Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det tværsektorielle samarbejde
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Tværregional konference 30. april 2014 Opgaveflytning i almen praksis – projekt fra Region Sjælland.
Merlivs seminar 27. August 2008
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
”Vigtige værktøjer i kronikerbehandlingen - Lægemidler”
Følge- Op.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Implementering af forløbsprogrammerne - succeser og udfordringer
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Hvordan kan jeg som personale inddrages i kvalitetsarbejdet og datafangst i min praksis? XMO-BRUGERFORENINGS ÅRSKURSUS 2013.
) Facilitatorordningen Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen & Tom Simonsen.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Specialisering af træningsområdet i det kommunale sundhedsvæsen Temadag for kommunale ledere Oplæg til debat Karen Langvad Danske Fysioterapeuter.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Kronikerkompasset v. kontorchef Birgitte Haahr, Nære Sundhedstilbud
Forårsmøde Den maj 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
REGION NORD Organisation af arbejdet med Rationel Farmakoterapi.
Sundhedsaftale III status
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Information om forløbsprogram for mennesker med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde.
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Værktøjskassen: Triple Aim og PDSA-cirkler Jens Bejer Damgaard Kontorchef, Nære Sundhedstilbud.
RATIONEL FARMAKOTERAPI v. KAP-H´s medicinteam og medicinfunktionen
Orienteringsmøde om kronisk sygdom den 5. oktober 2007 i Kolding.
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Shared Care platformen Allan Nasser, Syddansk Sundhedsinnovation
Din Overskrift Møde dd-mm-åå.
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Konference Rådet for bedre Hygiejne september 2019
Præsentationens transcript:

Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner Tværregional konference 30-04-2014 ”Implementering af udviklingstiltag i almen praksis – hvad virker?”

Formålet med facilitatorordningen At understøtte udviklingen i almen praksis mod en optimeret kronikeromsorg med udgangspunkt i forløbsprogrammerne for kroniske sygdomme Forbedre den faglige kvalitet i kronikeromsorgen Forbedre den interne organisering i klinikken Forbedre samarbejdet m. kommune og hospital Formål: At understøtte udviklingen mod en optimeret kronikeromsorg i almen praksis Visioner: Populationsorienteret, Proaktiv – systematik i arbejdsgange – fokus på de patienter der har størst behov, forløb og sammenhæng med øvrige sundhedsvæsen - tovholderfunktion

Metode, implementering og fastholdelse Forløb med 3 facilitatorbesøg En facilitator er katalysator for den proces, som en gruppe skal gennemgå for at nå sit mål. Redskaber til implementering Plan-do-study-act (PDSA-cirkel) Effektive klinikmøder - Kaizen Faglige redskaber til klinikken Ledelse og arbejdsdeling Tovholder og klinisk faglig IT understøttelse Målsætning for besøgsrække Opgaver mellem besøg Opfølgning med facilitator Redskaber Der er udarbejdet en lang række redskaber, som facilitatorerne har anvendt på besøgene. Nogle af redskaberne har klinikkerne kunne downloade fra Facilitatorordningens hjemmeside og bruge i standardformen eller tilpasse til sin egen praksis. Der var fx en skabelon til et standardiseret indkaldelsesbrev til patienter for årskontrol af KOL, som klinikkerne kunne bruge i systematiseringen af årskontrollerne. Herudover kunne klinikkerne finde eksempler på arbejdsgange i praksis med hensyn til opsporing, udredning og opfølgning af patienter med KOL og diabetes. Redskaber til implementering Plan-do-study-act (PDSA cirkel) ’Effektive klinikmøder’ – Kaizen Redskaber: Analyse af arbejdsgange

Erfaringer Generelt Før besøg Klinikker er generelt glade for at få facilitatorbesøg og oplever, at besøget er en igangsætter Facilitator oplever at de gør en forskel Klinikker har mere styr på diabetes end KOL behandling Før besøg Svært for facilitator at få besøgsaftalen kalendersat Bliver man nogensinde klar til at få facilitatorbesøg? Svært for klinikken at få greb om, hvad et facilitatorbesøg er Forskelligt om klinikker har valgt et emne før besøget At nogle klinikker følte at de skulle være ‘klar’ til et facilitatorbesøg (beskidt vasketøj vs hjælp til proces) Definering af hvad klinikken ønsker at arbejde med Opsætte mål for forløbet Fastholde besøgsdatoer

Erfaringer - fortsat Under besøg Mellem besøg Svært at definere målsætning for forløbet – mere konkret at snakke opgaver Klinikkerne skal kende rammer og mulige emner – det gør de ikke altid Inddragelse af personale varierer Mellem besøg Opgaver bliver udført mellem besøgene Opfølgende besøg virker som en deadline på opgaver og skaber fremdrift

Succeskriterie 2: At 80 pct Succeskriterie 2: At 80 pct. af klinikkerne vurderer, at deres kontakt med konsulenterne har været meget tilfredsstillende eller tilfredsstillende De deltagende klinikker angiver herudover en høj tilfredshed med besøgene.

Succeskriterie 3: At 50 pct Succeskriterie 3: At 50 pct. af klinikkerne når deres egen målsætning for implementering af forløbsprogrammerne inden for projektperioden Facilitatorordningen har desuden vist sig som en anvendelig metode for, at almen praksis opnår egne mål.

Succeskriterie 4: At 80 pct Succeskriterie 4: At 80 pct. af klinikkerne vurderer, at deres kronikerbehandling er blevet bedre eller meget bedre som følge af kontakt til konsulenterne Den kvalitative evaluering viser, at klinikkernes viden og arbejdsgange ændres som følge af facilitatorbesøg. Evalueringen viser en effekt af Facilitatorordningen på en række kvantitative mål. Ifølge selvrapporterede data havde facilitatorbesøg en positiv effekt på klinikkernes brug af årskontroller af KOL-patienter samt stratificering og diagnosekodning for både KOL og diabetes. Dvs., at der ses en effekt på fem af seks selvrapportede effektmål. De besøgte klinikker tilmeldte sig desuden hurtigere (men ikke oftere) til datafangst. Ses alene på registerdata, vises der ingen signifikant effekt af Facilitatordningen.

Projektgruppens anbefalinger 1: Målrettes til forskellige praksis målgrupper (nynedsatte, sole etc.) Tilbud tager hensyn til forskellighed forhåndskendskab = møde klinikken der hvor de er Forløb forskellige ”pakker” – workshop, praksisbesøg etc. (pædagogisk værktøj) Samme konsulent – opbygge tillid, opfølgning, fremdrift Klare forventninger til og mål for hvad klinikken vil opnå Med afsæt i evalueringsresultaterne og projektgruppens refleksioner fremsætter Facilitatorordningens projektgruppe følgende anbefalinger til den fremtidige indsats for kvalitetsudviklingen i almen praksis: Kvalitet i almen praksis Facilitatorbesøg har skabt en god kontakt til klinikkerne og gjort dem lydhøre over for yderligere kvalitetstiltag. Det er derfor vigtigt, at opretholde det positive forandringsklima ved, at facilitatorbesøg bliver erstattet af andre praksistilbud inden for kvalitetsudvikling. Det anbefales, at arbejdet med forløbsprogrammerne for kroniske sygdomme fortsættes i den nye konsulentorganisation, så der bygges videre på allerede opnåede effekter og forandringer i almen praksis. At man i fremtidige indsatser er opmærksom på, at efterspørgslen af konsulentbistand er styret af, hvad der opleves som meningsfuldt for praksis. Derfor kan det tænkes, at tilslutningen til praksistilbud vil være størst ved emner, der er overenskomstmæssige krav.   Målretning af tilbud til forskellige praksistyper At tilbuddene målrettes til forskellige praksismålgrupper. Fx nynedsatte, seniorlæger, sololæger eller kompagniskabspraksis eller ud fra karakteristika i klinikkens patientgrundlag. At praksistilbud tager højde for klinikkernes forskellige forhåndskendskab til emnet og er differentieret herefter. Metoder At man tænker kvalitetsindsatsen som et forløb, hvor klinikkerne ved tilmelding forpligter sig til en samlet ”pakke”. Forløbet kan med fordel indeholde forskellige undervisningsmetoder som workshoparbejde og praksisbesøg. At det tilstræbes, at det er den samme konsulent, der er tilknyttet den enkelte praksis, hvis der er tale om et forløb. At man opstiller klare forventninger til og mål for, hvad klinikken forventes at have opnået og fået af udbytte ved endt forløb. At praksisbesøg overvejes som metode, når der skal implementeres komplekse tiltag, som kræver en praksisnær tilgang fx med udgangspunkt i klinikkens egne patientdata. Praksisbesøg kan eventuelt være forbeholdt de klinikker, som viser sig at have særlige udfordringer i forbindelse med kvalitetsudviklingsarbejdet. At workshops overvejes som en omkostningseffektiv metode ved organisatoriske tiltag, hvor videndeling mellem klinikker kan tænkes at være givende. At film overvejes som en omkostningseffektiv metode til rekruttering af klinikker og formidling af mindre komplekse emner. Konsulenter At brug af konsulenter med ikke-lægefaglige kompetencer overvejes til nogle typer opgaver, f.eks. organisationsudvikling. At uddannelse af konsulenter prioriteres som en vigtig forudsætning for facilitators virke. Herunder forberedelse af konsulenterne på den forskellighed de vil møde mellem klinikker og tilgange til at håndtere disse forskelligheder. At konsulenterne understøttes af et sekretariat, der sikrer struktur og støtte til konsulenter og klinikker.

Projektgruppens anbefalinger 2: Brug praksisbesøg ved komplekse tiltag m. f.eks. egne data, samt klinikker med særlige udfordringer ifm. kvalitetsudviklingsarbejde. Workshops – omkostningseffektiv metode samt videndeling ml. klinikker Film (f.eks. Kaizen, Plan-Do-Study-Act) Konsulenter: Også ikke-lægelige konsulenter Prioritering af konsulentuddannelse Understøttes af et sekretariat Det er nødvendigt at ’følge op’ – gentagne besøg Opgaver og mål for klinikken skal være meget konkrete Konsulentgruppen skal klædes på og have mulighed for netværksdannelse, udvikling og sparring Gruppen af konsulenter skal være motiveret – så kan de motivere andre;-)

KAP-H Kvalitet I almen praksis I hovedstaden

Principper Én samlet konsulentordning Én styregruppe – PLO og Region Ét sekretariat Ét konsulentkorps Projektorienteret – opfange behov Sammenhæng - tværgående indsatser

Målgruppe og fokus Fra bredt-bredt til fokuset Rationel medicinanvendelse hos nynedsatte læger (bredt emne, smal målgruppe)

Pædagogiske metoder Workshops Temamøder (fyraftensmøder, gå-hjem-møder) Netværksmøder Roadshows E-learning Praksisbesøg Gruppebaseret efteruddannelse Målrette metoder efter emne og gruppe. Forløb Geografisk forankring