Loyalitet – hvad siger juraen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Gammelheds-Philosophy
Automatic Delivery Rewards Hovedtræk. Automatic Delivery Rewards •ADR eller Automatic Delivery Rewards er et program, hvor en distributør eller kunde.
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
ACN – en oversigt Gældende fra 1. juli 2010 DANMARK ®
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Branchemøde om lastning af vindmøller
Statsstøtte og udbudsreglerne
Velkommen til TradingValues. -Bonusplan 2: -For Ambassadører: -Som AMBASSADØR optjener man bonus af DubLi’s gebyrindtægter som skabes via omsætningen.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Søren Sandfeld Jakobsen IT-retlige nyheder marts – oktober 2009.
Sygefraværspolitikker
VEJEN TIL VÆKST.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Accessoriske kontrakter
Den glade CEO og iværksætter!
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
2 Eksterne forhold Oversigt
2. semester uge : Online Markedsføring
26.3 Variable omkostninger
Udbud og konkurrence 31. JANUAR Monopoler/dominerende stilling og udbud › Hvad er monopol/dominerende stilling ? ›Konkurrenceretligt ? Tilstrækkelig.
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Generelt om straflempelse
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Sandheden Den statistiske sandhed Den oplevede sandhed
Alkohol, euforiserende stoffer, sløvende medicin
12. Valg af afsætningsalternativ
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Loyalitet Gitte Simonsen. Udgangspunkt loyalitet, (afledt af fr. loyal, via oldfr. leial, loial fra lat. legalis 'lovlydig', af lex 'lov', gen. legis),
Budget for BSFs støttebeløb. Medlemsbidrag100 kr. pr. medlem kroner. Lodsejerbidrag kroner. Dagkortbidrag 25 kr. X 600 dagkort
- Et par tommelfingerregler
Markedsandele Rolf og Jonas.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
* Den finske professor Margrethe Järvinen, har defineret prostitution således: * Prostitution forefindes når mindst to parter køber respektiv sælger seksuelle.
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
Gruppefremlæggelse af: Laura, Lasse, Christoffer, Sophie og Sandra
Konkurrencereglernes betydning for Danske Fysioterapeuter og medlemmernes ageren.
Formål og indhold Det overordnede formål med forslaget er at medvirke til en bæredygtig produktion og forbrug ved at opsætte kriterier for god miljømæssig.
Forholdet til kunderne
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
-markedsføring Sofia og Mattias, 2hh11oma. Online-markedsføring.
Konkurrenceforhold.
Kapitel 10 Konkurrenceret. Konkurrenceretret I kapitel 10 gennemgås: 1. Konkurrenceloven 1.1 Konkurrencebegrænsende aftaler 1.2 Misbrug af dominerende.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Husstandsomdelte reklamers betydning for nærbutikkerne i Udkantsdanmark.
Stigende krav til behandling af persondata
Når kommunikation bliver ulovlig
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
EKF-kaution under InnovFin-programmet
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Kapitel 10 Konkurrenceret.
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Foreningsliv & Persondataforordning
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Konkurrencestyrelsens afgørelse af 30
Præsentationens transcript:

Loyalitet – hvad siger juraen? Sanne Weidner Vice President Legal Advokat SAS

Loyalitet – hvad betyder ordet? Loyal : (fr., af lat. legalis, egl. lovlydig), som retter sig efter de gældende regler; som er tro over for sine foresatte el. øvrigheden; lovlydig; kongetro. Kilde: Gyldendal, Den Store Danske ….men er det lovligt at skabe loyalitet? ….og at forsøge at fastholde loyalitet?

Loyalitet – hvad siger juraen? Hvad er vigtigt at tage stilling til? Det er helt ok at have loyale kunder – særligt hvis det er fordi, man har det bedste produkt Det er metoderne til at skaffe – eller fastholde - kunderne , der skal overvejes Frequent Flyer Programmer/bonusprogrammer Agentprogrammer Virksomhedsprogrammer Forhandlede aftaler SAS Credits

Loyalitet – hvad siger juraen? Frequent Flyer programmer/bonusprogrammer Er i udgangspunktet helt OK Startet i USA Alle har dem = anses (næsten) for konkurrence neutrale Geografi er dog vigtig Norge har et særligt syn på sådanne programmer Registrering og behandling af oplysningerne – skal se i overensstemmelse med de persondataretlige regler Anmeldelse til Datatilsynet Hvem? - Hvorfor? – Hvorlænge? Hvis informationerne ønskes brugt til markedsføring = også særlige beskyttelsesmæssige regler for forbrugerne (udgangspunktet er samtykke) …..bare fordi man kan – er det ikke sikkert, at man skal……og må

Loyalitet – hvad siger juraen? Aftaler med distributionsleddet – eller virksomheden Det relevante marked – hvad er det? Den enkelte rute? Den enkelte virksomhed? Det enkelte land? Business vs leisure? Aktørernes markedsandele Alle de aktører, der indgår på det relevante marked Dominans Ved >40% markedsandel – formodning for dominans Ved >50% markedsandel – klart dominans (dog ikke hvis kun 2 aktører)

Loyalitet – hvad siger juraen? Hvad må man – hvis man har en dominerende markedsandel? Give rene volumen/kvantumsrabatter Standardiserede rabatter Objektive rabatter Være baseret på/begrundet i effektiviseringer og omkostningsbesparelser Skal være proportionale – dvs. 0-5% ”rule of thumb” Må ikke medføre, at prisen kommer under de variable omkostninger

Loyalitet – hvad siger juraen? Hvad må man IKKE – hvis man har en dominerende markedsandel? Give loyalitetsbaseret rabat/betinget rabat (dvs. fremmer en vis købsmæssig adfærd) Merkøbsrabat rabatter Retroaktive rabatter (rabatten gives tilbage til 0, når målet opnås, f.eks. BA-sagen) Give rabat baseret på Market Share Individualiserede rabatter (diskriminations aspektet) Binde en kunde til at aftage hele eller væsentlige dele af sit forbrug samme sted (eksklusivitet) Rabatter der er egnede til at påvirke konkurrencen Bindende videresalgspriser – er uanset dominans – IKKE ok

The Damage Spam – uanmodet markedsførelse = 100 DKK pr. mail – minimum 10.000 DKK (Markedsføringsloven) Registre/samkøring/videregivelse = fængsel eller bøde. Højeste bøde til dato i Danmark er 25.000 DKK (Persondataloven) NB – vigtig skærpelse undervejs – Kommissionen overvejer bøder op til 5% af virksomhedens omsætning Ulovlige konkurrenceretlige aftaler = mulighed for fængsel, bøder – og personlig hæftelse (Konkurrenceloven) Tomra – September 2010 - Bøde 24 MEUR (omsætning 300 Meur) Solvay – December 2009 – bøde 21 MEUR Intel – 2009 – bøde 1,06 Milliarder Euro (største til dato)

Loyalitet – hvad siger juraen? Spørgsmål??????