MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Kulturmøder og kulturforskelle
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Sikkerhedskultur - lærlinge
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Tal på familieområdet.
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Roskilde Tekniske Skole
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
- gennem Marte Meo metoden
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Selvbetjente biblioteker
Vi gennemførte en række interview ifm
Håndværksrådets IT-undersøgelse Ved Frank Korsholm, afdelingschef.
Handicap, idræt og social deltagelse
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
Udsagn (propositioner)
Vold - et fælles anliggende
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Historier fra et demonstrationsprojekt
Inspiration og viden i din hverdag Brugerundersøgelse Åbne biblioteker Randers Bibliotek 2012 BCF Middelfart.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Indtægtsskabende aktiviteter. Hvad er vores afsæt? Vores hovedformål er at støtte de omkring danskere med sclerose og lette vilkårene for dem,
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Ved Jannie Asklund Mobil:
Sygeplejersker/bioanalytikeres juridiske ansvar 14. marts 2012 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Bibliotekernes BRUGERUNDERSØGELSE 2013 HJÆLP BIBLIOTEKET TIL AT BLIVE BEDRE Et par ting, du skal vide, når du rekrutterer i udlån.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.
NATIONALT BENCHMARK 2013 BEDRE BIBLIOTEKER Alternative title slide.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Forandring og faglig identitet
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Hvad er modydelsen ved at ændre
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Sådan bruger du præsentationen
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Typiske ulykkessituationer
Typiske ulykkessituationer
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Præsentationens transcript:

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE ÅBNE BIBLIOTEKER BRUG OG BARRIERER

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE SÆRLIGT I STORE OG MELLEMSTORE KOMMUNER VEKSLER MAN MELLEM FLERE BIBLIOTEKER, NÅR MAN BRUGER ET ÅBENT BIBLIOTEK I mindre kommuner er det mere almindeligt, at det bibliotek, man har som det man oftest besøger, er det samme som det åbne bibliotek I større kommuner har mange brugere hovedbiblioteket som det sted, de oftest bruger, men et andet åbent bibliotek som det åbne bibliotek, man oftest har besøgt Dermed supplerer de åbne biblioteker det brugsmønster brugeren har, når vi ser nationalt på det 40 % af brugerne i undersøgelsen har besøgt et åbent bibliotek

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE TOP 10 – KOMMUNER MED FLEST BRUGERE SOM HAR BESØGT ET ÅBENT BIBLIOTEK Har du besøgt et åbent delvist selvbetjent bibliotek - det vil sige et bibliotek, hvor du kan komme ind og låne, men hvor der ikke er personale?

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE BRUGERNE OPLEVER AT KOMME MERE PÅ BIBLIOTEKET Der er store nationale variationer på brugernes oplevelse I nogle kommuner er det markant færre, der oplever, at et åbent bibliotek ændrer deres brugsmønster Mellem 73 % og 26 % er enige i at de bruger biblioteket mere I de store forskelle ligger et stort potentiale for læring og tilpasning Åbent bibliotek har fået mig til at bruge biblioteket mere

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE MANGE AF DE BIBLIOTEKSVÆSENER, HVOR ADFÆRDEN IKKE ER ÆNDRET HAR KUN ET ENKELT ÅBENT BIBLIOTEK - ELLER NYLIGT ETABLEREDE ÅBNE BIBLIOTEKER Åbent bibliotek har fået mig til at bruge biblioteket mere (andel enige og meget enige)

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE BRUGERE AF ÅBNE BIBLIOTEKER OPLEVER DET POSITIVT Særligt tidsaspektet er der stor tilfredshed med Hvis man oplever at tiderne bedre passer fører det også til mere oplevet brug Det samme gælder overskuelighed og inspiration – jo mere desto mere oplever brugeren at komme mere på biblioteket (men ikke lige så stærk sammenhæng som tid)

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE SAMMENHÆNGE MELLEM OPLEVELSE OG ADFÆRD Der er en signifikant sammenhæng mellem oplevelsen af at tidspunkterne passer, tryghed, teknisk lethed, overskuelig, inspiration og at man ikke skelner mellem om der er personale eller ej og mere brug Det vil sige, hvis man forbedrer oplevelsen er det sandsynligt, at brugerne vil komme mere på det åbne bibliotek Nationalt set er det særligt oplevelsen af tiderne og tryghed, der har en betydning for om brugeren ender med at øge sine besøg på biblioteket

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE BARRIERERNE HANDLER OM KOMMUNIKATION

MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE OPSUMMERING ÅBNE BIBLIOTEKER Oplevelsen af biblioteket har en stor betydning for om et åbent bibliotek medfører en markant ændring af besøgsmønsteret I langt de fleste kommuner ser vi at åbne bibliotek medfører en oplevet stigning i brug for mere en halvdelen af brugerne Når det ikke sker kan det være en tilvænningsproces eller et spørgsmål om geografi Men samtidig ser vi at brugere, der føler sig trygge og hvor tiderne opleves positivt også har et større brug Borgere, der aldrig har besøgt et åbent bibliotek har en oplevelse af, at det er sværere og mere utrygt Det betyder at man kan gøre meget med information og barriererne er til at arbejde med