Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge Et Ph.d. forløb i samarbejde mellem UCSJ, Aalborg Universitet og Den Matrikelløse Døgninstitution
Baggrunden Min ansættelse i Den Matrikelløse Døgninstitution d. 1/2 2008, formål: at udvikle et kvalitetssikringssystem til institutionen Krav til kvalitetssikringen: Kvalitet med udgangspunkt i kernen i arbejdet med de anbragte børn og unge Mere fokus på udvikling end på kontrol Være til at holde ud for medarbejdere og de anbragte børn og unge Holde vand metodisk > universitet tilknytning
Så blev det til et Ph.d.-projekt Begyndelse 1/10 2008, slut 1/11 2010 tilknyttet Aalborg Universitet Fra 1/8 2010 ansat ved UC Sjælland Aktionsforskning/interaktiv forskning som forskningsmetode Værkstedet og studerekammeret Samt bevægelsen imellem = aktionsforskning
Kvalitet i socialt arbejde er en meget kompleks sag Hvad sker der, når man overfører kvalitetssikring, hentet fra industriel produktion til socialt arbejde? Kan man have mest vægt på udvikling og sekundært på kontrol? Hvordan kan medarbejderne opleve kvalitetsarbejde som udbytterigt og umagen værd?
Problemformulering Hvordan kan kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge opfattes ud fra forskellige positioner i feltet: De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse Lovgivningen og de anbringende myndigheder Forskning og udvalgte teorier indenfor området Hvordan kan kvalitetssikring af arbejdet med de anbragte børn og unge udføres, så udviklings- og læringsperspektivet tilgodeses i organisationen - for de anbragte børn og unge, for medarbejderne og ledelse - samtidig med at dokumentation overfor interne og eksterne interessenter varetages?
Kvalitetsopfattelser samfundet institutionen Børnene og de unge Institutionen Samfundet
Projektets konstruktion Genstanden: kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge – hvad er det? Indsamle relevante kvalitetsopfattelser: De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse Lovgivningen og de anbringende myndigheder Forskning og udvalgte teorier indenfor området
Lovgivningen, de anbringende myndigheder og institutionens målsætning Serviceloven + efterfølgende vejledninger Barnets reform Institutionens målsætning
De anbragte børn og unge, medarbejdere og ledelse 7 interviews med anbragte børn og unge + 7 geninterviews = 14 interviews 7 interviews med medarbejdere = 14 interviews 6 fokusgruppeinterviews ”Hvad synes du er kvalitet i arbejdet med de anbragte børn og unge”?
Forskning og udvalgte teorier indenfor området Førende teorier om: Børns udvikling og relationer Stern, Bowlby, Hart osv. Kvalitetssikring Organisationer og læring Socialpædagogik Forskning i institutionsanbringelser SFI survey + især svenske og engelske Andre kvalitetsinitiativer indenfor området Hvordan har de gjort, fordele og ulemper? Barndomssociologisk perspektiv: De anbragte børn og unge som gruppe i samfundet
Andre danske kvalitetsinitiativer indenfor området Sociale Indikator Program - SIP Landsforeningen af Opholdssteder – LOS
Forløbet indtil nu Projektbeskrivelse godkendt, evalueringer ok Empiri er indsamlet Interviews med unge og medarbejdere Feltnoter Bearbejdet en gang, skal bearbejdes igen Forskning og teori under udarbejdelse Alt dette koges ned til et kvalitetsbegreb, som skal operationaliseres og bringes i spil med institutionen i aktionsforskning En færdig plan for institutionens kvalitetssikring afleveres 31/1 2011
Udfordringer i projektet - nogle af dem… At få kogt kvalitetsopfattelserne ned til et operationelt kvalitetsbegreb, der er vedkommende og kvalificeret for aktørerne i praksis At kombinere ydre dokumentationskrav med indre kvalitetsudvikling At kombinere/perspektivere fokus på relationen med institutionelle og strukturelle faktorer
Foreløbige resultater Børnene og de unge: Relationer Individuel, fleksibel omsorg Kontinuitet Penge Familie og netværk Uddannelse og arbejde Tage drømme alvorligt
Institutionen Relationer Kontinuitet Fleksibilitet Rammer der muliggør relationer, kontinuitet og fleksibilitet – sømandsmodellen og det matrikelløse Økonomi Tage drømme alvorligt
Samfundet Relationer Kontinuitet Uddannelse og arbejde Økonomi Barndomssociologisk perspektiv: Adgang til velfærdssamfundets ressourcer Social inklusion
Tak for opmærksomheden! Spørgsmål til diskussion: Hvad