Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kort metodeoplæg.
Advertisements

Metode i international økonomi
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsteknikker
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Kulturanalyse i teori og i praksis
Konference om Almen Studieforberedelse
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Teori, metodologi og metode
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Videnskabsteori & metode
Projektvejledning på performance-design
Inquiry Based Science Education - IBSE
Dannelse og kompetencer
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Udvidet problemformulering
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Synopsis VIP13 HH3.
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Validitet og reliabilitet
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori & metode
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Den naturvidenskabelige metode
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Den analyserende Artikel
Velkommen til Metode i DIO.
Naturvidenskabelig metode
Synopsen skal indeholde
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode

Definitioner Teori Begreber Faglige metoder Undersøgelsens metode System af læresætninger (eller antagelser) inden for et fagområde som kan beskrive, forklare og forudsige fænomener, og som danner forståelses-ramme for et fagligt område Begreber Nøgleord fra teorien som man bruger til at analysere og organisere sine informationer med Faglige metoder Specifikke, faglige, ofte teoribaserede redskaber til konkrete opgaver (analyse, fortolkning, vurdering, handling) Undersøgelsens metode Den fremgangsmåde man bruger til sin undersøgelse af det faglige problem (eller antagelser) Empiri Materiale som er genstand for undersøgelse: iagttagelser, data, udsagn, tekster, kilder

Udvikling af antagelser Hvilket felt har din særlige interesse? (lav en overskrift, en sætning eller nogle stikord) Hvad vil du gerne undersøge nærmere - og evt. hvordan? Hvorfor vil du gerne dykke ned i det emne? Hvad er dine antagelser i forhold til refleksionen? Hvad beror du dine antagelser på? Hvad har du brug for lige nu?

Udvikling af nøglebegreber Hvordan håndterer du skelnen mellem praksisviden, professionsviden og videnskabelig viden? Hvad er et godt nøglebegreb? Hvad er god praksisrefleksion Vælg to nøglebegreber der passer til antagelsen – og til din praksisrefleksion

Hvad er god teori? Hvad er god teori? Hvad er analyse og fortolkning? Hvordan håndterer du forholdet mellem analyse og fortolkning?

Baggrund og emnevalg Præsentér dit emne, din personlige/faglige (ikke private) begrundelse for at beskæftige sig med det. Hvilke faglige perspektiver ser du i dit emne? Skriv hvad du vil gøre, hvorfor og hvordan, - uden undskyldninger og beklagelser over det der ikke kom med. Elementer i indledninger: emne, problemindkredsning, undersøgelsens formål, synsvinkel (ståsted), begrebs-definitioner, hypoteser/antagelser, afgrænsning, fremgangsmåde Begrundelser for metoder, teori og empiri

Empiri Empirien er det vi gør til genstand for vores undersøgelser Tekster, observationer, data, kilder, cases Eksempler: to forskellige computerspil, fortællinger af enhver slags, teorier om litterære analyser, spilanalyse, filmanalyser, artikler om emnet, udvalgte episoder af dokumentarserie/reality shows Kvalitativ og kvantitativ empiri Kvalitativ: de særlige kvaliteter og egenskaber ved det flet man studerer Kvantitativ: det der let kan erfares i tal, mængde- og størrelsesforhold Undersøgelsens argumentation er afgørende for udvalg af empiri Forbered altid indsamlingen grundigt! (spørgeguide, interviewmetodik, fokus i antagelser/problemformulering Du skal kunne svare på spørgsmål om din empiri er tilstrækkelig omfattende, sigende, repræsentativ, om den be- eller afkræfter din opgaves teori

Opgaven som et argument Jeg hævder at…. (din opgaves hovedpåstand, det du ender med at konkludere) Jeg afgrænser den til… (hvor gælder din påstand?) Jeg har følgende dokumentation…(Hvilken?) Følgende princip…eller metode sammenbinder dokumentation og påstand Men hvad med..? Det kan jeg imødegå… For det første… Men hvad hvis…? Min pointe er gyldig så længe… Er der slet ingen problemer her? Jeg vil medgive at…

Analyse og fortolkning Analyse er At se på fx en genstand/tekst ved at adskille, opdele, inddele og fordele At bruge sin faglige systematik: begreber, teorier, metoder At kigge på udvalgte elementer af genstanden/teksten ud fra de faglige systematikker Fortolkning er Analyseresultater som forklaring/fortolkning/helhedforståelse af analysens genstand Svar på (dele) af problemformulering/antagelser Vurdering af systematikkernes velegnethed(kunne man se noget vigtigt med dem? Havde de begrænsninger?)