Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

2. semester uge : Online Markedsføring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "2. semester uge : Online Markedsføring"— Præsentationens transcript:

1 2. semester uge 9 + 10: Online Markedsføring
Virksomhed Linnea Jacobsen 2. semester uge : Online Markedsføring

2 Dagens Program . Evaluering af VI projekt!
Aftaleret og forretningsplaner Øvelse:  E-handels ret & Markedsførings- lovgivning Præsentationer Opsamling Billedkilde: Carla Arena på Flickr.com

3 VÆRKTØJ #1 -

4 Aftaleret Hvad er aftaleret?

5 Dansk aftaleret = Tilbud & Accept

6 Hvornår er en aftale gældende?
Aftaleret Hvornår er en aftale gældende?

7 Mundtligt eller skriftlig
Aftaleret Mundtligt eller skriftlig (Danske lov 1683, 5-1-1)

8 I hvilke medier er aftaler gældende?
Aftaleret I hvilke medier er aftaler gældende?

9 Mundtlig = telefon, fysisk møde, skype, chat
Aftaleret I alle medier. Eks: Mundtlig = telefon, fysisk møde, skype, chat Skriftlig = kontrakt, , håndskrevet papir, betingelser på en hjemmeside (webshop)

10 Accept af et tilbud kan være tidsbegrænset.
Aftaleret Accept af et tilbud kan være tidsbegrænset.

11 Hvordan, hvornår og hvilken type aftale laver du med en kunde?
Aftaleret Hvordan, hvornår og hvilken type aftale laver du med en kunde?

12 Eksempel på en konsulent kontrakt:
Aftaleret Litteratur: It og Medier – hvad siger loven, chap. 2 Susanne Mark & Bjarke Tinten, 2010 Eksempel på en konsulent kontrakt:

13 Hvornår laver du en forretningsplan?

14 forretningsplan Når du starter egen virksomhed eller overvejer at starte, skal du lave en forretningsplan.

15 Hvordan laver du en forretningsplan?

16 -For virksomheder med CVR (Central Virksomheds Register) nummer
forretningsplan Forretningsplan -For virksomheder med CVR (Central Virksomheds Register) nummer Eksempler på skabeloner: (forretningsplan med vejledning)

17 forretningsplan Forretningsmodel

18 Pause

19 VÆRKTØJ #2 -

20 Hvad er markedsføringslovgivning?

21 Markedsføringslovgivningen beskytter forbruger (B2C) og virksomheder (B2B) imod at blive snydt, og opretholder samfundsmæssige interesser (anti-diskriminering, folkesundhed mm.)

22 markedsføringslov Litteratur: Kilder:
It og Medier – hvad siger loven, chap. 5 Susanne Mark & Bjarke Tinten, 2010 Kilder:

23 ØVELSE #1A og 1B -

24 Hvordan overholder denne virksomhed dansk e-handel lovgivning?
exercise #1A Hvordan overholder denne virksomhed dansk e-handel lovgivning? Virksomhed: Litteratur: It og Medier – hvad siger loven, kapitel 5 Susanne Mark & Bjarke Tinten, 2010

25 exercise #1B Hvordan vil denne virksomhed blive vurderet efter dansk markedsføringslovgivning? Virksomhed: Litteratur: It og Medier – hvad siger loven, kapitel 5 Susanne Mark & Bjarke Tinten, 2010

26 PRÆSENTATIONER #1 -

27 VÆRKTØJ #2 -

28 Informationspligt (eks. webshop):
E-handel lov (EHL) Informationspligt (eks. webshop): Navn Virksomhedens fysiske adresse Kontakt information ( , post adresse) CVR (EHL §7)

29 Oplysningspligt til kunden på webshop (pre-order):
E-handel lov (EHL) Oplysningspligt til kunden på webshop (pre-order): Pris (før og nu), skatter, afgifter og gebyrer, fragt udgifter (EHL §8) Vil kontrakten blive sendt til kunden? (EHL §10) Tekniske led i kontraktindgåelsen (EHL §10) Tekniske værktøj til at ændre en ordre undervejs (EHL §10)

30 E-handel lov (EHL) Gode tilbud?
Kilder: og

31 Hvilken lov gælder på nettet?
E-handel lov (EHL) Hvilken lov gælder på nettet? E-handel udenfor Danmark er ikke omfattet af dansk markedsføringslovgivning eller e-handel lovgivning- –heller ikke selvom hjemmesiden henvender sig til et dansk publikum. - med mindre sidens indhold udgør en trussel mod den offentlige sikkerhed eller orden. (EHL §4)

32 E-handel lov (EHL) Spam?
Direct mail/telefax/sms/direct call sendt fra en virksomhed (med henblik på salg) uden modtagerens samtykke er forbudt. Bøde = kr. for 100 beskeder - med mindre det drejer sig om avis abonnementer eller tegning af forsikringer. Ergo: nyhedsbrever er ok, hvis kunden har inviljet i at modtage dem i forbindelse med et køb. (EHL §6)

33 God dansk markedsføringsadfærd?
Markedsføringslov God dansk markedsføringsadfærd?

34 God dansk markedsføringsadfærd?
Markedsføringslov God dansk markedsføringsadfærd? Ingen misrekommandering af konkurrenten eller fremstilling af urigtige oplysninger om konkurrenten. Objektiv angivelse af faktiske forhold MFL §3

35 Markedsføringslov God markedsføringsadfærd?
PEPSI: PEPSI: Sodastream:

36

37 E-handel lov (EHL) E-handel mærket

38

39

40

41

42

43 HOMEWORK -

44 Næste gang Tema: Sociale medier i organisationer Læsestof:
”Networked Business Factbook EU-DK2012 –Dansk Erhvervslivs brug af Sociale medier, mobil og Cloud” Download rapporten fra:


Download ppt "2. semester uge : Online Markedsføring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google