Talent og talentudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Frihed og ytringsfrihed hos religioner og i det sekulære samfund
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Rungsted Gymnasium.
Velkommen til 10.A Gentofte 10. klassecenter
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Folkeskole-reformen August 2014.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Skolereform august 2014………………
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
:43 Evaluering af Dommer Camp Svar log.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Rønde Skole Linje 10 Eleven i centrum -Et år med fokus på nutidens udfordringer til en afklaring om fremtiden.
Folkeskolereform Version 1.0
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Temalinjer Samfundsfaglig Naturfaglig Kunst & Design Drama & Musik Idræt Karrierepilen Medie og It Samt: Base 10 ITO.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
17. april Kortforsyningsseminar 2012 Spor 2: Rammerne om infrastrukturen for geografisk information Effektiv ejendomsforvaltning og genbrug af ejendomsdata.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Gymnasiet (Stx)
Ny Fælles Naturfagsprøve
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus Indledende møde 4. oktober
Velkommen på Tietgen Handelsgymnasium. Har jeg talentet til at bidrage til alt det gode, der allerede gøres? Nogle vil jeg skuffe Andre forhåbentligt.
Det handler om eleverne
Præsentationens transcript:

Talent og talentudvikling UTA-konference 2011 - Herning Talent og talentudvikling Hvidovre Den 19. april 2012 Niklas Winstén Kokkedal Skole – Fredensborg Kommune Hvidovre - april 2012 Helle B. Jensen

Baggrund for vores talentarbejde Danmark har for få elever med topresultater Udfordringer for særligt dygtige og motiverede elever Dygtige elever medvirker til at inspirere andre elever Højner det faglige niveau i klassen Privatskolerne i kommunen har ikke patent på høj faglighed Profilering af skolen Attraktiv og kompetenceudviklende udfordring for lærere Hvidovre - april 2012

Formål At pleje, tilgodese og udvikle de oplagte talenter. At skabe en kultur, der gør det in at være dygtig til noget. At give ”næsten-talenterne” et skub. At styrke netværket mellem skolerne og eleverne Hvidovre - april 2012

Talenthold – Fredensborg Kommune Deltagere: 6 skoler Elever i 8. og 9. Kl. 3-4 talenthold 2-6 elever pr. kursus pr. skole 15 – 24 elever pr. hold Hvidovre - april 2012

Organisering Det praktiske 1 leder Økonomien 1 sekretær 1 skoleleder Tilrettelæggelsen 6 skoleledere Hvidovre - april 2012

Hvordan udvælges eleverne 8. og 9. klasse elever Eleverne udpeges af skolelederen på baggrund af anbefalinger fra lærerne Eleverne og forældrene spørges Eleverne og forældrene underskriver en tilmeldingskontrakt Nu også talenthold for mellemtrinnet Hvidovre - april 2012

Bekymringer Kan man det? Jantelovsbekymringer Tvivl om opbakning fra lærerne, forældrene mv. …Vi har ikke oplevet modstand – kun stolthed og opbakning. Hvidovre - april 2012

Hvem underviser? 1-2 lokale skolelærere Undervisere fra de lokale gymnasier, universitetet, skuespillere og div. gæstelærere. Talentholdene er placeret på lokale skoler 2-3 timers undervisning ugentlig (i alt ca. 30 lektioner) Hvidovre - april 2012

Eksempler på talenthold Science English/drama Global Society Arkitektur, design og kunst Filosofi Anvendt matematik English, media and communication EU og NATO Kina Bioteknologi Hvidovre - april 2012

EU og NATO Skole A Ca.5 elever 1 lærer Skole B Ca.5 elever 1 lærer Skole C Ca. 5 elever 1 lærer 16 elever og 4 lærere Ca. 30 undervisningslektioner 3 dages studietur til Bruxelles Eleverne afslutter forløbet med at holde foredrag om EU og Bruxelles hjemme på egne skoler Hvidovre - april 2012

Billeder Hvidovre - april 2012

Formål for talent på mellemtrin At pleje, tilgodese og udvikle de oplagte talenter. At skabe en kultur, der gør det in at være dygtig til noget. At give ”næsten-talenterne” et skub. At styrke netværket mellem skolerne og eleverne Hvidovre - april 2012

Talenthold for 4. – 6. kl. Underviserne er lærere fra den enkelte skole 12 – 20 lektioner Ligger om eftermiddagen efter normal skoletid Henvender sig til dygtige elever og elever med særlig interesse indenfor det pågældende område Hvidovre - april 2012

Talenthold for 4. – 6. kl. Eksempler på talenthold Science Historie Filosofi Musikforståelse Mordmysterier Hvidovre - april 2012

Facts og resultater Ca. 450 elever (25 hold) har deltaget på fem år Skolen kan fastholde og tiltrække de fagligt stærke elever og lærere Skolen har øget elevtallet med 15-20 % Talenthold skal være et supplement til den bredt sammensatte primære klasse Alle skoler i kommunen deltager i dag Ordningen er udvidet til også at omfatte mellemtrin Hvidovre - april 2012

Evaluering Tilbyde nye kurser mindst hvert andet år Samarbejdet med de lokale gymnasier og eksterne undervisere er meget vigtig Eleverne forbedrer deres færdigheder, kundskaber og ikke mindst selvtillid Talentholdene har en positiv effekt i ”hjemmeklasserne” Såvel skolelærere som gymnasielærere profiterer af samarbejdet Netværk for både elever og lærere Hvidovre - april 2012