Knowledge Management E-BUSS Session 7, - 14. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Advertisements

Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Head Lean Netværks-gruppe.
Værdistrømsanalyser.
Marketingplanlægning
Venedig – PID konference
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Når effektmåling rammer organisationen
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Udviklingsplaner Sønderborg
Netværk af forebyggende sygehuse
Først lidt om Aalborg Portland
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Adjunkt Dennis van LiempdSyddansk Universitet KoldingJanuar 2012 Videnkapital, immaterielle aktiver og bankers kreditgivning.
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
IT-Strategi.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Knowledge Management E-BUSS Session 10, - 4. April 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Fit for Fight skabeloner til videre arbejde september 2009.
God dokumentation og evaluering – hvordan?
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Organisation og kommunikation
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Quality Management Systems
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Af: Jonatan W & Line Stryander
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Metode til Konceptudvikling
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Fra på (stort set) et år SISCON-konference d
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Implementering i en behandlingsinstitution - overvejelser og daglig drift NICMI April 2013 Anette Søgaard Nielsen, Enheden for Klinisk Alkoholforskning,
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
Christian.
Customer relationship management CRM
Customer relationship management CRM
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Dagens Agenda - Introduktion til Strategier for Vidensledelse - Virksomhedens Vidensfortælling - Vidensledelses-Udfordringer - Vidensledelses-Initiativer - Vidensledelses-Indikatorer - De Generiske Vidensledelsesstrategier - Cases: Alfa og Frit valg

Virksomhedens Vidensfortælling Forudsætningen for vidensledelsesstrategien: - Forklarer virksomhedens ambition for forøgelse af den værdi som kunderne får fra virksomhe- dens produkter og servicer. - Forklarer hvorfor viden leder til forbedringer for virksomhedens kunder

Vidensledelses-Udfordringer Første step i skabelse af vidensstrategien: - Skabes ved at oversætte virksomhedens vidensfortælling - Vidensudfordringerne kan fokuserer på forskel- lige aspekter af virksomhedens aktiviteter - Typiske foci; medarbejdernes kompetencer, virksomhedens processer, etc.

Vidensledelses-Initiativer (1) Initiativer som implementere vidensstrategien: - Fokus på opbygning, forankring og evaluering af virksomhedens vidensressourcer - Vidensinitiativerne skal adresserer vidensudfor- fordringerne - Typisk vil flere vidensinitiativer adresserer den samme vidensudfordring

Vidensledelses-Initiativer (2) Eksempler på vidensinitiativer er (a): - Medarbejderudvikling - Implementering af IT til støtte af vidensprocesser - Organisatoriske udviklingsinitiativer - Overvågnings- og planlægningssystemer - Etablering af nye fysiske omgivelser

Vidensledelses-Initiativer (3) Eksempler på vidensinitiativer er (b): - Etablering af belønningssystemer - Udvikling af kunderelationer - Proces- og produktudvikling

Vidensledelses-Initiativer (4) Effekter af vidensledelses-initiativer: - Vidensledelses-initiativer er ikke nødvendigvis nye, men forstærker ofte eksisterende indsatser - Vidensledelses-initiativer giver stærke signaler om, hvad der er vigtigt i virksomheden

Vidensledelses-Indikatorer Bruges til bedømmelse af VL-initiativ effekter, og: - Specificerer VL-udfordringer og -initiativer - Skaber forudsætninger for initiering, afslutning og bedømmelse af vidensinitiativ effekter - Kobler vidensledelses-aktiviteterne med rappor- tering i virksomhedens vidensregnskaber

Generiske Vidensledelsesstrategier (1) Kodificering eller Personificering? - Valg træffes med udgangspunkt i vidensfor- tællingen - Vidensfortællingen har fokus på; hvorfor kun- derne skal vælge virksomhedens produkter og services, hvilken værdi kunderne kan for- vente fra virksomheden, og hvor i virksomhe- den den værdiskabende viden findes

Generiske Vidensledelsesstrategier (2) Overvejelser ved vidensstrategivalg: - Udbydes standard- eller kundetilpassede produkter? - Er produkterne modne eller innovative? - Anvendes der tavs eller eksplicit viden i produktionsprocessen?

Generiske Vidensledelsesstrategier (3) Vigtigheden af vidensfortællingen: - Hvis virksomheden ikke har besvaret disse spørgsmål kommer den nemt til at vælge den forkerte vidensledelsesstrategi - Vidensfortællingen kan også beskrives som virksomhedens konkurrencestrategi

Generiske Vidensledelsesstrategier (4) Kodificeringsstrategien: - Standardløsninger af solid kvalitet - Bygger på antagelsen om at det er økono- misk at genbruge viden - Viden går fra mennesker til dokumenter - Udbredt anvendelse af IT - Mellemuddannede medarbejdere som kan formes (indoktrineres)

Generiske Vidensledelsesstrategier (5) Personificeringsstrategien: - Strategi med høj grad af differentiering - Ekspertviden skaber unikke produkter med høj salgsværdi - Begrænset anvendelse af IT - Viden går fra mennesker til mennesker - Højtuddannede medarbejdere

Case: Alfa Afkod vidensledelsesstrategien for Alfa: a) Hvordan kunne vidensfortællingen for Alfa se ud? b) Hvad er vidensudfordringerne for Alfa? c) Hvilke vidensledelsesinitiativer kan vi identifi- cere resultatet af?

Case: Frit valg Skab en vidensledelsesstrategi for Frit valg: a) Skab et bud på en vidensfortælling b) Hvilke vidensudfordringer give vidensfortæl- lingen for Frit valg? c) Hvilke vidensledelsesinitiativer bør igangsæt- tes? d) Hvilke vidensindikatorer skal der anvendes?

Næste session Fokus på: - Vidensregnskaber og Intellektuel Kapital