Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdsgrupper •Opdatering siden Science camp •Clustring af arbejdsgrupper •Arbejdspapir fra Håkan •Arbejdsgruppemøde i Danmark.
Advertisements

Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
TPG handleplans-skema
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Information om folkeskolereformen mandag den 28
At netværke med talent Nynne Talentarbejde i praksis.
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Historien om en drøm Nynne Afzelius
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Opgaven jeg fik stillet
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Læring om PV bremser Projektstyret Opgavestyret Talentforløb
Studentereksamen - stx
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
ATU: FAGLIGT UDBYTTE, FRA EN DELTAGERS SYNSPUNKT TALENTUDVIKLING I UDDANNELSESSYSTEMET, TAGENSVEJ 86, D. 23 AUGUST 2011.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Talentinternat modul 3..
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Talent og talentudvikling
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Laboratoriet for Turisme og Oplevelser!
- Hvad kan I forvente som forældre?
Nynne Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm.
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
At udfordre eleverne -praksis på Elitegymnasiet
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Madkamp - DM i madkundskab
Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Lars Gorm Povelsen Lidt om mig: -Virksomhedskonsulent, ansat i KTS praktikcenter -”døråbner” til virksomhederne og grafisk tekniker, skiltetekniker samt.
Hvorfor et Akademi for Talentfulde Unge? Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse, der har brug for flere faglige udfordringer Fordi talentfulde.
Samarbejde mellem skole og virksomhed Elektronikvirksomhed Eleverne designer kredsløb til temperaturmåling med hjælp fra ingeniør Printplader laves på.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Din mulighed for at forfølge noget større
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Velkommen til fakultetet Science and Technology
Præsentationens transcript:

Nynne

Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter man det op? Hvad er kravene til Akademiet for Talentfulde Unge?

Talent – noget man har? Medfødt? IQ Motivation Diskuter! Måske er det ikke så vigtigt… Nynne

Hvordan genkender man talent? Nynne

Hvad har talenter brug for? At blive set Udfordret Møde ligesindede Merit Surprise…..

Nynne Hvad er ledelsens rolle? At skabe rammer At gøre opmærksom på muligheder At udvikle tilbud/støtte op om udviklingen af tilbud Lægge en strategi Diskuter: Hvad gør i hos jer?

Talentprojekter – hele viften Hvad laver i hos jer? Turbofysik, matematik for særligt interesserede, åbne laboratorier Besøgsordninger Masterclasses Astronomi C, filosofi C? Georg Mohr, Forskerspire, Science-Cup osv. Studenterbroen Sommerlejre og andre lejre Skal det være naturvidenskab det hele? Nynne

Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm, eller Fordi det er tilladt at have talent Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse der har brug for ekstra udfordringer Fordi alle elever fortjener at udfolde deres fulde potentiale Fordi elever har brug for at møde ligesindede Fordi det ansporer deres kammerater Fordi de har godt af at anstrenge sig Nynne

Akademiet for Talentfulde Unge - Et tilbud til akademisk talentfulde gymnasieelever fra Region Hovedstaden 2007: 20 gymnasier 2010: 37 gymnasier Nynne

Akademiet for Talentfulde Unge Forløbet – 1.del TidspunktDet obligatoriske program 1.gOverordnet tema: Akademisk tænkning SemA: Kick Off! SemB: Videnskabelig redelighed, x-Factor, metoder indenfor de forskellige discipliner SemC1,C2,C3: Besøg på universiteterne – alle tre fakulteter. SommerferieSommerlejr – en uge for fuld udblæsning! 2.g -efterårOverordnet tema: Akademisk formidling Videnskab.dk Akademiet for de Tekniske Videnskaber Topisk analyse PP-værksted Academic English

Akademiet for Talentfulde Unge Forløbet – 2.del TidspunktDet obligatoriske program 2.g - forårOverordnet tema: Akademisk fordybelse Udvidet studievejledning Lektionskataloget! 3.g - efterårOverordnet tema: At arbejde akademisk Mentorordning: Uddannelse og virksomheder Gruppearbejde Opgaveskrivning Fremlæggelser 3.g -forårDiplomoverrækkelse Nynne

Akademiet for Talentfulde Unge Valgfrie aktiviteter Teaterbesøg Virksomhedsbesøg (Chr. Hansen A/S, Novo, CASA, Gyldendal, osv.) Andres arrangementer: Kierkegaard-selskabet, Universitetsarrangementer, åbne forelæsninger, gallerivisninger, museumsomvisninger, osv. osv. Georg Mohr, Faglige olympiader, osv. Nynne

Akademiet for Talentfulde Unge Struktur Kontaktpersoner på alle deltagende gymnasier 6 årlige nyhedsbreve Formaliseret optagelsesprocedure Gode samarbejdsaftaler Fortløbende og systematiske evalueringer Fastlagt program En god og anvendelig hjemmeside (lige om lidt…) Nynne

Akademiet for Talentfulde Unge Alt det med småt… 7000 kr. pr. deltager 1 ½ ansat 1 mio. om året Region Hovedstaden Vi er i gang med at udvide… Nynne

Akademiet for Talentfulde Unge Hvis i nu fik lyst… Hvad kræver det? Sammenhængende forløb 1.-3.g Bredt fagligt sammensat Min. 3 obligatoriske seminarer pr. semester Sommerlejr Mentorordning Hvad kunne vi tilbyde? Et sekretariat En hjemmeside Et struktureret program En optagelsesprocedure Materiale Nyhedsbrev En masse kontakter Erfaring Nynne

Hvad mere vil i vide? Uafklarede spørgsmål Forhindringer/udfordringer Nynne