Talent og talentudvikling UTA-konference 2011 - Herning Talent og talentudvikling Hvidovre Den 19. april 2012 Niklas Winstén Kokkedal Skole – Fredensborg Kommune Hvidovre - april 2012 Helle B. Jensen
Baggrund for vores talentarbejde Danmark har for få elever med topresultater Udfordringer for særligt dygtige og motiverede elever Dygtige elever medvirker til at inspirere andre elever Højner det faglige niveau i klassen Privatskolerne i kommunen har ikke patent på høj faglighed Profilering af skolen Attraktiv og kompetenceudviklende udfordring for lærere Hvidovre - april 2012
Formål At pleje, tilgodese og udvikle de oplagte talenter. At skabe en kultur, der gør det in at være dygtig til noget. At give ”næsten-talenterne” et skub. At styrke netværket mellem skolerne og eleverne Hvidovre - april 2012
Talenthold – Fredensborg Kommune Deltagere: 6 skoler Elever i 8. og 9. Kl. 3-4 talenthold 2-6 elever pr. kursus pr. skole 15 – 24 elever pr. hold Hvidovre - april 2012
Organisering Det praktiske 1 leder Økonomien 1 sekretær 1 skoleleder Tilrettelæggelsen 6 skoleledere Hvidovre - april 2012
Hvordan udvælges eleverne 8. og 9. klasse elever Eleverne udpeges af skolelederen på baggrund af anbefalinger fra lærerne Eleverne og forældrene spørges Eleverne og forældrene underskriver en tilmeldingskontrakt Nu også talenthold for mellemtrinnet Hvidovre - april 2012
Bekymringer Kan man det? Jantelovsbekymringer Tvivl om opbakning fra lærerne, forældrene mv. …Vi har ikke oplevet modstand – kun stolthed og opbakning. Hvidovre - april 2012
Hvem underviser? 1-2 lokale skolelærere Undervisere fra de lokale gymnasier, universitetet, skuespillere og div. gæstelærere. Talentholdene er placeret på lokale skoler 2-3 timers undervisning ugentlig (i alt ca. 30 lektioner) Hvidovre - april 2012
Eksempler på talenthold Science English/drama Global Society Arkitektur, design og kunst Filosofi Anvendt matematik English, media and communication EU og NATO Kina Bioteknologi Hvidovre - april 2012
EU og NATO Skole A Ca.5 elever 1 lærer Skole B Ca.5 elever 1 lærer Skole C Ca. 5 elever 1 lærer 16 elever og 4 lærere Ca. 30 undervisningslektioner 3 dages studietur til Bruxelles Eleverne afslutter forløbet med at holde foredrag om EU og Bruxelles hjemme på egne skoler Hvidovre - april 2012
Billeder Hvidovre - april 2012
Formål for talent på mellemtrin At pleje, tilgodese og udvikle de oplagte talenter. At skabe en kultur, der gør det in at være dygtig til noget. At give ”næsten-talenterne” et skub. At styrke netværket mellem skolerne og eleverne Hvidovre - april 2012
Talenthold for 4. – 6. kl. Underviserne er lærere fra den enkelte skole 12 – 20 lektioner Ligger om eftermiddagen efter normal skoletid Henvender sig til dygtige elever og elever med særlig interesse indenfor det pågældende område Hvidovre - april 2012
Talenthold for 4. – 6. kl. Eksempler på talenthold Science Historie Filosofi Musikforståelse Mordmysterier Hvidovre - april 2012
Facts og resultater Ca. 450 elever (25 hold) har deltaget på fem år Skolen kan fastholde og tiltrække de fagligt stærke elever og lærere Skolen har øget elevtallet med 15-20 % Talenthold skal være et supplement til den bredt sammensatte primære klasse Alle skoler i kommunen deltager i dag Ordningen er udvidet til også at omfatte mellemtrin Hvidovre - april 2012
Evaluering Tilbyde nye kurser mindst hvert andet år Samarbejdet med de lokale gymnasier og eksterne undervisere er meget vigtig Eleverne forbedrer deres færdigheder, kundskaber og ikke mindst selvtillid Talentholdene har en positiv effekt i ”hjemmeklasserne” Såvel skolelærere som gymnasielærere profiterer af samarbejdet Netværk for både elever og lærere Hvidovre - april 2012