(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdsgrupper •Opdatering siden Science camp •Clustring af arbejdsgrupper •Arbejdspapir fra Håkan •Arbejdsgruppemøde i Danmark.
Advertisements

Danmark 3.0.
Skoleledelsesnetværket for Smil(e)
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Lidt om vejleder rollen
Eventudvikling i Rebild Kommune
•Hvorfor skal vi have en hjemmeside????. Mål for hjemmesiden
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Læringscentret og nye vejledningsformer
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Steen Gravgaard Eriksen
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Hvinningdalskolen Eidervej Silkeborg Tel.: silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Statusmøde - Science-kommuner Velkommen Tid: Torsdag den 16. april, 2009 Sted: Økolariet, Vejle Deltagere: ”Naturfagskoordinatorer” Formål: - orientere.
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner København Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Netværk Dagtilbud & Skole.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)

Program Formål Vision Organisation Indhold Kvalitet Tidsplan Aktiviteter Samarbejdspartnere Økonomi Timer i de enkelte projekter

Baggrund for SMIL(E) Science Kommune Naturfagsstrategi/sammenhæng National indsats Rekruttering Samarbejde

Vision for SMIL(E) Tidligere har Sverige, Norge og Danmark arbejdet nationalt med problematikkerne omkring naturvidenskab. Med SMIL(E) projektet vil vi: Skabe en fælles platform for regionen ved at vi sammen arbejder med at udvikle optimale løsninger inden for de samme problematikker ”At øge rekrutteringen til de naturvidenskabelige uddannelser”

Projektorganisation Leadpartner (Halmstad Kommune) Projektleder (Sverige)Økonom (Sverige)Kommunikatør (Danmark) National koordinator Norge Torgeir Selle National koordinator Sverige National koordinator Danmark Skoleafdelingen/NVH Grænseregional arbejdsgrupper 1.IT 2.Samarbejdet m. Skole, erhverv og uddannelse 3.Udvikling af metoder, materialer og miljøer

Projektorganisation i Silkeborg Koordinator Pia Kløjgård Jensen Projektledere: Lars Bo Nielsen, Lars Nygaard og Steen Demuth Grænseregionale arbejdsgrupper: IT Udvikling af metoder, materialer og miljøer Sammenhæng m. skole- erhverv – uddannelse

Fælles indhold - mål Kvalitet i projektarbejdet Genusperspektivet – Pige/drengproblematikken eller køn

Projekterne Innovative læringsmiljøer i Natur/Teknik Anvendelse af IT til kommunikationen i mat. Teknologi- og Virksomhedskoordinator Trykfølsomme skærme Kreative metoder og læringsmiljøer i naturfag og mat ved brug af LEGO Læremidler til forsyningsvirksomhederne

Kvalitet Think ”outside the box”, but work ”inside the black box” At være innovativ – outside the box At tænke nyt samtidig med at vi befinder os i det kendte miljø – inside the black box

Kvalitet SMIL(E) bliver et møde mellem kaos (outside the box) og orden (inside the black box) under strukturerede former

Pige/drengproblematikken I alle projekterne skal pige/dreng-problematikken skrives ind Hvordan vil man i projektet arbejde med spørgsmålet? Hvilket perspektiv arbejder man ud fra? Hvordan gik det så? Kompetencecentret for Naturfag vil samme med Lærerseminariet organisere et seminar/workshop Følgeforskning

Tidsplan 2011 Forår OpstartInfomøde 17. jan Opstarts workshop uge 8, planlægning af foråret ”skitse” Science Camp April Halmstad 2011 Efterår Kompetenceudvikling og status 2012 ForårPlanlægningScience Camp i Norge 2012 EfterårAfprøvning 2013 ForårUdvikling og justering af koncepter Science Camp i DK/NVH 2013 EfterårImplementering og udbredelse

Aktiviteter

JobbskuggningScience camps Formidling Digitalplatform Grænseregional arbejdsgrupper Grænseregionale

Science Camp den 11-12/4 Halmstad Kick-off Genus (pige/drengproblematikken) Grænseregionale arbejdsgrupper Transport? Økonomi 2500 dkk i rejseomkostninger, 14,8 timer til tid Hotel Arena

Andre projektaktiviteter Kompetenceudvikling Investeringer Afprøvning Udvikling Samarbejde med svenske skoler Forankring af resultater Møder Camps

Samarbejdspartnere Skoler i Silkeborg Kommune Silkeborg Lærerseminarium Virksomheder Ferskvandscentret, Skoletjenesten Skoler i Halmstad Høgskolan i Halmstad Grænseregionale arbejdsgrupper Varberg/Telemark Fylke

Økonomi foråret 2011 Så mange som muligt til Science camp april ,8 timer pr lærer til science camp 2500 rejseomkostninger

Økonomi efteråret Jobbskuggning 10 lærere hvert år 30 lærere i alt Hvilke aktiviteter forventes det at projektdeltagerne tager del i ud over selve projektudviklingen på skolen: Møder med projektleder/arbejdsgruppen Koordinering af projektet Inspiration Workshop eller faglige oplæg fra faglig konsulent/seminariet

Innovative læringsmiljøer i Natur/Teknik Mål: Formålet med dette projekt er at udvikle modeller/koncepter for hvordan man kan styrke kreativitet og innovation i naturfagsundervisningen på mellemtrinnet. Naturfagslærernes kompetencer skal øges inden for kendte didaktiske koncepter og herefter tilpasses og afprøves i lærernes egne praksis. Silkeborg Lærerseminarium og Skoletjenesten Aqua er med i projektet som faglige sparring- og samarbejdspartnere.

Deltagere 5 skoler, der er vil i gang med udvikle natur/teknik- undervisningen på mellemtrinnet(2 lærere pr skole)

Økonomi Tidsplan: 2011 – 2013 Samlet tidsforbrug pr. lærer: 160 timer til: Opstartsmøde – projektmodning – planlægning, workshops, Science Camp, planlægning, formidling

Mål: Formålet med dette projekt er at sætte fokus og udvikle undervisningen i forlængelse af Fællesmål 2009 for faget matematik. Anvendelse af IT og kommunikation i matematikundervisningen

Deltagere To skoler der afprøver forskellige didaktiske koncepter.

Økonomi Tidsplan: Foråret 2011 – Foråret Samlet tidsforbrug pr. lærer: 280 timer Anvendelse: Opstartsmøde – projektmodning – Science Camps – planlægning – spredning

Mål: Formålet med projektet er at udvikle undervisningsmidler til skolers besøg ved forsyningstjenesterne og gode eksempler på hvordan naturfag kan formidles gennem helt dagligdags ting som vand, varme og elektricitet. Læremidler til forsyningsvirksomhederne

Deltagere Tre skoler fra Silkeborg Kommune deltager med her to lærere i samarbejde med folk fra forsyningstjenesten om udarbejdelse af relevant undervisningsmaterialer for forberedelse, evt. besøg på en af forsyningstjenesterne og efterbehandling af besøget.

Økonomi Tidsplan: Foråret 2011 – Foråret Samlet tidsforbrug pr. lærer: 160 timer Anvendelse: Opstartsmøde – projektmodning – Science Camps – planlægning – spredning

Mål: Formålet med dette projekt er at stimulere børns fantasi, kreativitet i naturfag og matematik i grundskolen ved anvendelse af de muligheder som LEGO konceptet har. Naturvidenskabelige arbejdsmetoder ved brug af Legorobotter

Deltagere To skoler der afprøver forskellige didaktiske koncepter.

Økonomi Tidsplan: Foråret 2011 – Foråret Samlet tidsforbrug pr. lærer: 270 timer Anvendelse: Opstartsmøde – projektmodning – Science Camps - planlægning matematik.ppt

Operationalisering af Silkeborg kommunes Naturfagskultur Mål: Er at understøtte og hjælpe naturfagslærerne på den enkelte skole med at få designet en lokal strategi for naturfagene med udgangspunkt i en kommunal strategi, hvor der er fokus på de uformelle læringsmiljøer og på et øget brug af kollegiale netværk både på skolen og imellem skoler. Erfaringerne for disse videregives løbende til de andre kommunale skoler, samt til andre kommuner gennem en national konference.

Deltagere En skole, der er i gang med udvikling af en naturfagskultur. 4 lærere En skole, der ikke er i gang med udvikling af en naturfagskultur. 4 lærere Fire mindre skoler, der ikke er i gang med udvikling af en naturfagskultur 8 lærere

Økonomi Tidsplan: Skoleårene Samlet tidsforbrug pr. lærer: 54 timer Anvendelse: Opstartsmøde – projektmøder – planlægning

Udarbejdelse af Naturfagskultur på skolerne ( NaTeKu2) Mål: At to skoler i hver af de fire kommuner (Viborg, Randers, Herning og Silkeborg) indgår i et netværk, hvor de udvikler metoder til udvikling af en naturfagskultur.(Ambasadørskoler). Når modellen er udviklet, skal den videreformidles til 4 vækst skoler. To i kommunen og to udenfor kommunen.

Deltagere To skoler der virker som ambassadør skoler. (2 lærere pr. skole) To skoler der virker som vækstskoler. (2 lærere pr. skole) To skoler udenfor kommunen.

Økonomi Tidsplan: Skoleårene Samlet tidsforbrug pr. lærer: – Ambassadørskole 36 timer. – Vækstskole 54 timer. Anvendelse: Opstartsmøde – projektmøder – konferencer. Ambassadørskolerne: Formidling

Trykfølsomme skærme et didaktisk koncept Mål: Formålet med dette projekt er at udvikle en didaktik gennem lærernes daglige praksis, således at nye måder at interagere med computeren på, bliver en løftestang i den enkelte elevs læring.

Deltagere Sorring Skole er dedikeret deltager med fire lærere. Derudover fire skoler der kan deltage: Skolerne skal have IWB i klasselokalet Hver skole får 5 skærme Hver skole deltager med en lærer – (I projektet)

Økonomi Tidsplan: Foråret 2011 – efteråret Samlet tidsforbrug pr. lærer: 140 timer Anvendelse: Opstartsmøde – projektmøder – planlægning – udvikling - sciencecamps

Mål: Formålet med projekterne er at udvikle materialer til undervisning ved interaktive tavler og borde. Fokuspunkt er at eleverne arbejder ved udstyret! Interaktive tavler Interaktive borde

Deltagere Et antal skoler fra Silkeborg Kommune der arbejder med udvikling af undervisning til interaktive tavler og interaktive borde. De udviklede materialer stilles til rådighed for andre skoler. Fokuspunkt er elevernes arbejde ved udstyret.

Økonomi Tidsplan: Foråret 2011 – Foråret Samlet tidsforbrug pr. lærer: ukendt – der er ingen midler koblet til projekterne Projektleder/Konsulent: Steen Demuth