Domstolene i det sydlige Jylland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lederens kommunikation og værktøjer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Musik: Nightengale Serenade
Og hvordan man håndterer den.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013.
Domstolene i det sydlige Jylland
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
- psykodynamisk perspektiv
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Sådan bruger du præsentationen
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Sigmund Freud Teorien om det ubevidste. Mennesket som et driftsvæsen, der ikke er herre i eget hus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Målrettet kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Ansvarlig.
Redskaber og overvejelser
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Præsentationens transcript:

Domstolene i det sydlige Jylland Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 4. Lektion 27. Januar 2014

Siden sidst? Spørgsmål, kommentarer? Jens Arentzen? 3. Kogebog: Problemstilling 4. Kogebog: Problemformulering 5. Freud – det ubevidste 6. Psykologiske forsvarsmekanismer 7, Johari – kan man gøre noget ved det? 8. Transaktionsanalyse, kort 9. Klap, spil, mærker, drivkræfter 10. Relationstrappen 11.

Det ubevidste – Freud:

Det indøvede foregår udenom bevidstheden! Det er let at blive bevidst om indøvede færdigheder Forsvarsmekanismerne censurerer det ubevidste materiale Svage forsvarsmekanismer: Fortrængning Reaktionsdannelse, f.eks. benægten Projektion Kompensation Rationalisering

Forsvarsmekanismerne censurerer det ubevidste materiale Stærke forsvarsmekanismer: Resignation Depression Aggression Flugt

Fortrængning: Radikal glemsel. Beskytter mod ubærlig viden (F.eks. Derfor pædofili-ofre reagerer sent)

Reaktionsdannelse – f.eks. benægten:

Projektion:

Kompensation: “Pedel-typen”, f.eks. – en person uden meget status I samfundet, der bliver en usædvanligt betydningsfuld og aktiv formand for vandværksbestyrelsen

Rationalisering:

De stærke forsvarsmekanismer: Depression Aggression Flugt Resignation

Forskydning / projektion: Ville han have været så vred, hvis han havde haft en lykkelig barndom?

Gruppeøvelse i egne teams: Gennemgå forsvarsmekanismerne én efter én. Identificer “kunder” ;) eller ansatte, hvor I har set mekanismen i brug. Hvad sker der ved det?

Jo-Hari igen: Jo-Hari igen:

Jo-Hari igen: Jo-Hari igen:

Pil ned: Kan flyttes ved selvanalyse, feed-back og konstruktiv kritik. Gevinst: Øget selvtillid. Pil til vandret: Kan flyttes ved trghed, tillid/positivt psykologisk klima. Gevinst: Øget tillid til andre

Aktiv lytning – åbne spørgsmål Positivt, psykologisk klima Støttende klima Klima med respekt for forskellighed Respektfuldt klima - Så mindsker vi det blinde felt, og skaber rum for udvikling.

72 muligheder!

Overvej først alene I 5 minutter, om du har oplevet kommunikation, hvor der var krydsede transaktioner Overvej derefter sammen med sidemanden, om I kan identificere situationer fra arbejde, hvor det var krydsede eller skjulte transaktioner, der var på spil

Klap Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap kan misbruges – og bliver det f.eks. I salgspsykologi Positive klap giver bedre stemning – overvej, hvad du siger,og hvordan du siger det

Klap Måden, vi får opmærksomhed på, følger os: Vi vil blive ved at opsøge velkendte favoritfølelser. Positive klap: Anerkendelse, værdsættende, accepterende, kompliment, konstruktiv kritik. Negative klap – mangel på accept, nedgøring, kritik, ydmygelse, ignoreren Betingede klap

Klap Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap kan misbruges – og bliver det f.eks. I salgspsykologi Positive klap giver bedre stemning – overvej, hvad du siger,og hvordan du siger det

Spil! Hvis vi ikke får positive klap, spiller vi spil for at få negative! Spil tenderer til at gentage sig. Foregår uden Voksen-opmærksomhed – ubevidst Ofte fornemmer man vagt, at der er sket lignende før – men skubber det væk. Undersøg I stedet!

Spil! Fjols Ballade Retssal Se, hvad du fik mig til! Alkohol (offer mod forfølger/redningsmand) Vold Osv.

Spil! Hvorfor gør du ikke – jo, men Løsning: Få folk til at komme med egne løsninger Svar Voksent

Favoritfølelser og mærker Er mine følelser acceptable?

Favoritfølelser: Ikke som udgangspunkt bevidste! F.eks. Skyld, depression, jalousi, opgivenhed, vrede Lært og opmuntret I barndommen, og oplevet under stress Malplacerede som voksen problemløsning senere!

Mærker: Følelser, der samles sammen, og reageres på senere Selvmord er den ultimative mærke-indløsning Alternativ til at samle på mærker: Reager umiddelbart Mærker kan også være positive, når man belønner sig selv eller andre efter et stykke tid

Drivkræfter Indlært gennem opvæksten – gennem forbud og holdninger til, hvordan vi “skal være” Vi har indlejret dem I os selv, og føler os kun OK, hvis vi lever op til dem. Betingelser for accept kan lejre sig særlig dybt – f.eks. Kærlighed og accept på betingelse af særlig adfærd

Drivkræfter – 5 hovedkategorier Vær perfekt Behag andre Anstreng dig Vær stærk Skynd dig

Vær perfekt Jeg er OK, når jeg klarer arbejdet og husførelsen perfekt Jeg beder ikke om hjælp, og har svært ved at tage imod Giver komplicerede svar på enkle spørgsmål Har svært ved at skrue ned for kravene, når det er berettiget Skyldfølelse, når man ikke er perfekt

2. Behag andre Jeg er OK, så længe alle andre kan lide mig Er enig med andre, også når de tager fejl Nikker og smiler, før de har lyttet færdig Gør alt for at opretholde gode relationer Oplever sig som mindreværdig, hvis alle ikke kan lide dem

Anstreng dig Så længe jeg forsøger, er jeg OK Taler om at arbejde meget, og at det er svært Har svært ved at få tingene færdige Frygt for fiasko, når han ikke anstrenger sig Har svært ved at slappe af

Vær stærk Så længe, jeg ikke ligger under for mine egne tanker og følelser, er jeg stærk Viser ikke følelser Frygt for at blive overset, hvis han ikke er stærk Beder ikke om hjælp

Skynd dig Så længe jeg har travlt, eller arbejder hurtigt, er jeg OK. Utålmodig, afbryder andre Taler hurtigt Bliver træt, hvis han ikke skynder sig Svært ved at slappe af

Discounting – om at underdrive Vi fordrejer, nedvurderer eller underdriver tingene, så de passer ind I vores verdensbillede. Discounting fastholder en tillært ikke-ok-livsposition Det gør man, hvis man affærdiger ros og komplimenter, og ikke handler ud fra egne ønsker og følelser.

http://www.youtube.com/watch?v=dyJ2M7pVa-Y Mentor: Rådgiver Coach: Giver ikke råd, men spørger ind.

Opgave udleveret – 2 og 2.

Til næste gang: Kapitel 7 Øvelse grupper 3 og 3