Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Advertisements

Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Fra formel til funktionel undervisning
En skrivehændelse i biologi
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms.
Undervisning med Storyjumper
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Kvantitative metoder
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Analyse af praksis.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Almen sTudieforberedelse - AT
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
  Hvilken rolle spiller dansk i KUs parallelsproglige sprogpolitik? Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
Præsentation af Det retoriske kompas
Konference om Skriftlighed og Faglighed 22. marts IFPR, Syddansk Universitet Torben Spanget Christensen Oplæg Workshop 1.
Præsentation af Det retoriske kompas
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
VISL – begrænsninger og styrker
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Værkstedsundervisning
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Sproglig teori og metode (I)
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
BRANDING som udfordring for FUR
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Bæredygtig transition af boligsektoren i Danmark Jesper Ole Jensen, SBi – AAU Oplæg på Boligforskerdag, Helenekilde d september.2012.
Kommunikation i naturfagene
Projektet i praksis: udviklingsdimensionen 10 lærere frikøbes (a 50 timer) 5 workshops Litteratur-studier Individuelle afprøvninger I praksis Video-clips.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Sprogbaseret læring i naturfag
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Fra netværk til praksisfællesskab Dansk Naturvidenskabsformidlings konference d. 7. november 2007 Oplæg v/ Anders Buch, DTU & IDA.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB Introduktionsmøde til valgfag og seminarer på FSV BA-seminar: Sundhedspolitik mellem stat, professioner og.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Mit Bachelorprojekt Optaget samtale
Modul 2.
Maria Jørgensen Lingvistik, Aarhus Universitet d SSK 2016
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
KURSISTERNES STUDIEFORBERENDE SKRIVNING
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet

Skriftlighedens rolle i kommunikativ FSU ”Den kommunikative didaktik har ikke brudt med de skriftlige og tekstuelle kravs dominans, men snarere forstærket dem. Men den har i høj grad forandret den måde hvorpå man omgås dem i undervisningen – f. eks. ved at overdrage ansvar til de lærende.” (Portmann-Tselikas)

Skriftlighed i tyskundervisning Data: tekster, feltnoter og interviews indsamlet i longitudinalprojektet Etnografisk tilgang: et vindue til skriftkultur i tyskundervisning Analyse: elevens brug af skrift - til hvilke formål? - med hvilke sproglige ressourcer? - med hvilken identitet som fremmedsprogsbruger?

Konteksten En 1. G-elevs – Sofias – tekster indsamlet gennem hendes første halve år på gymnasiets biotek-linje: Noter Opgave – elevtekst – lærerrespons – genaflevering (”konstellation”)

Analysen af elevtekster Skrift som funktion (Portmann) kommunikativ heuristisk metasproglig Skrift som symbolsk identitetsudtryk (Kramsch) æstetisk

” Elevtekster kan fortolkes som udtryk for en ydre realitet (emnet eller det de taler om), som et billede på værdier, holdninger og forestillinger (stilen eller hvordan de taler om det), og som reproduktion eller transformation af konventionelle brugsregler (genre, ideologi, eller hvorfor de taler om det på denne måde).” (Kramsch)

Litteratur Kramsch, Claire (2000) Social discursive constructions of self in L2. In James P. Lantolf Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford University Press Manchón, Rosa M. (2011) Learning-to-Write and Writing-to-Learn in an Additional Language. Amsterdam: John Benjamins Portmann, Paul R. (1991) Schreiben und Lernen. Grundlagen der fremdsprachlichen Schreibdidaktik. Tübingen: Niemeyer Portmann-Tselikas, Paul R. (2002) Textkompetenz und unterrichtlicher Spracherwerb. In Portmann-Tselikas, Sabine Schmölzer Eibinger (Hrsg.) Textkompetenz. Neue Perspektiven für das Lernen und Lehren