Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Når kommunikation bliver ulovlig

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Når kommunikation bliver ulovlig"— Præsentationens transcript:

1 Når kommunikation bliver ulovlig
Espen Gatzwiller & Vibeke Ulf Dumrath Når kommunikation bliver ulovlig Et konkurrenceretligt perspektiv

2 Dagsorden Om os Hvorfor er vi her Eksempler Konsekvenser
Brancheforeningers informationsudveksling Animering på punkter Indsæt sidenr og tekst i sidefod: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3A. Skriv titel på afsnit/præsentation ind i tekstfeltet MED STORE BOGSTAVER Eller: 3B: fjern flueben i ”sidefod”, hvis der ingen afsnitstitel skal være 4. Skriv dato for præsentation med STORE BOGSTAVER 5. Aktivér evt. sidenr. ved klik i Sidenummer Checkboks 6. Tryk ’anvend på alle’

3 Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

4 Hvad laver vi? Håndhæver konkurrence-reglerne
Målrettede projekter og analyser Policy og vejledning

5 Hvem er vi? Service, IT & Finans
Medier, underholdning, tele og sundhed Fødevarer, landbrug, industri & detailhandel Byggeri, energi & transport 1.niveau: Bullet Cambria Reg. 24/27 2.niveau: Bullet Cambria Reg. 18/21 3.niveau: Bullet Cambria Reg. 15/18 4.niveau: Bullet Cambria Reg. 13/16 5.niveau: Ingen Bullet Cambria Reg. 24/27 For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ Markedsanalyser og økonomi Efterforskning Juridisk sekretariat

6 Hvorfor er vi her?

7 Hvorfor er vi her i dag? Vigtigt at I kender reglerne Sætte fokus på:
Så I ikke overtræder dem Så I opdager, hvis I bliver snydt Sætte fokus på: de vigtigste regler i konkurrenceloven lovlig og ulovlig kommunikation Hvornår skal man passe på? Som brancheforening Som medlem af en brancheforening Andre situationer, hvor konkurrenter mødes 1.niveau: Bullet Cambria Reg. 24/27 2.niveau: Bullet Cambria Reg. 18/21 3.niveau: Bullet Cambria Reg. 15/18 4.niveau: Bullet Cambria Reg. 13/16 5.niveau: Ingen Bullet Cambria Reg. 24/27 For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’

8 Konkurrencebegrænsende aftaler er ulovlige
Til formål eller til følge at begrænse konkurrencen ? (KL § 6) Er der positive gevinster, der opvejer de negative? (KL § 8)

9 Eksempler på ulovlige aftaler

10 ”Hold dig fra karteller”
Film fra

11 Aftale, samordnet praksis eller vedtagelse mellem konkurrenter om
Priser, rabatter, avancer mv. Begrænsning af produktion eller salg Opdeling af markeder eller kunder Koordinering af bud

12 Aftaler om priser, rabatter mv. Aftaler om priser, rabatter mv.

13 Begrænsning af produktion eller salg

14 Markeds- eller kundedeling

15 Tilbudskoordinering

16 Konsekvenser

17 Mulige konsekvenser Bøde og/eller fængselsstraf Erstatning
1.niveau: Bullet Cambria Reg. 24/27 2.niveau: Bullet Cambria Reg. 18/21 3.niveau: Bullet Cambria Reg. 15/18 4.niveau: Bullet Cambria Reg. 13/16 5.niveau: Ingen Bullet Cambria Reg. 24/27 For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ Bøde og/eller fængselsstraf Erstatning Udelukkelse fra udbud Dårligt omdømme

18 Forhøjet bødeniveau i Danmark
Type overtrædelse Bødeniveau Mindre alvorlig Op til 4 mio. kr. Alvorlig 4 – 20 mio. kr. Meget alvorlig > 20 mio. kr.

19 Brancheforeningers informationsaktiviteter Vejledning fra 2014 – findes på www.kfst.dk

20 Udveksling af oplysninger om, med eller mellem medlemmer
BRANCHEFORENING II Udveksling af oplysninger om, med eller mellem medlemmer

21 Hvad er konkurrenceparametre?
Forhold, som virksomheder under normale forhold vil konkurrere om i et effektivt marked, fx:

22

23

24 Priser Eksempel: Dansk Kartoffelproducentforenings stormøde:
Vejledende- eller minimumspriser, udsende prislister, stille priser til rådighed mv. Eksempel: Dansk Kartoffelproducentforenings stormøde: ”Afsætning af spisekartofler, hvorfor er prisen så lav?” ”Lav kontrakter til næste år med en mindstepris på 110 kr. pr. hkg indtil nyt-år og herefter kr.”

25 Produktion og salg Eksempel:
Generelt og neutralt om produktion og salg uden for råderum Opfordring til at begrænse produktion eller salg/salgskanal Eksempel: Den Danske Dyrlægeforenings Etiske Kodeks: ”Det anses for god etik: … At undlade at søge at fastholde henviste klienter.”

26 Artikel i Motormagasinet
”Autobutler.dk har lav pris som eneste udgangspunkt og som sin eksistensberettigelse. Det er indlysende en forretningsmodel, vi fraråder vore medlemmer at kaste sig ud i, og det er der mange grunde til.”

27 Omkostninger Eksempel: ”Nyt fra Danske Busvognmænd”
Generelt og neutralt om omkostninger uden for råderum Opfordring til at overvælte specifikke omkostninger Eksempel: ”Nyt fra Danske Busvognmænd” ”På seneste hovedbestyrelsesmøde blev det besluttet at opfordre samtlige medlemmer, der udfører turist- og bestillingskørsel til at forhøje kundernes pris med et olietillæg på 4 procent med virkning fra l. oktober 2005.”

28

29 Standardvilkår … Direkte eller indirekte påvirkning af priser
Standardvilkår uden talangivelser .

30 Hvad er lovligt – og hvad er ulovligt?
Tommelfingerregler! Lovligt! Generelle standardvilkår om helt overordnede rammebetingelser Ulovligt! Priser og rabatter, betingelser for rabatter, konkurrenceparametre, der er væsentlige på det pågældende marked Der skal altid laves en konkret vurdering Husk § 8!

31

32 HUSK også reglerne når I mødes
HUSKEREGLER: Lav dagsorden for møderne – og følg dem Lav referat af møderne Drøft aldrig emner, der kan påvirke væsentlige konkurrenceparametre – heller ikke i pauser mv. Tag klart afstand, hvis der drøftes forhold, der kan være i strid med konkurrencereglerne Få afstandtagen ført til referat

33

34 ?


Download ppt "Når kommunikation bliver ulovlig"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google