Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Optimal anvendelse af STU i forhold til førtidspension
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Integrated Children’s System
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Danske Forsamlingshuse
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Date :31 1.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Chefanalytiker, Oxford Research
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
At udforske sin egen praksis
Dansen omkring handicapbegrebet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Velkommen til Lægedage
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Prostitution i Norden: oktober 2008 Rosenbad, Stockholm Jeanett Bjønness Aarhus Universitet.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Specialisering 271 UMD.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Læreren som læringsleder
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Socialisering Kapitel 5.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
SUF - gevinstrealisering
Kvalitet i plejen.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Investering i efterværn
CISKO-konference 10. april 2018 DGI-huset Nordkraft
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Præsentationens transcript:

Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge Et Ph.d. forløb i samarbejde mellem UCSJ, Aalborg Universitet og Den Matrikelløse Døgninstitution

Baggrunden Min ansættelse i Den Matrikelløse Døgninstitution d. 1/2 2008, formål: at udvikle et kvalitetssikringssystem til institutionen Krav til kvalitetssikringen: Kvalitet med udgangspunkt i kernen i arbejdet med de anbragte børn og unge Mere fokus på udvikling end på kontrol Være til at holde ud for medarbejdere og de anbragte børn og unge Holde vand metodisk > universitet tilknytning

Så blev det til et Ph.d.-projekt Begyndelse 1/10 2008, slut 1/11 2010 tilknyttet Aalborg Universitet Fra 1/8 2010 ansat ved UC Sjælland Aktionsforskning/interaktiv forskning som forskningsmetode Værkstedet og studerekammeret Samt bevægelsen imellem = aktionsforskning

Kvalitet i socialt arbejde er en meget kompleks sag Hvad sker der, når man overfører kvalitetssikring, hentet fra industriel produktion til socialt arbejde? Kan man have mest vægt på udvikling og sekundært på kontrol? Hvordan kan medarbejderne opleve kvalitetsarbejde som udbytterigt og umagen værd?

Problemformulering Hvordan kan kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge opfattes ud fra forskellige positioner i feltet: De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse Lovgivningen og de anbringende myndigheder Forskning og udvalgte teorier indenfor området Hvordan kan kvalitetssikring af arbejdet med de anbragte børn og unge udføres, så udviklings- og læringsperspektivet tilgodeses i organisationen - for de anbragte børn og unge, for medarbejderne og ledelse - samtidig med at dokumentation overfor interne og eksterne interessenter varetages?

Kvalitetsopfattelser samfundet   institutionen Børnene og de unge Institutionen Samfundet

Projektets konstruktion Genstanden: kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge – hvad er det? Indsamle relevante kvalitetsopfattelser: De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse Lovgivningen og de anbringende myndigheder Forskning og udvalgte teorier indenfor området

Lovgivningen, de anbringende myndigheder og institutionens målsætning Serviceloven + efterfølgende vejledninger Barnets reform Institutionens målsætning

De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse 7 interviews med anbragte børn og unge + 7 geninterviews = 14 interviews 7 interviews med medarbejdere = 14 interviews 6 fokusgruppeinterviews ”Hvad synes du er kvalitet i arbejdet med de anbragte børn og unge”?

Forskning og udvalgte teorier indenfor området Førende teorier om: Børns udvikling og relationer Stern, Bowlby, Hart osv. Kvalitetssikring Organisationer og læring Socialpædagogik Forskning i institutionsanbringelser SFI survey + især svenske og engelske Andre kvalitetsinitiativer indenfor området Hvordan har de gjort, fordele og ulemper? Barndomssociologisk perspektiv: De anbragte børn og unge som gruppe i samfundet

Andre danske kvalitetsinitiativer indenfor området Sociale Indikator Program - SIP Landsforeningen af Opholdssteder – LOS

Forløbet indtil nu Projektbeskrivelse godkendt, evalueringer ok Empiri er indsamlet Interviews med unge og medarbejdere Feltnoter Bearbejdet en gang, skal bearbejdes igen Forskning og teori under udarbejdelse Alt dette koges ned til et kvalitetsbegreb, som skal operationaliseres og bringes i spil med institutionen i aktionsforskning En færdig plan for institutionens kvalitetssikring afleveres 31/1 2011

Udfordringer i projektet - nogle af dem… At få kogt kvalitetsopfattelserne ned til et operationelt kvalitetsbegreb, der er vedkommende og kvalificeret for aktørerne i praksis At kombinere ydre dokumentationskrav med indre kvalitetsudvikling At kombinere/perspektivere fokus på relationen med institutionelle og strukturelle faktorer

Foreløbige resultater Børnene og de unge: Relationer Individuel, fleksibel omsorg Kontinuitet Penge Familie og netværk Uddannelse og arbejde Tage drømme alvorligt  

Institutionen Relationer Kontinuitet Fleksibilitet Rammer der muliggør relationer, kontinuitet og fleksibilitet – sømandsmodellen og det matrikelløse Økonomi Tage drømme alvorligt 

Samfundet Relationer Kontinuitet Uddannelse og arbejde Økonomi Barndomssociologisk perspektiv: Adgang til velfærdssamfundets ressourcer Social inklusion 

Tak for opmærksomheden! Spørgsmål til diskussion: Hvad