Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU"— Præsentationens transcript:

1 Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU

2 Science and technology i tal
På fakultetet ca studerende ca. 750 ph.d.-studerende ca videnskabelige årsværk Omsætning ca. 2,7 mia. kr. I 2013 optog vi ca nye studerende (bachelor- og diplomingeniører) Dækker naturvidenskab, jordbrugsvidenskab, miljøvidenskab og ingeniørvidenskab Fakultetet er vokset betragteligt de seneste år, via fusioner, men også via et stigende optag generelt. Senest er diplomingeniøruddannelsen i Elektronik i Herning blevet en del af Science and Technology. Vi har nu ca studerende indskrevet på diplomingeniør-, bachelor og kandidatuddannelserne – og hertil kan lægges ca. 200 vi har indskrevet på vores Adgangskursus til diplomingeniøruddannelserne. Og optaget har også slået rekord – nye studerende er startet på en af vores bachelor- eller diplomingeniøruddannelser. Vi har faktisk nu et større optag end ARTS , og vi er næsten lige så store som Aalborg på ingeniøroptaget. Vi optager flere ingeniørstuderende i Aarhus end der gøres i Aalborg.

3 Facts om 1. årsstuderende 2013
66 % har haft 0 eller 1 sabbatår Gennemsnitsalder er 21 år 62 % er mænd, 38 % kvinder 69 % kommer fra stx, 17 % fra htx I de senere år er de nye studerende blevet yngre og yngre. I dag er vores nye studerende i gennemsnit 21 år gamle. Gennemsnitsalderen for studiestarterne er faldet lidt de seneste år. 2/3 påbegynder uddannelsen enten direkte efter gymnasiet eller har haft et enkelt sabbatår. Kønsfordelingen svinger fra uddannelse til uddannelse. Nogle uddannelser har overtal af piger, andre af drenge, men sammenlagt er kønsfordelingen 60/40. De nye studerende er formentlig markant yngre end da lærerne selv læste på universitetet.

4 Erfaringer fra årgang 2012 Er det mon den rigtige uddannelse jeg har valgt? 66 % havde været i tvivl om deres uddannelsesvalg 87 % er enten tilfredse eller meget tilfredse med deres studium 92 % finder det faglige niveau højt eller meget højt 62 % finder det let eller meget let at få hjælp til det faglige 94 % søger faglig hjælp hos medstuderende 84 % søger faglig hjælp hos instruktorer Årgang 2012 svarede på disse spørgsmål i februar – altså et halvt år efter de var startet på uddannelsen. Undersøgelsen omfatter ikke diplomingeniørstuderende. Undersøgelsen viser at 2/3 af de nye studerende havde været i tvivl om deres uddannelsesvalg. Et halvt år efter studiestarten, svarede 87% at de var tilfredse eller meget tilfredse med deres uddannelse. Mere end 90% finder det faglige niveau højt eller meget højt. Det er en af de ting som man oplever på universitetet: niveauet er højt og man skal lære meget på relativt kort tid. Derfor giver vi også god mulighed for at få hjælp til det faglige – både gennem mange undervisningstimer og lektiecaféer hvor de studerende kan få svar på deres spørgsmål. De studerende bruger i høj grad hinanden. 94% finder faglig hjælp hos medstuderende og 84% får hjælp hos instruktorer og undervisere.

5 Hvad har Betydning for valg af uddannelse?
Årgang 2012 svarede: Faget i gymnasiet og karrieremuligheder har størst betydning Dernæst kommer gymnasielæreren og familie/venner I og jeres faglige undervisning er vigtige! Denne graf stammer fra rekrutteringsundersøgelsen De nye studerende blev spurgt om hvilke faktorer der havde haft nogen eller høj grad af betydning for deres valg af uddannelse. Undersøgelsen viste at faget i gymnasiet samt karrieremulighederne vægtede tungest. Dernæst følger gymnasielæreren og familie/venner. Denne undersøgelse viser (i lighed med øvrige undersøgelser) at gymnasielærerne og deres fag har rigtig stor betydning for elevernes studievalg.

6 Tilbud til undervisere og hele klasser/skoler

7 Besøgsservice Tag dine klasser med til et af vores institutter:
Faglige foredrag  Eksperimentelle øvelser i universitetets laboratorier Rundvisning (fx i forskningslaboratorier) I nogle tilfælde kan vi også komme ud til jer Varighed Arrangementerne kan have en varighed fra 45 minutter til en hel dag. Fysisk placering Foregår bl.a. i universitetsparken, på Ingeniørhøjskolen og i Foulum

8 Science-museerne Disse museer er en del af Science and Technology
Steno-museet Naturhistorisk Museum Væksthusene i Botanisk Have Ole Rømer Observatoriet Derudover: Orion Planetarium i Jels Besøg på museerne kan fx indgå i besøgsservice

9 Studieretningsprojekter
Interesserede elever kan lave øvelser mv. hos et af vores institutter i forbindelse med studieretningsprojekt Øvelsen kan vare en eller flere dage Læreren ansøger på vegne af eleven I 2013 udbød vi ca. 80 forskellige projekter Alle tilbud er samlet på scitech.au.dk/srp Tilmelding åbner om sommeren Abonnenter på nyhedsbrev for gymnasielærere modtager nyhedsmail herom

10 Offentlige foredrag i naturvidenskab
Naturvidenskabelige foredrag som udbydes i samarbejde med Folkeuniversitetet Foregår i både Aarhus, Herning, Horsens og Vejle Op mod 2000 tilhørere pr foredrag Gymnasieklasser er meget velkomne og kan få adgang til at booke pladser inden alle andre Tilmeld dig nyhedsbrev for gymnasielærere i naturvidenskab

11 Ungdommens Naturvidenskabelige Forening
Formål er at fremme interessen for naturvidenskab, teknologi og medicin Afholder foredrag, workshops og sommer-camps for grundskole- og gymnasieelever Arrangementer i København, Aarhus, Aalborg og Odense

12 Det rullende Universitet
Koncept: Lad universitetsstuderende og forskere ovetage al undervisning på gymnasiet for en dag Dagen består af: Klasseundervisning ved studerende fra alle AUs fagområder Fællestime-foredrag ved en forsker Introduktion til livet som studerende Spin-off: Give universitetsstuderende indsigt og erfaring i at være underviser

13 Center for Science Education
Kurser og arrangementer for gymnasielærere Fx kursus ”Fagets identitet og metode” Undervisningsudvikling Fx elektroniske stemmesendere (”clicker”) til hver elev Gymnasier kan låne disse hos CSE Nyhedsbrev på cse.au.dk

14 Faglige shows Fysikshow:
Demonstrationsforsøg om elektromagnetisme, termodynamik, mekanik samt lys og lyd Kemishow: Bruger hverdagens kemikalier på en overraskende og spektakulær måde Nanoshow: Demonstrationsforsøg, der viser fænomener og begreber på nanoskala

15 Her kan du også møde AU og vores forskere
Forskningens Døgn Landsdækkende arrangement som afholdes hvert år i april Muligt at bestille foredragsholdere som kommer ud til skolen AU holder sit eget arrangement som er åbent for alle Dansk Naturvidenskabsfestival Landsdækkende arrangement som afholdes hvert år i september

16 Nyhedsbreve Nyhedsbrev for gymnasielærere i naturvidenskabelige fag
Udsendes ca. 2-3 gange pr halvår Målrettes de enkelte fag RØMER: Nyhedsbrev med populærvidenskabelige nyheder fra Science and Technology Udkommer hver måned

17 Tilbud (mest) til elever

18 Tilbud (mest) til jeres elever
Studiepraktik: Elever kan opleve hverdagen på en uddannelse i tre dage (uge 43) u-days: Åbent hus på alle uddannelser i Aarhus (marts) Studieguide.au.dk Læs om alle AUs uddannelser Talentpleje AU deltager også i Projekt Forskerspirer og Akademiet for Talentfulde Unge Studieretningsprojekter: Når 3. g-eleverne skal lave deres store opgave, er der mulighed for at de kan lave forsøg i laboratorierne på ST. I år tilbyder vi ca. 90 forskellige projekter de kan vælge imellem. Studiepraktik: I denne uge deltager 490 gymnasieelever og sabbatister i studiepraktik hvor de i tre dage oplever hvordan det er at læse på en uddannelse. Åbent hus: u-days er et fælles åbent hus arrangement på alle uddannelser i Aarhus som afvikles hvert forår.

19 Ideer og ønsker er meget velkomne!


Download ppt "Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google