Ungdomsskoleforeningen 1 Demokrati i ungdomsskolen - et historisk vue Formåls§ Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Temadag om unge og stofmisbrug
Advertisements

Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
”Præster hænger ikke på træerne” Oplæg v. TU-udvalget forår 2013.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Lærerprofessionen.
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Frivillighed i SheZone
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Fagets formål, fokus og fagmål
Lærerprofessionen - en definition.
Den næste generation – demokratisk deltagelse og digitalisering Biblioteksforeningens konference: Digitaliseringens dannelsesprojekt Vartov, den 24. april.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Demokrati og menneskerettigheder
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Demokratiforum …Opstart… 14. Juni 2007 © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D.
Uddannelsesparathed - hvad er det
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Ungdomskommunen Viborg Ungdomskommuneprisen 2012.
Randers Ungdomsskole De unge tager magten! At kysse himlen!
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Samarbejde med kommunerne
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
I skyggen af Amanda? Er noget gået galt? Og i så fald hvad?
- Global islamistisk terrorisme
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
UNGDOMSSKOLEN HVIDOVRE Ungdomsskolen Hvidovre
Session 3 - Skovnetværk i DN?
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Arbejdsmarkedets parter og det politiske system nutid og fremtid FAOS og BPFnet den 9. november 2006 Jørgen Bang-Petersen.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Kommunikationsenhedens strategi Juni Demokratisk A- og B-hold Demokratisk kompetence = Evnen og viljen til samt muligheden for at øve indflydelse.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
Kapitel 1 Politikindledning.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Hvad er vigtigst? Tillidsvalgtes opgaver
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

Ungdomsskoleforeningen 1 Demokrati i ungdomsskolen - et historisk vue Formåls§ Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber give dem forståelse af og dygtiggøre dem til samfundslivet og bidrage til at give deres tilværelse forøget indhold samt udvikle deres interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund. (Kursiv er seneste tilføjelse – ca. 2001)

Ungdomsskoleforeningen 2 Motiver i 1942 ”Oprettelse af ungdomsskolen var et led i en politik, hvor det gjaldt om at værne og beskytte egne værdier mod mere totalitære ideologiers (nazisme og fascisme) indtrængen i landet” Citat: Preben Michaelsen, Århus Universitet, 1976 FOLKEOPLYSNING!

Ungdomsskoleforeningen 3 Folkeoplysning - forsøg på definition Folkeoplysningen har sit ideologiske udspring fra blandt andet N.F.S. Grundtvig, der igennem meget af sit virke - ikke mindst ved inspirationen til oprettelsen af folkehøjskolerne - søgte at oplyse den almindelige dansker, så denne kunne blive en vidende og aktiv deltager i samfundet.N.F.S. Grundtvig I dag fastholder folkeoplysningen sine rødder som demokratiskabende og sammenhængsskabende kraft i samfundet. De nutidige udbydere af folkeoplysning tilbyder mulighed for fordybelse og udvikling af kompetencer, der ikke nødvendigvis tilgodeses i det formelle uddannelsessystem. Kilde: Wipekedia

Ungdomsskoleforeningen 4 Formelt i loven § 7 – ungdomsskolebestyrelse – elevdeltagelse § 9 – ret til elevråd – men ikke pligt

Ungdomsskoleforeningen 5 Landsplan 70’erne: Forsøg på politisk landsorganisationer, tidens ånd 80’erne: Graverforeningen - US-centret 90’erne: Weekendkurser for nye unge bestyrelsesmedlemmer –Sammen med bl.a. Kolding Ungdomsskole Nord Lovgivning Møder Argumentation Præsentationsteknik

Ungdomsskoleforeningen 6 Slut-90’erne 1997 – Ungdomspolitik på dagsordenen SR-regeringens 10 punkter – – Forsøg med ungdomskommuner - indflydelse – ansvar - medborger

Ungdomsskoleforeningen 7 Youth Power Udviklingsprogram ungdomsskoler – 14 projekter Voksne og UNGE Nye dialog- og indflydelsesformer –Reflekterende teams –Historiefortælling –Cafémetoder –Anderkendende interview –Demokrati – uden formel repræsentation og formalia

Ungdomsskoleforeningen 8 DUSK-net Danske UngdomsSKoleelevers Netværk ca. år 2000 –Youth Power –Ungdomsskoleråd med DEO/FLO – nej tak 2 elever fra 14 amter –3 årlige samlinger –Forsøg på DUF-midler –Lokalafdelinger fik initiativstøtte til afgrænsede projekter –Elevrådspakke –Fast tovholdergruppe

Ungdomsskoleforeningen 9 DUSK-net – nye ordning Fra –Fri tilmelding – dem der vil være med, er med –60 – 140 deltagere pr. samling –3 (uafhængige) samlinger – rød tråd –Kurser i demokrati-værktøjer –Flexibel tovholder og ungeledesagergruppe Kritikpunkter: -Savner progression -Mere konkret indflydelse

Ungdomsskoleforeningen 10 Sæson Værtsskoler havde fællesmøde med deltagelse af unge -Stærk rød tråd (LnD) –Værktøjer til empowerment –Kritikpunkter: Stærk tovholder Kræver commitment over lang tid

Ungdomsskoleforeningen 11 Fremover??? DEMOKRATINETVÆRK HVAD KAN/VIL I?