Værdistrøms-analyse (Vejledning)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Kend din værkstøjskasse
Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
LEAN Akademy.
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Prioritering.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Manuelle målstyrings-tavler
Kortlægning af arbejdsgange
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Business Process Management -> ERP Nuuk, 24. februar, 2014
CSI i forsvaret.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Forretning og Ledelse – Lektion12
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Forbedringstavlen – er et must
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Procesværktøjer.
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Proceslandkort Få overblik over dine processer Prioritér jeres indsats.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Hvad er mål/resultat (output)?
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
De 8 spildtyper i Lean Administration
Kaizen tavle Forbedringstavlen.
Kortlægning af værdikæder
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Lean Thinking Implementering af Lean er en strategisk beslutning.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Løbende forbedringer Lad dem med fingeren på pulsen komme med forbedringsforslag, prioritere imellem disse og være med til at udføre forbedringer! Skab.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
EGA og LEAN ”et godt arbejdsmiljø” :EGA og LEAN På baggrund af egne erfaringer og viden om arbejdsmiljøbelastninger kan deltageren afdække.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Workshop - Sygehus Sønderjylland: Karsten Bech KPO leder, Tine Grau KPO medl./Kvalitets-konsulent, Marie Lund Kvalitetschef Kulturændring og vedvarende.
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
[Projektnavn] Post mortem
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Værdistrøms-analyse (Vejledning) Step for step vejledning i at kortlægge værdistrøm

Principperne for kortlægning Pareto, top down, prod.familier Analyse – måske stopper I her Udvælgelse af værdistrøm Nuværende tilstand Idegenerering Fremtidstilstand Grafisk fremstilling af udgangspunktet Grafisk fremstilling af målet Hold jer til nu- situationen Bruttoliste med forbedringsforslag – aktivitetsplan og projekter, der ønskes implementeret

Farver Fastlæg farver for: Proces Ventetid Forbedringsforslag Afdeling/ansvar Fejl/problem/irritationsmomenter etc. Evt. returløb Evt. transport Du vælger selv farverne, men sørg for at standardisere farverne i din virksomhed Ventetid Fejl/ problem Forbedr. forslag Retur-løb Trans-port

Step for step 1. Udvælg værdistømmen 2. Definér hvem kunderne er – både interne og eksterne 3. Fastlæg forventningerne til værdistrømmen, tag udgangspunkt i kundernes forventninger 4. Tilføj medarbejdernes forventninger og chefens forventninger

Tag arbejdsgang for arbejdsgang Start med processerne i nu-situationen Spørg efter ventetid/lager imellem processerne og ha’ fokus på spild Gå ikke i sagsbehandling og koncentrer jer om NU-situationen og ikke løsningsforslag, løsningerne kommer senere Mgl. oplys Transport Proces Min 3 Beh. Min10 Lager venter Q-prob Over-arb.

Lad eventuelt medarbejderne diskutere i grupper Hvad kan går galt i forbindelse med denne proces? Hvad oplever vi af irritationsmomen-ter og problemer i dagligdagen? Registrering oplysninger

Brug evt. følgende spørgeguide til at identificere spild Er der spild? Husk de 8 spildtyper (Ventetid, lager, overproduktion, bevægelse, transport….etc.) Er der ansvarsskift, der kan elimineres? Er der opgaver, der kan slås sammen? Er der opgaver, som bør deles ud på flere? Er der kvalitetsproblemer? Er der fejlkilder? Er der dobbeltarbejde? Manglende kompetencer? Udføres arbejdet på forskellig måde Er output forskelligt? Kunne I forestille jer, at noget kunne gå galt?

Når værdistrømmen er færdig… Start med at diskutere mulighederne for at eliminere spild Ha’ Lean værktøjerne for øje F.eks. Standardisering, flow, 5S, visualisering osv. Lav en bruttoliste over problemer og forbedringsforslag

Prioritér bruttolisten Formålet er at få identificeret forbedringer, som kan implementeres omgående Prioritér i forhold til effekt og indsats – start altid med at diskutere effekten!

Lav jeres drømmeflow for fremtiden Definér hvor langt ud i fremtiden i vil gå – ikke længere end 12 måneder, da vi lever i en foranderlig verden. Vær rimelig realistisk Brug fremtidsbilledet til inspiration til yderligere forbedringstiltag Milestone 1 Milestone 2 Milestone 3 Milestone 4 Nu-situationen Fremtidsbillede Nu Om 1 år

Lav aktivitetsplan og projektplan De idéer, der kan implementeres straks sættes på en aktivitetsplan med ansvarlig og deadline. Overføres eventuelt til teamets tavle, så der sikres opfølgning og fokus Projekter overføres til A3 projektplan og projektstyres. Projekter kan også genemføres via Kaizen Events