Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Ungegruppen i Hedensted Kommune
Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Vi gennemførte en række interview ifm
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Lærerprofessionen - en definition.
Chris Argyris f
Det autentiske menneske
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Sociologi – Individ og samfund
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Forstyrrelser og forskelle
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Ledelsesperspektiver
Teori, metodologi og metode
Hvad er mål/resultat (output)?
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Lærerprofessionen.
Personligheden og selvet
Et mærkeligt skib.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Reservatet Kapitel 2: Erkendelse og perspektiver Erik Staunstrup
Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Forstyrrelser og forskelle
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Søskende til børn med AD/HD
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Den menneskelige faktor i uddannelsestænkningen Mads Hermansen Professor, institutleder, dr. pæd. SDU, CBS & NHV
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
SUF - gevinstrealisering
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner Set ifht.: Gitte Haslebo Kap 2 og 3

Personlighed vs. selv´er Personlighed opfattes den væremåde og adfærd, som sætter et menneske i stand til at handle og skabe sin egen fremtid på grundlag af en kerne af markante og stabile karaktertræk. Der er tale om et samspil mellem nedarvede karaktertræk og et samspil med omgivelserne. Selvet skabes i relationer mellem mennesker som et resultat af kommunikation og magtforhold – det vi kan kalde for referenceforhold. Ud fra vores relationer til hinanden danner vi mange ”selv´er” eller identiteter. En person kan tale med mange stemmer og fremtræde på forskellige måder afhængig af situationen og de andre tilstedeværende personer.

Personlighed Kerne Personlighed Rolle(r) Person Politiske rammer Økonomiske rammer Kulturelle rammer Sociale rammer Omverden Mennesket som en autonom enhed - adskilt fra omverdenen Kilde: Baseret på:: Theodore Mischel (red.): Psychological and Philosophical Issues. Totowa, New Jersey: Roman and Littlefield, 1977, og Derek Rollinson: Organisational Behaviour and Analysis, Prentice Hall, 2005.

Selv´er Dit job: 1… 2… Chef Det daglige job Gruppens menings-dannelse

Rolle vs. position En rolle er kendetegnet ved de forventninger, som omverdenen har til en persons adfærd. Omvendt kan en person gennem sine handlinger også skabe forventninger i omgivelserne om fremtidigt at påtage sig samme adfærd eller rolle. I begge tilfælde skabes rollen gennem forventninger udefra. Ved position forstås det perspektiv man selv vælger som udgangspunkt i en specifik kommunikation. Valget af perspektiv vil afhænge af det magtforhold og den kommunikationsform, der er gældende i situationen.

Rolle vs. positioner Leder Lederen ser sig selv i rollen, som den der sætter rammerne for medarbejder-udvikling (hjerte- position) (hjerne- Lederen er i stand til at indtage forskellige positioner i sin kommunikation med medarbejderen om dennes udvikling Ramme for udvikling Medarbejdere Medarbejder

Grov tilnærmelse! Åbne systemer Personlighed Roller Ydrestyring Realisme Hverdagsforståelse Objektivisme Lukkede/åbne systemer Selv´er Positioner Indrestyring Konstruktionisme Subjektivisme

Åbne systemer Moderne organisationsteori Morgans organisme metafor Systemet tilpasser sig omgivelserne Ydrestyring er mulig ”Håndtaget sidder udvendig” System Omverden

Lukkede (og åbne) systemer Postmoderne organisationsteorier Morgans hjerne metafor Systemet er selvskabende Indrestyring ud fra erkendelse af forstyrrelser ”Håndtaget sidder indvendig” For lille Tilpas System For stor Omverden

Ydrestyring vs. indrestyring Set ifht Gitte Haslebo s. 52 Objektivisme er rettet mod at forstå den ydre verden Subjektivisme er rettet mod den indre verden 3. mulighed: Mennesket er en del af omgivelserne

Realisme vs. Konstruktionisme 1. Valg af metode/opgavetype: Positivisme/Realisme Socialkonstruktionisme Analytisk System Aktør Tankegang Tankegang Tankegang Kvantitative metoder Kvalitative metoder Synopsis Case Essay 2. Valg af perspektiv: Objektivt Subjektivt (distance) (engagement)

Valg af opgavetype: 3. mulighed: Mennesket er en del af omgivelserne 1. Valg af metode/opgavetype: Positivisme/Realisme Socialkonstruktionisme Analytisk System Aktør Tankegang Tankegang Tankegang Kvantitative metoder Kvalitative metoder Synopsis Case Essay 2. Valg af perspektiv: Objektivt Subjektivt (distance) (engagement)

Gruppeopgave Klargør jeres holdning til indre- og ydrestyring Hvad betyder det for jeres læringsstil(e) Hvad kan du selv gøre ifht egen læring?