Download præsentationen
Offentliggjort afBertram Beck Redigeret for ca. et år siden
1
Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013
3
Vi får indtryk af andre via
Stemmen Kroppens udtryk Kropsholdningen Hænderne Påklædningen Øjnene
5
Joharis vindue
6
Pil ned: Kan flyttes ved selvanalyse, feed-back og konstruktiv kritik. Gevinst: Øget selvtillid. Pil til vandret: Kan flyttes ved trghed, tillid/positivt psykologisk klima. Gevinst: Øget tillid til andre
7
Følelsesmæssig smitte – positiv og negativ:
8
Aktiv lytning – åbne spørgsmål
Positivt, psykologisk klima Støttende klima Klima med respekt for forskellighed Respektfuldt klima - Så mindsker vi det blinde felt, og skaber rum for udvikling.
9
Klap Måden, vi får opmærksomhed på, følger os: Vi vil blive ved at opsøge velkendte favoritfølelser. Positive klap: Anerkendelse, værdsættende, accepterende, kompliment, konstruktiv kritik. Negative klap – mangel på accept, nedgøring, kritik, ydmygelse, ignoreren Betingede klap
10
Får man ingen af de positive, opsøger man de negative
Klap Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap kan misbruges – og bliver det f.eks. i salgspsykologi Positive klap giver bedre stemning – overvej, hvad du siger,og hvordan du siger det Øvelse klap
11
Transaktionsanalyse
12
Assertionstræning Assertio – at “hævde” eller “knytte sig til” At være assertiv: At kunne handle I overensstemmelse med egne interesser og fastholde sine rettigheder, samtidig med, at andres rettigheder og interesser respekteres
13
Altså begge dele! Både egne interesser og behov Og andres
14
Man arbejder med den konkrete adfærd
Man arbejder med det, der kan konstateres empirisk (observeres)
15
Træning i: Hvordan kan vi handle I situationer, vi helst ville være foruden, uden at få overskredet egne eller andres grænser?
16
Værdier og rettigheder:
Selvbevidsthed Selvaccept Empati Ærlighed Ansvarlighed Gensidighed
17
Andre antagelser: Alle har visse rettigheder Der opstår uenighed og konflikt, når disse overtrædes
18
Retten til at: Have og udtrykke egne meninger og følelser Der bliver lyttet til en, og man bliver taget alvorligt Bede om det, man ønsker (sig) Lave sin egen prioritering Sige “nej”, uden at få skydfølelse
19
Retten til at: Bede andre om hjælp Bede om information Begå fejltagelser Forholde sig til andre, uden at være afhængig af deres anerkendelse (eller være uenig) Ikke at være assertiv
20
3 reaktionsmåder: Selvusikker/submissiv Aggressiv Assertiv
21
Selvusikker / submissiv
I situationer med følelser som Frygt Ængstelse Træthed Nervøsitet
22
Konsekvens: På kort sigt ingen konfrontationer, der løbes ingen risiko Man ved ikke, hvad personen gerne vil
24
Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv
Aggressiv Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv Følelser som vrede, fjendtlighed, had og raseri Truende, latterliggørende, fjendtlig adfærd Konsekvens: Sejr på kort sigt Tab af respekt på lang sigt Bertel
25
Indirekte aggression – beskytter sig mod direkte reaktion
(følgende er DIREKTE aggression):
26
Assertiv: Win/win-situationer Skelner mellem manden og bolden Konsekvens: Andre vil føle sig værdsatte og respekterede Ærlige relationer Uenighed fører ikke til personlige modsætninger
27
“At blive hjemme hos sig selv”
Verbal assertion “At blive hjemme hos sig selv” Udtrykke, at JEG vil gerne have, JEG føler osv. Anerkender, at andre(s) synspunkter er valide Undgå “triggerord” – alle, altid du ER … Øvelse triggerord
28
Når du udsættes for pres:
Man kan venligt, men bestemt, fastholde et afslag – “replay-teknik”
29
Stemmeføring, ansigtsudtryk, øjenkontakt og kropsholdning
Nonverbal assertion Stemmeføring, ansigtsudtryk, øjenkontakt og kropsholdning Situationsafhængigt Arabiske nej’er
30
Mental assertion Tanker og følelser! “Pralebog” Arbejdet med tanker og følelser på det indre plan er mental assertion Arbejd med irrationelle, negative forestillinger, der fører til negativ tænkning
31
Assertion på jobbet Samarbejde og forhandling Win-win-løsninger Hold person og problem adskilt Fokuser på parternes interesser fremfor at fastholde standpunkt Etabler mål for forhandlingerne fra starten Tilsigter at finde frem til gensidigt fordelagtige resultater
32
Hård forhandler Blød forhandler Hård på problemløsning, blød på relationer kan man stræbe efter
33
Hvordan vi bruger vores sanser
Visuelt Auditivt Kinæstetisk Er der asymmetri mellem to personer, kan man føle sig overset/misforstået
34
Matche og mismatche Hvad du oftest gør, er afgørende: Lægger du mærke til ligheder og fælles interesser, eller: Lægger du mærke til forskel og modstridende interesser Bedst kontakt, hvis man som udgangspunkt matcher
35
Fokus for din opmærksomhed
Ret opmærksomhed mod ønsket situation – hen-imod-tænkning Eller: Hvis man ikke kan forestille sig det, sker det nok ikke! Væk-fra-tænkning virker desværre ikke, da det fastholder opmærksomhed på noget uønsket
36
Upræcist sprog: “De” og “man” Man passiviserer sig selv Det er andres ansvar
37
Overbevisninger og dine valg
Hvis man gør, som man plejer, får man fortsat de samme resultater Der er en positiv intention bag enhver adfærd Hvis noget ikke virker, gør noget andet Der er en løsning på ethvert problem Betydningen af din kommunikation aflæses af den respons, du får Der findes ikke fiasko, kun feedback
38
Ændring af overbevisning og adfærd
Hvilke psykologiske mekanismer gør forandring så vanskelig? Sværest: Ændring I personlighed I bred forstand Lettere: Ændring af enkelte former for adfærd/konkrete ting
39
Vær på vagt overfor og opmærksom på forråelse:
Og naiv positivitet:
41
Konflikt- sky-trappe
42
Vi kan i det mindste prøve – det starter med os selv!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.