Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Medarbejderudviklingssamtalen
Lidt om vejleder rollen
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Digitalisering og medialisering
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Læring og uddannelse med mobile medier
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Blended Learning - en introduktion
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Regional strategi og kompetenceudvikling
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Nye teknologier kræver innovative forskningssamarbejder - myter og svar om forskningssamarbejder mellem virksomheder og universiteter innovation.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læring og digitalt billedarbejde
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
It i folkeskolens matematikundervisning
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign Ove Christensen och@ucsj.dk E-læringskonsulent Professionshøjskolen Sjælland Forskningsnettet 18. november 2009

Indeed, e-learning is most effective when the technology recedes into the environment and facilitates ’human-to-human’ teaching-learning processes. A. Ravenscroft & J. Cook: ‘New Horizons in Learning Design’ , H. Beetham & R. Sharpe (ed.): Rethinking Pedagogy for a Digital Age, s.216

ELYK E-Læring Yderområder Klyngedannelse/Kompetenceudvikling

ELYKs Formål Viden om behov og barrierer for SMVeres kompetenceudvikling Regionale udfordringer ift. kompetenceudvikling Udvikling af innovative e-læringskoncepter Brugerdreven innovation

E-læring som begreb Hvad mener I om: ? O-læring P-læring

Undervisning vs Læring? Landbrugskultur: Arbejdsfællesskab Industrikultur: Skole → Arbejdsmarked Den digitale tidsalder: Den lærende Diskurs: At lære at begå sig i en digitaliseret kultur, former og normer for (sam)arbejde, værdier osv. Kompetencer: Specifikke læringsmål

Læringsteori Associativ: Fra det enkelte til det sammensatte Kognitiv/Konstruktiv: Skemaer Situativ: Social og kontekstbestemt Pragmatisk: Afhængig af kontekst og perspektiv

Læringsniveauer Viden Forståelse Kunnen Kvalifikation Kompetence

Uddannelse

Udfordring i uddannelser

E-læringsmodel 1

E-læringsmodel 2

Efterspørgsel Fleksibilitet Tid Rum Situation Mobilitet Just In Time/Just In Place On the Move Bærbarhed Dokumentation af praksis Adgang til viden (om) Kommunikation Mellem instruktør og kursist Mellem kursister (videndeling)

E-læringsmodel 3

Implemen-teringsforsøg Innovationsmodel Iagttagelse Prototyping Eksperiment Implemen-teringsforsøg Undersøgelse 1 2 Refleksion Praksis 4 3 Deltagelse

Model for prototypeworkshop - ELYK Didaktisk designteori: Videns- og læringssyn Didaktiske planlægningsmodeller E-lærings-planlægningsmodeller Repertoire over pædagogiske dramaturgiske modeller Medie/teknologi-teori Workshopmoderator: Innovator Workshopleder Praksis / problem Repræsentation af praksis/problem (video) (Repræsenteret af deltagere og medier) Workshop viden og kompetencer Didaktisk kendskab til målgruppen a) Erfaring med konkrete undervisningsdesigns til målgruppen. b) Viden om rammefaktorer i forhold til mulige uddannelsesdesigns til målgruppen Projektejere (ELYK forskergruppen) IT-frontløbere Eksempler på E-designløsninger (good practice ) Det tekniske IT- håndværk

Tak for jeres opmærksomhed Ove Christensen: och@ucsj.dk