Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013."— Præsentationens transcript:

1 Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013

2

3 Vi får indtryk af andre via
Stemmen Kroppens udtryk Kropsholdningen Hænderne Påklædningen Øjnene

4

5 Joharis vindue

6 Pil ned: Kan flyttes ved selvanalyse, feed-back og konstruktiv kritik. Gevinst: Øget selvtillid. Pil til vandret: Kan flyttes ved trghed, tillid/positivt psykologisk klima. Gevinst: Øget tillid til andre

7 Følelsesmæssig smitte – positiv og negativ:

8 Aktiv lytning – åbne spørgsmål
Positivt, psykologisk klima Støttende klima Klima med respekt for forskellighed Respektfuldt klima - Så mindsker vi det blinde felt, og skaber rum for udvikling.

9 Klap Måden, vi får opmærksomhed på, følger os: Vi vil blive ved at opsøge velkendte favoritfølelser. Positive klap: Anerkendelse, værdsættende, accepterende, kompliment, konstruktiv kritik. Negative klap – mangel på accept, nedgøring, kritik, ydmygelse, ignoreren Betingede klap

10 Får man ingen af de positive, opsøger man de negative
Klap Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap kan misbruges – og bliver det f.eks. i salgspsykologi Positive klap giver bedre stemning – overvej, hvad du siger,og hvordan du siger det Øvelse klap

11 Transaktionsanalyse

12 Assertionstræning Assertio – at “hævde” eller “knytte sig til” At være assertiv: At kunne handle I overensstemmelse med egne interesser og fastholde sine rettigheder, samtidig med, at andres rettigheder og interesser respekteres

13 Altså begge dele! Både egne interesser og behov Og andres

14 Man arbejder med den konkrete adfærd
Man arbejder med det, der kan konstateres empirisk (observeres)

15 Træning i: Hvordan kan vi handle I situationer, vi helst ville være foruden, uden at få overskredet egne eller andres grænser?

16 Værdier og rettigheder:
Selvbevidsthed Selvaccept Empati Ærlighed Ansvarlighed Gensidighed

17 Andre antagelser: Alle har visse rettigheder Der opstår uenighed og konflikt, når disse overtrædes

18 Retten til at: Have og udtrykke egne meninger og følelser Der bliver lyttet til en, og man bliver taget alvorligt Bede om det, man ønsker (sig) Lave sin egen prioritering Sige “nej”, uden at få skydfølelse

19 Retten til at: Bede andre om hjælp Bede om information Begå fejltagelser Forholde sig til andre, uden at være afhængig af deres anerkendelse (eller være uenig) Ikke at være assertiv

20 3 reaktionsmåder: Selvusikker/submissiv Aggressiv Assertiv

21 Selvusikker / submissiv
I situationer med følelser som Frygt Ængstelse Træthed Nervøsitet

22 Konsekvens: På kort sigt ingen konfrontationer, der løbes ingen risiko Man ved ikke, hvad personen gerne vil

23

24 Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv
Aggressiv Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv Følelser som vrede, fjendtlighed, had og raseri Truende, latterliggørende, fjendtlig adfærd Konsekvens: Sejr på kort sigt Tab af respekt på lang sigt Bertel

25 Indirekte aggression – beskytter sig mod direkte reaktion
(følgende er DIREKTE aggression):

26 Assertiv: Win/win-situationer Skelner mellem manden og bolden Konsekvens: Andre vil føle sig værdsatte og respekterede Ærlige relationer Uenighed fører ikke til personlige modsætninger

27 “At blive hjemme hos sig selv”
Verbal assertion “At blive hjemme hos sig selv” Udtrykke, at JEG vil gerne have, JEG føler osv. Anerkender, at andre(s) synspunkter er valide Undgå “triggerord” – alle, altid du ER … Øvelse triggerord

28 Når du udsættes for pres:
Man kan venligt, men bestemt, fastholde et afslag – “replay-teknik”

29 Stemmeføring, ansigtsudtryk, øjenkontakt og kropsholdning
Nonverbal assertion Stemmeføring, ansigtsudtryk, øjenkontakt og kropsholdning Situationsafhængigt Arabiske nej’er

30 Mental assertion Tanker og følelser! “Pralebog” Arbejdet med tanker og følelser på det indre plan er mental assertion Arbejd med irrationelle, negative forestillinger, der fører til negativ tænkning

31 Assertion på jobbet Samarbejde og forhandling Win-win-løsninger Hold person og problem adskilt Fokuser på parternes interesser fremfor at fastholde standpunkt Etabler mål for forhandlingerne fra starten Tilsigter at finde frem til gensidigt fordelagtige resultater

32 Hård forhandler Blød forhandler Hård på problemløsning, blød på relationer kan man stræbe efter

33 Hvordan vi bruger vores sanser
Visuelt Auditivt Kinæstetisk Er der asymmetri mellem to personer, kan man føle sig overset/misforstået

34 Matche og mismatche Hvad du oftest gør, er afgørende: Lægger du mærke til ligheder og fælles interesser, eller: Lægger du mærke til forskel og modstridende interesser Bedst kontakt, hvis man som udgangspunkt matcher

35 Fokus for din opmærksomhed
Ret opmærksomhed mod ønsket situation – hen-imod-tænkning Eller: Hvis man ikke kan forestille sig det, sker det nok ikke! Væk-fra-tænkning virker desværre ikke, da det fastholder opmærksomhed på noget uønsket

36 Upræcist sprog: “De” og “man” Man passiviserer sig selv Det er andres ansvar

37 Overbevisninger og dine valg
Hvis man gør, som man plejer, får man fortsat de samme resultater Der er en positiv intention bag enhver adfærd Hvis noget ikke virker, gør noget andet Der er en løsning på ethvert problem Betydningen af din kommunikation aflæses af den respons, du får Der findes ikke fiasko, kun feedback

38 Ændring af overbevisning og adfærd
Hvilke psykologiske mekanismer gør forandring så vanskelig? Sværest: Ændring I personlighed I bred forstand Lettere: Ændring af enkelte former for adfærd/konkrete ting

39 Vær på vagt overfor og opmærksom på forråelse:
Og naiv positivitet:

40

41 Konflikt- sky-trappe

42 Vi kan i det mindste prøve – det starter med os selv!


Download ppt "Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google