Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Advertisements

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) Dato: Editer dato.
Juridisk metode på det sociale område
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Mindreåriges patientrettigheder
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Velkommen til De Offentlige Tandlægers kursus i vågen sedation.
Fokus på forebyggelse hvordan løfter vi opgaven i tandplejen?
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
LÆGEORDINERET HEROIN Love og regler
Lægelig behandling for stofmisbrug
Temadag for tandlægekonsulenter
Omsorgstandpleje – brugernes perspektiv Jens Højgaard, Ældre Sagen 8. April 2013.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Master titel: Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Light 40pt (ALL CAPS) Brug under titel.
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
8. april 2017 Funktionel træning
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Hospitalsenheden VEST
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Muligheder og rettigheder
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Serviceloven §50 Undersøgelse §52 mulige støtteforanstaltninger: Friplads i fritidsklub, ungdomdsklub o.l. Støtte i hjemmet Familiebehandling Aflastning.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Eksempler på sammensætninger
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
I gæld til det offentlige
Helbredstillæg Folkepension.
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
Tillægsprocent 2018.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Præsentationens transcript:

Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune Børge Hede Voksentandplejen 28.oktober 2010

Det her drejer sig mere om penge end om tænder 8. oktober 2010 Den korte udgave Det her drejer sig mere om penge end om tænder

Tandlægekonsulentens rolle? 28.oktober 2010 Tandlægekonsulentens rolle? Afgørelse truffet af: Afgørelsesdato: Uds. dato: Nummer: J.nr. Ankestyrelsen 13-02-2008 01-05-2008 A-5-08 2000339-07 Resumé: Der foreligger en generel væsentlig mangel, når lægekonsulenten selv har undersøgt borgeren. Lægekonsulenten, herunder tandlægekonsulenten, har til opgave at bistå kommunen med at klarlægge indholdet af andre lægers udtalelser. Hvis oplysningerne ikke er tilstrækkelige, har lægekonsulenten til opgave at pege på, hvilke oplysninger, der mangler. Lægekonsulentens opgave er ikke at indhente de manglende oplysninger eller efterprøve andre lægers oplysninger ved at undersøge borgeren selv. I det konkrete tilfælde medførte manglen ikke ugyldighed, idet manglen var blevet afhjulpet. Der var dog tale om en væsentlig fejl, som gav anledning til kritik af kommunen.

Praktiserende tandlæge Patient kunde - borger 28. oktober 2010 tandlægekonsulent Love etc. Myndighed Økonomisk ydelse Praktiserende tandlæge Aut.sundhedsperson - erhvervsdrivende Patient kunde - borger

Nogle grundlæggende konstateringer Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune 28. oktober 2010 Nogle grundlæggende konstateringer Konsulenten rådgiver kommunale sagsbehandlere i tandlægefaglige spørgsmål om økonomisk tilskud til borgerne Rådgivningen sker ikke mhp. hvilken behandling som er den ”bedste”, men om hvilket tilskud som kan gives efter gældende lov Konsulenten har som udgangspunkt ingen bevillingskompetence Tandlægekonsulent eller kommunen forhindrer ikke en borger i at få en given behandling, men kan undlade at give økonomisk tilskud til den Det er alene egenbetalingen i tandplejen som forhindrer en given behandling Konsulenten bør i princippet ikke være i kontakt med hverken borger eller praktiserende tandlæge Der eksisterer ikke en patient/behandlerrelation eller rådgiverrelation mellem konsulent og borger eller mellem konsulent og praktiserende tandlæge

Praktiserende tandlæge Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune 28. oktober 2010 tandlægekonsulent Love etc. Myndighed Økonomisk ydelse Praktiserende tandlæge Aut.sundhedsperson - erhvervsdrivende Patient kunde - borger

Og et grundlæggende spørgsmål ? 28.oktober 2010 Er den praktiserende tandlæge patientens advokat i forhold til det offentlige ? § 20. En autoriseret sundhedsperson skal ved udfærdigelse af erklæringer, som vedkommende afgiver i sin egenskab af autoriseret sundhedsperson, udvise omhu og uhildethed. Stk. 2. En autoriseret sundhedsperson er forpligtet til på begæring fra en offentlig myndighed i det efter formålet fornødne omfang at afgive erklæring til offentlig brug om de sundhedsfaglige iagttagelser, som den pågældende er i stand til at give oplysning om, vedrørende en af vedkommende undersøgt, behandlet eller plejet person, der søger eller får offentlige økonomiske ydelser eller anden offentlig hjælp. Samme pligt påhviler sygehuse og lignende institutioner § 82. En autoriseret sundhedsperson, der tilsidesætter en oplysnings- eller indberetningspligt efter § 19, § 20, stk. 2, § 26, stk. 2, og § 43 straffes med bøde. Lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed LBK nr 1350 af 17/12/2008

Vurderingsgrundlag ? Konkret vurdering af borgerens problemer 28. oktober 2010 Konkret vurdering af borgerens problemer Odontologisk evidens sundhedsfaglig vurdering Lovgrundlag

Vurdering/anbefaling/udtalelse Indhold 28.oktober 2010 Lovgrundlag Den konkrete sag Den faglige vurdering i forhold til lovgrundlag Konklusion/anbefaling/vurdering Nødvendig, uopsættelig, sundhedsfaglig velbegrundet

Konkret vurdering? 28. oktober 2010

Odontologisk evidens? 28. oktober 2010

Lovgrundlag? Love Bekendtgørelser 28.oktober 2010 Love Bekendtgørelser Vejledninger, cirkulærer og skrivelser Ankestyrelsens afgørelser Bemærkninger til lovforslagene

Lovgrundlag? Et eksempel Afgørelse truffet af: Afgørelsesdato: 28.oktober 2010 Afgørelse truffet af: Afgørelsesdato: Uds. dato: Nummer: J.nr. Ankestyrelsen 19-11-2008 26-01-2009 21-09 2000228-08 Status:     Gældende Principafgørelse om: tandbehandling - forebyggende undersøgelse - regelmæssigt eftersyn Lov:  Lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 1460 af 12. december 2007 - § 82 Resumé: En borger havde ikke ret til hjælp til udgifter til diagnostisk undersøgelse ved tandlæge. Der var ikke tale om afhjælpning af et uopsætteligt behandlingsbehov, men om en forebyggende undersøgelse i forbindelse med et regelmæssigt eftersyn.

28.oktober 2010

Lovgrundlag for økonomisk hjælp til tandpleje via sociallovgivningen Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune 28. oktober 2010 Lovgrundlag for økonomisk hjælp til tandpleje via sociallovgivningen Lov om Social pension (folkepensionister) Personligt tillæg § 14 Helbredstillæg § 14 a Lov om højeste, mellemste, … førtidpension mv. Personligt tillæg § 17 Helbredstillæg § 18 Lov om Aktiv Socialpolitik Kontanthjælp § 82 Lov om Integration Kontanthjælp § 36

Sociale tilskud til tandpleje Helbredstillæg Lov om Social Pension (folkepensionister) § 14 a Lov om højeste, mellemste, … førtidpension mv. § 18 Personligt tillæg Lov om Social Pension (folkepensionister) § 14 Lov om højeste, mellemste, … førtidpension mv. § 17 stk. 2 Kontanthjælp Lov om aktiv Socialpolitik § 82 Lov om Integration § 36 28.oktober 2010

Helbredstillæg til pensionister Der ydes helbredstillæg til betaling af pensionistens egne udgifter til ydelser, som den offentlige sygesikring yder tilskud til efter lov om offentlig sygesikring, …….. Der ydes desuden helbredstillæg til betaling af pensionistens egne udgifter til tandproteser, briller og fodbehandling, såfremt kommunen vurderer, at udgiften er nødvendig. Tillægget beregnes i forhold til 85 pct. af pensionistens egen andel af udgiften. Kommunen kan indgå prisaftaler med leverandører af tandproteser, briller og fodbehandling, og det er den aftalte pris, der lægges til grund for beregningen af helbredstillæg. Pensionisten kan frit vælge en anden leverandør end den eller de leverandører, kommunen har indgået prisaftale med. Har kommunen ikke indgået en prisaftale, beregnes helbredstillægget i forhold til den faktiske pris på den nødvendige udgift 28.oktober 2010 Bekendtgørelse af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. LBK nr 760 af 02/08/2005

Helbredstillæg - proteser Kommunen yder helbredstillæg efter lovens § 18, stk. 4, til dækning af udgiften til en aftagelig tandprotese. Tilskuddet ydes til helproteser og helsæt i form af akryl-proteser og til aftagelige delproteser i form af stålunitor-proteser, med mindre en akryl-protese er mere velegnet. Helbredstillægget omfatter de udgifter, der indgår i behandlingsforløbet, herunder udgiften til dublikering og rebasering. Til pensionister, der ønsker en fast protese, beregnes helbredstillægget i forhold til prisen på den type aftagelig tandprotese, som alternativt ville være nødvendig. 28.oktober 2010

Helbredstillæg 28.oktober 2010 ”Hensigten med forslaget er dels at give de pensionister , der har behov for hjælp, en bedre dækning af nødvendige helbredsrelaterede udgifter, dels at sikre at helbredstillæg til dækning af helbredsrelaterede udgifter tildeles ensartet efter behov, uanset hvor i landet pensionisten bor.” brev af 11. december 2002 fra Socialministeriet til kommunerne

Helbredstillæg - proteser 28.oktober 2010 Helbredstillæg - proteser Billigste (men tilstrækkelige) aftagelige protese Helbredsmæssig velbegrundet Som udgangspunkt en unitor ved partiel protese Kommunen afgør nødvendigheden af protese Altid helbredstillæg til proteser – også faste Kun tillæg svarende højst til aftagelig protese Nødvendig ? Tygge- tale –og muskulær funktion Psykosociale forhold

Helbredstillæg – proteser nødvendighed – helbredsmæssig velbegrundet 28.oktober 2010 Hvorledes påvirkes helbredet af tandtab ? Hvorledes påvirkes tyggeevnen af tandtab ? Hvorledes påvirkes psykosociale forhold Self-esteem Social interaktion Kosmetik Hvorledes relateres tandtab og TMJ disorders

Helbredstillæg Borgeren har et retskrav 28.oktober 2010 Helbredstillæg Borgeren har et retskrav Der er mulighed for substitution Kommunen afgør nødvendighed af protese Eventuelt personligt tillæg gives subsidiært Sigter mod større ensartethed Fastsættes på baggrund af formue og indtægt Den personlige tillægsprocent

Bekendtgørelse af lov om social pension LBK nr 759 af 02/08/2005 Personligt tillæg - folkepensionister § 14. Personligt tillæg kan udbetales til folkepensionister, hvis økonomiske forhold er særlig vanskelige. Kommunen træffer afgørelse herom efter en nærmere konkret og individuel vurdering af pensionistens økonomiske forhold. Bekendtgørelse af lov om social pension LBK nr 759 af 02/08/2005 28.oktober 2010

28.oktober 2010 Personligt tillæg Fastlægges på baggrund af en konkret individuel økonomisk vurdering af rådighedsbeløb (indtægter, udgifter og formue) og nødvendigheden og hensigtsmæssigheden af det ansøgte tillæg. Der er således ikke tale om et retskrav. Der findes ikke nærmere retningslinier, men tillæg er ikke afhængig af den personlige tillægsprocent. Kan substitueres

Kontanthjælp § 82 Sygebehandling m.v. § 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet. 28.oktober 2010 Vej. 39 af 5. marts 1998 om lov om aktiv socialpolitik

Kontanthjælp § 82 Borgeren har ikke noget retskrav Udgiften må ikke dækkes af anden lov Ansøger og ægtefælle har ikke betalingsevne Behandlingen er nødvendig Behandlingen er helbredsmæssig velbegrundet Gives ud fra en konkret vurdering Vej. 39 af 5. marts 1998 om lov om aktiv socialpolitik 28.oktober 2010

Kontanthjælp § 82 vurderingskriterier Hvad er nødvendigt/uopsætteligt – i tidsperspektivet ? Kan behandlingen udskydes ? Kan der anvises midlertidige løsninger ? Kunne behandlingen forudses ? Mundhygiejne og tandlægebesøgsvaner ? Rimelig udgift ? Kan udgiften afholdes af en almindelig lønindtægt ? 28.oktober 2010

Noget grundlæggende lommeuld 28 Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune 28. oktober 2010 Noget grundlæggende lommeuld Lovgivningen har ikke til hensigt at udligne socialt betinget ulighed i tandsundhed at fastholde en sådan ulighed Lovgivningen har til hensigt at Give pensionister en rimelig dækning af tandplejeudgifter At gøre kontanthjælpsmodtagere i stand til at sørge for sig selv 28

Pejlemærker omkring anbefaling i KK ? Diagnostik – ydes stort set altid Sygdomsbehandling – ydes stort set altid Tandprotetisk rehabilitering – genstand for vurdering Forebyggelse – ydes sjældent til kontanthjælpsmodtagere - men ellers altid 28.oktober 2010

Nødvendighed – ikke kun ønskværdighed Vurderingskriterier omkring anbefaling i KK? Nødvendighed – ikke kun ønskværdighed Helbredsmæssig begrundet – ikke kun ”plejer” Rimelig – ikke nødvendigvis optimal Individuel konkret vurdering – ikke faste regler Automatik i helbredstillæg til sygesikringsydelser 28.oktober 2010

Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune 28. oktober 2010 Mere lommeuld Der er tale om faglig rådgivning - ikke omkostningsminimering Blive ikke ”sneblind” pga. enkeltsager og ”banditter” Undgå hanekamp – udvis decorum Overvej om du er ”rimelig” Forhold dig konkret til hver enkelt sag – lav ikke private regler Snak med kollegaer Opsøg viden - evidens

Og nogle grundlæggende problemstillinger Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune 28. oktober 2010 Og nogle grundlæggende problemstillinger Honoraris horribilis Maksimalpriser? Faste priser? Prisaftaler? Terapia optimalis For hvem? – samtykke? Hvorfor? Tidsperspektivet? Helhedssyn? En hel mund Et helt menneske

Flere grundlæggende problemstillinger Tandlægekonsulentfunktionen i Københavns Kommune 28. oktober 2010 Flere grundlæggende problemstillinger Hvad er behandling og hvad er well-ness? Indikation for protetisk erstatning? Mangelfuld diagnostik/dokumentation Mangelfuld behandling Fast/aftageligt? Er aftagelig protetik faglig uforsvarlig? Implantater?

Eksempel - mand 60 år – pension §§17-18 Honoraris horribilis 4 x amotio = 7.000 ? 28.oktober 2010

Eksempel – kvinde 49 år – diabetes - § 82 – krone +5 Therapia optimalis 28.oktober 2010

Therapia optimalis Eksempel – kvinde 49 år – diabetes - § 82 28.oktober 2010

Tak for opmærksomheden 28. oktober 2010 Tak for opmærksomheden