham – ikke meget for at få taget blodprøver – glad for at vide at han kunne forvente OG forberede sig på at der skulle stikkes i ham.... Han nævnte samtidig at han synes det bliver mere personligt når der bliver skrevet navne og planer på tavlen. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

12 Hvad mener patienterne om tavlerne?
”Så kan jeg jo huske jeres navne.... og skal ikke bruge kræfter på at ligge og lege navne-jeopardy..... I er så mange og jeg har svært ved at holde styr på hvem der er hvem det må også være irriterende for jer at vi hele tiden spørger.... ”hvad er det nu du hedder?”...” En kvinde der var blevet operet for 3 dage siden da jeg talte med hende. Hun fortæller at hun har mødt SÅ mange læger og sygeplejersker at det kan være svært at holde styr på hvem der er hvem ....i forbindelse med et andet projekt har vi gennemgået vores patientforløb for Primære-hofte-alloplastikker - og vi fundet ud af at en pt der skal have en ny hofte og som er indlagt i 3 dage – har MINIMUM 40 kontakter med forskelligt personale under hele forløbet! Og det understøtter jo det patienten føler det er godt at høre at et par navne skrevet op på en tavle kan medvirke til at patienten får oplevelsen af at det bliver lidt nemmere. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

13 Hvad mener patienterne om tavlerne?
”...Altså det der AO der står ved kontaktlæge.... det forstår jeg ikke...” En kvinde der havde ligget på afdelingen i 4 dage. Jeg forklarede hende at vi sygeplejersker er fantastiske til at lave forkortelser – at AO står for Anders Odgård som er den læge der har operet hende – og det gav jo så mening. Men dette viser at vi skal huske ikke at bruge forkortelser – DET GIVER INGEN MENING FOR PATIENTERNE. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

14 Hvad mener patienterne om tavlerne?
”Jeg skriver selv under HUSK-feltet på tavlen at jeg skal drikke rigeligt ....det er motiverende når jeg sidder her på sengen og ser over på tavlen....så husker jeg det” HUSK Denne kvinde havde også diabetes – og udover at skrive at hun skulle huske at drikke, så skrev hun også ned hvornår hun spiste et mellemmåltid....Hun sagde at det hjalp hende meget nu hvor hun fik stærkt smertestillende medicin og til tider godt kunne føle sig lidt konfus..... Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

15 Hvad mener sygeplejerskerne om tavlerne?
”Det giver mening” ”At planen bliver skrevet ned på tavlen gør at patienterne deltager mere aktivt...” ”Patienterne virker mere forberedte fx til stuegang....de har spørgsmål parat da de ved at lægen kommer ml. kl ” ” At udskrivelsesdatoen er skrevet ned på tavlen gør at patienterne ikke bliver overraskede over hvor hurtigt de skal udskrives” DET er vigtigt for implementeringsprocessen Før tavlerne informerede vi patienterne mundtligt om udskrivelsesdato – og oftest – uanset hvor mange gang det blev sagt – var der en del patienterne der blev meget overraskede over at udskrivelsen fx allerede var på 3. dagen efter opr... Dato for udskrivelse står nu på patientens tavle og det har hjlupet en del Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

16 Hvad mener sygeplejerskerne om tavlerne?
”Når vi skriver det ned, så bliver det jo pludselig til skriftlig kommunikation....og det er som om at det er mere bindene.....Hvis vi så af en eller enden grund ikke overholder det, vi har skrevet, så kan det skabe frustrationer hos patienten” ”Vigtigt at opdatere tavlerne ellers virker det upålideligt” En sygeplejerske der fortæller om en oplevelse hvor den stuegangsgående læge blev forsinket....man skal huske at følge op på det man har skrevet, opdatere hvis der et behov for det..... Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

17 Hvad mener Fysioterapeuterne om tavlerne?
”Tavlerne er gode til simpel kommunikation med patienten” ”Da mit navn står på tavlen oplever jeg at patienterne kan huske mit navn fra dag til dag” ”Tavlen giver mig, som fysioterapeut, et tværfagligt overblik når jeg står inde på stuen ved patienten” Fx til at skrive ”husk at træne med krykkerne”, eller ”Husk at ligge med strakt ben”.. En sidegevinst ved tavlerne – som fysioterapeuten her nævner så giver det er hurtigt overblik over hvem er kirurg, hvornår er pt opereret, hvem er dagens sygeplejerske og hvornår stiles der imod at patienten skal udskrives.... Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

18 Hvad mener lægerne om tavlerne?
”Jeg oplever, at patienterne forholder sig til, hvad der står på de tavler.... det giver ofte anledning til at man får talt om nogle ting, fordi de spørger... fx fordi der står blodprøver på tavlen.... så taler vi om det, hvorfor skal de tages, hvad er svaret på dem....” ”Det giver et fantastisk tværfagligt overblik” Positive kirurger Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

19 Patienter uden tavler Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

20 Patienter med tavler Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

21 Erfaringer Overblik – for patienter og tværfagligt personale
Patienter kender den overordnede plan og dagens plan Patienter ‘kender’ deres kontaktansvarlige pleje- og behandlingspersonale Tryghed for patienter og pårørende Oplevelse af blive inddraget Holde fokus og ajourføre tavlerne Mest markant var oplevelsen af at patienttavler i høj grad bidrog til at skabe overblik for den enkelte patient, således at de allerede fra første indlæggelsesdøgn kunne navngive deres kontaktansvarlige pleje og behandlings kontaktpersoner. Overblikket over dagens planer, undersøgelser og trænings eller plejeaftaler, fastholdte patienten i at holde fokus på egen bidragelse til at nå målet – nemlig udskrivelsen. Oplevelsen af at være velbehandlet og at der blev taget hånd om patientens individuelle behov kom i fokus. Patienterne følte sig velinformerede, de kunne referere til aftaler med navngivne personaler, de kunne holde sig selv fast i aftaler, træningsplaner og behandlinger, samt have en faglig individuel dialog med plejepersonalet omkring deres behov. Ligeledes var oplevelsen af tryghed for den enkelte stor, pårørende kunne holdes sig ajour og patienterne kendte til deres forløb og planer i langt højere grad. Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

22 Betydelig Fremgang på; Kontaktpersonsordningen Stuegang
LUP 2013 Betydelig Fremgang på; Kontaktpersonsordningen Stuegang Udskrivningssamtale Året efter - Ny LUP. Klar forbedring Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

23 Nyt afsnit – nyt design Sidebemærkning: Flytteprocess i december / januar - savnede tavlerne da de ikke var der! Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard

24 Ortopædkirurgisk Afdeling
Stine Zeberg Theisen, Assisterende afdelingssygeplejerske Telefon: Mail: Anne Nørgaard, Afdelingssygeplejerske Telefon: Mail: Stine Zeberg Theisen & Anne Nørgaard


Download ppt "Patienttavler – et værktøj til patientinddragelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google