Beskæftigelseskravet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Gammelheds-Philosophy
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Det svære liv i en sportstaske
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Ændringsforslag til lovforslag L1 §12. stk 4 Grupperådsmøde •Oprindeligt forslag Tilføjes til §12, stk. 4: ”Kopi af indkaldelsen med dagsorden og bilag.
Stor forskel i erhvervsdeltagelse Andel ikke-vestlige indvandrere i arbejdsstyrken årige, pct., 2007 Bedste rammevilkår Dårligste rammevilkår KILDE:
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Arveplanlægning Nykredit Bank A/S 4/3/2017.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Beskæftigelseskravet En del af forliget Ny chance til alle.
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
UDBUD.
Tværgående indsats for unge årige
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Convergens / Mads Anker Højlund
”Vi når målet – men hvordan?”
NAP konference 7. juni Århus Workshop Integration.
Deltidsunderviser og dagpengereglerne
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Det Sociale Kapitel
Sygedagpengereformen 2. september 2014
Nationalråd 2009 Valg af Tjenesteteamleder og kandidater til Tjenesteteam.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Ved Jens Kjeldbjerg Kudsk / Andy Madsen
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Kontrol af Bopæl og ophold.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Bettina Post, Næstformand Dansk Socialrådgiverforening Fra misbruger til medarbejder.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Bente Bondebjerg, Årsmøde for frivillige 25.oktober 2015 Integrationsydelse - og andre nye lave ydelser Frivillignet, 25.oktober 2015 Bente Bondebjerg,
LEDERKURSUS 2014 Tjenestemandspensioner TJENESTEMANDSPENSION 2014.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Den nye matchmodel. Faglige udfordringer Arbejdsmarkedsfokus og rådighed med den aktuelle arbejdsevne (rådighedsbegrebet) Visitation alle født match.
Afbureaukratisering, regeringsgrundlag, finanslovsaftale, forenkling. Ny lovgivning på beskæftigelsesområdet – Torsdag den 26. april 2012.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Ansættelse med løntilskud En gennemgang af reglerne.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Juraskat.dk giver dig overblik / Tlf Når man er gift og skal skilles og ikke har ægtepagt eller testamente,
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Den danske forskerskatteordning
Kort gennemgang af begreberne:
Gennemgang af Førtidspension i Winformatik 4. maj 2016
Grundbeløb 2018.
Ældrecheck På under 5 minutter.
Tillægsprocent 2018.
Kapitel 17 Familieret.
Præsentationens transcript:

Beskæftigelseskravet En del af forliget Ny chance til alle

En ny chance til Alle Uddannelsespligt for unge under 25 Beskæftigelseskrav for gifte ledige Finansieringsreform af kontanthjælp / aktivering Gennemgang af samtlige langvarigt ledige Øgede midler til aktivering Forliget er primært tænkt som en integrationsindsats, men kom til at gælde alle

Beskæftigelseskrav i kraft 1. april Ægtepar hvor begge er på kontanthjælp bliver omfattet af et gensidigt beskæftigelseskrav. Dette betyder at den ene ægtefælde mister retten til kontanthjælp, hvis ikke de begge har mindst 300 timers lønnet ordinært arbejde indenfor 2 år. Reglen gælder kun ægtefæller, ikke samlevende. Kravet gælder ikke hvis begge er i matchkategori 5

Overgangsordning Det 1. år er der en overgangsordning, man skal have 150 timers beskæftigelse indenfor det seneste år. Der skal sendes varslingsbrev et halvt år før, og igen 1 md før. Sagen skal revurderes før der kan sanktioneres. Der tages ikke hensyn til børn og bopæl m.m. Det skal være ordinært almindeligt lønnet arbejde

Hvor mange Der er sendt 130 varslingsbreve ud i Ringsted – svarende til knap 70 ægtepar / familier Der er pt. ikke til at sige hvor mange der reelt er i risiko. (der er sendt 2.500 ud i København) (der er mange smuthuller)

Hvad gøres der Ud over varslingen er vi i øjeblikket ved at foretage en registrering (skal ske manuelt) Vi vil sikre at der gives aktiveringstilbud til alle, og at alle på denne måde hjælpes til job – om muligt Vi vil sikre at der sker en grundig revurdering inden sanktion, med deltagelse af afsnitsleder Vi vil sanktionere dem der skal sanktioneres

Der er en risiko for en voksende fattigdomsproblematik

Loven Trådt i kraft 1. april 2006 Overgangsordning – 1 år 150 timer Effekt af overgangsordning fra 1. april 2007 Fuld effekt fra 1. april 2008

Loven § 13 stk. 8 (LAS) For så vidt angår ægtepar Der er berettiget til hjælp efter § 11 Og som modtager kontanthjælp efter § 25 stk. 1 nr 1 eller stk. 2 eller stk. 3 Anses en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i stk 1 – 3, når

1) Ægteparret har modtaget hjælp efter § 11 i sammenlagt to år eller derover og 2) Den pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret at han eller hun har haft mindst 300 timers ordinært og ustøttet arbejde indenfor de sidste 24 kalendermåneder

I så fald bliver hjælpen til ægteparret beregnet efter reglerne i § 26 stk. 5 og 6 og § 34 stk. 9 En ægtefælle hvis arbejdsevne er så begrænset, at vedkommende kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, er ikke omfattet af stk. 8