Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TEMAEFTERMIDDAG FOR PRAKTIKVEJLEDERE NOVEMBER 2013.
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Velkommen til vejledertræf
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Ændringer i LUP.
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Realkompetencevurdering i Danmark
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Social- og sundhedshjælper
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Orientering forældremøde 10. klasse
Sosu sprog og kultur Sosu flexSosu praksisSosu basisSosu power + 55 ugers grundforløb Et sprogligt og interkulturelt forløb. 12 ugers virksomhedso phold.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Social- og sundhedshjælper retning
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Grundlæggende sygepleje i Hjørring Kommune. Hvem er vi?
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
2. Skoleperiode Psykiatri.
GF 2 - sosu Udkast.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Fra ufaglært til faglært
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Praktikvejleder, PAU- og SOSU-elever – ajourføring
Præsentationens transcript:

Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014 Nanna Højlund Social- og sundhedsuddannelsen med fokus på kompetencer inden for sundhedsteknologi og praksisnærhed i undervisningen

Mit oplæg Uddannelsessystemet i Danmark Social- og sundhedsuddannelsen (SOSU-uddannelsen) Uddannelsens placering i det danske uddannelsessystem Opbygning af SOSU-uddannelsen Partsstyring af uddannelsen Revision af SOSU-uddannelsen Hvorfor revision? Hvordan gjorde vi? Beskrivelsesformen i SOSU-uddannelsen - lovmæssigt Fokus i uddannelsen på sundhedsteknologi Praksisnærhed i skoleundervisningen Simulation/Learning lab, SOSU-skolen i Herlev

Grund- og videreuddannelsessystemet i DK Grunduddannelse Efter-, videreuddannelse Lang Videre- gåendeUdd. kandidatniveau Master uddannelse Mellemlang Videre- gående Udd. bachelorniveau Diplom uddannelse Kort Videre- gåendeUdd. Videregående VoksenUdd. Arbejds- Markeds- Uddannelse Erhvervs uddannelser Gymnasiale uddannelser Grundlæg- gende Vok- senUdd. Højere For- beredelseseksamen Almen Voksen- Uddannelse Sundhed, omsorg og pædagogik Forberedende VoksenUddannelse Folkeskole/grundskole

Grundforløb Social- og sundhedsskolen Social- og sundhedsuddannelsen Hospitalsteknisk assistentuddannelse Sundhed omsorg pædagogik Bevis ELEV Pædagogisk assistent-uddannelse Tandklinik-assistentuddannelse

Social- og sundhedsuddannelsen - en vekseluddannelse Trin 2 Social- og sundhedsassistent 1 år+8 mdr. 4 skoleperioder og 3 praktikperioder Trin 1 Social- og sundhedshjælper 1 år+2 mdr. 3 skoleperioder og 2 praktikperioder Grundforløb 20 uger

EUD Lovkomplekset Uddannelsesordninger Lokale undervisningsplaner EUD Hoved- Bekendtgørelse Bek. om uddannelser i den erhvervsfaglige indgang: Sundhed, Omsorg og Pædagogik ”Indgangsbekendtgørelse” (med bilag) Uddannelsesordninger for hver enkelt uddannelse i indgangen Hovedbek og bekendtgørelse for indgangen har lige status. I indgangsbek. er særlig adgang til fx sosu beskrevet. Indgangsbekendtgørelse med bilag over indgangens uddannelser Der ud over er der to andre bekendtgørelser, der gælder for os: 1.Bekendtgørelse om grundfag og centralt udarbejdede valgfag i EUD. Nr. 882 06/07/2007 2. Bekendtgørelse om prøver og eksamen i EUD Nr. 766 26/06/2007 Lokale undervisningsplaner Rammer fremgår af hovedbekendtgørelsen 1514 af 15/12/2010 kap. 6 §§ 40,41

Overordnede styring af Social- og sundhedsuddannelsen Undervisningsministeren Undervisningsministeriet REU Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser Fagligt Udvalg PASS FOA størst påvirkning LUU Lokale UddannelsesUdvalg

Hvorfor revidere en uddannelse? En fortløbende proces Ny forståelse af kerneopgaven Et ændret arbejdsmarked Nye kompetenceprofiler Nye kompetencemål Revision af uddannelse

Revision af social- og sundhedsuddannelsen…. …på baggrund af et dynamisk arbejdsmarked, der hele tiden ændre sig FX: Ny sygehusstruktur Kortere indlæggelsestider Mere ambulant virksomhed Flere behandlingsopgaver i kommunerne Flere borgere med komplekse behov for pleje Flere kronikere Øgede krav til samarbejde over sektorgrænser Sundhedsteknologiens indtog

Erhvervsfaglig kompetence Definition af erhvervsfaglig kompetence: Viden og færdigheder, der omsættes og anvendes i en professionel opgavevaretagelse Betyder også at eleven udvikler nødvendige personlige kompetencer Krævede ændringer på flere niveauer UO Kap. 4, stk. 4.1

Generel fokusering af fagområder Sundhedsfaglig profil er skærpet generelt Systemforståelse og elevens egen rolle som fagperson/sundhedsperson Tværsektorielt samarbejde Pleje og sygepleje – herunder farmakologi Sundhedsfremme og forebyggelse Dokumentation – fagsprog Kommunikation Kronikerområdet Herunder demens Psykiatri Rehabilitering og sundhedsteknologi Egenomsorg/Sundhedspædagogik Gennemsyrer alle mål

Nye titler på områdefag Trin 1 Social- og sundhedssektoren Pleje og dokumentation Psykologi og kommunikation Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats Arbejdsmiljø og ergonomi Trin 2 Koordinering, kvalitetssikring og dokumentation Somatisk sygdomslære og farmakologi Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi Sygepleje Forebyggelse og rehabilitering Sundhedspædagogik og kommunikation

Eksempel på sammenhæng , trin 1 Kompetenceområde: Aktivitet i hverdagslivet og rehabilitering Fx kompetencemål 3. Eleven kan udføre praktisk og personlig hjælp til borgere ud fra borgerenes evne til egenomsorg Fx kompetencemål 5. Eleven kan i samarbejde med borgeren arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i udførelsen af de planlagte opgaver. Fx kompetencemål 10. Eleven kan understøtte borgeren i sociale, kulturelle, fysiske og kreative aktiviteter med respekt for borgerens ressourcer og selvbestemmelsesret. Praktikmål 10/trin 1. Eleven kan under hensyntagen til borgernes selvbestemmelsesret arbejde rehabiliterende herunder motivere borgeren til egenomsorg med henblik på at bevare trivsel og praktiske funktionsevner i hverdagen i videst mulig omfang. Områdefag: Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats - inklusive fagets mål. Grundfag som støtte

Sammenhæng i uddannelsen og praksisnærhed Kompetencemål Mål for fagene Praktikmål I bekendtgørelsen er kompetencemålene beskrevet. Praktikmål og mål for fagene er beskrevet i Uddannelsesordningen. I uddannelsesordningen er det også beskrevet med numre, hvordan de tre faktorer understøtter hinanden. Det er altså tydeligt beskrevet i love og regler, hvordan der skal være en sammenhæng

Hvorfor praksisnærhed i undervisningen? Gøre klar til arbejdslivet Forberede til praktikperiode Patientsikkerhed (Nedbringelse af utilsigtede hændelser) Krav om tilpasning af uddannelsernes indhold Teoriundervisningen skal hurtigt og smidigt tilpasses den praktiske virkelighed Færdighedstræning begynder i skolen

Hvordan praksisnærhed i undervisningen? Undervisningen tilrettelægges, så den understøtter den praksislæring, der foregår i praktikuddannelsen Elev, skole og praktik har et gensidigt ansvar for at skabe sammenhæng mellem teori og praksis Lærere og praktikvejledere skal understøtte kobling mellem teori og praktik Det handler om: Organisering af undervisningen Organisering af klasserummet Simulation af praksis, skills og –metode og learning lab Projekter formet i og af praksis Integration af almene fag (dansk, naturfag, engelsk) og fagrettet områdefag

Hvordan praksisnærhed i undervisningen? Simulation af praksis: Skills og –metode Learning lab Simulation i undervisning giver eleverne et trygt rum at øve sig i Brug af opgaver fra DM i SOSU (skills) Bruge hinanden som borgere

Learning Lab Flere SOSU-Skoler arbejder med praksisnær undervisning Learning lab er etableret for at skabe ideelle rammer for praksisnær fordybelse, og er til rådighed for alle elever Learning lab er indrettet med kreativitet og nytænkning ved farvevalg og møblement. Foruden åbne arealer, der egner sig til gruppearbejde, indeholder området en stor multisal, et køkken, et scenografilokale hvor der kan optages video, et testbadeværelse og et sanserum efter hollandsk forbillede. Der er tilknyttet to learning lab assistenter til faciliteterne. De varetager indkøb af forbrugsstoffer til øvelser i pleje, og vejleder i brugen af udstyr indenfor f.eks. velfærdsteknologi, som learning lab indeholder.

Efter frokost Det er det vi skal ud at se 