God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Jan Forsing og Lisa Andersson
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
John.M.Nielsen Metode & Co.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Visionsproces Fra ord til handling.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Forbedringstavlen – er et must
Lidt om at flytte bjerge
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Boligkontoret Danmark
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
UMV Borbjerg Skole 07/08 Det psykiske arbejdsmiljø.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Refleksioner og opsamling ift. i går
Workshop Motivation og fokus på målet
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
GARANTIKURSER INDENFOR TRÆETS EFTERUDDANNELSESUDVALG Siden 2009 ”Erfaringer med garantikurser og forholdet til skolerne”
Velkommen til Lægedage
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
EUD-konference Fra tømrer til bygningskonstruktør-studerende.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Almene boliger og tilgængelighed
Nye ældre – nye muligheder
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Håndtering af Sygefravær
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Repræsentantskabsmøde BS’61
Nyhedsbrev Ladegårdsparken Nr
Præsentationens transcript:

God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø Virksomhedsnetværk Cabi, 23. juni 2014 HANNE KJÆR-KRISTOFFERSEN God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø

Boligselskabet Sjælland Almen boligorganisation, der opfører og udlejer Almene familieboliger Ungdomsboliger Ældreboliger Grundlagt d. 1. januar 2007 som en fusion mellem Roskilde Boligselskab (grundlagt i 1936) Andelsboligforeningen af 1899 (grundlagt i 1899) Fusioneret med Ringsted Bys Boligselskab i 2007 Borup Andelsboligforening i 2008 Karlemosekollegiet i 2009 Boligselskabet af 1939 i Holbæk i 2009 Skovbo Boligselskab i 2010

Boligselskabet Sjælland Desuden administration af Andre mindre boligselskaber (Fjordbo, Solrød, Hvalsø) Kommuners ældreboliger (Vordingborg, Slagelse) I alt 12.500 boliger i Roskilde, Køge, Holbæk, Egedal, Ringsted, Næstved, Vordingborg og Slagelse – i alt over 150 boligafdelinger Ca. 250 medarbejdere – lidt flere i den grønne sæson 90 administrative medarbejdere 160 driftsmedarbejdere (ejendomsfunktionærer, gartnere og administrative medarbejdere på områdekontorer)

Grundlag for godt psykisk arbejdsmiljø ”God ledelse i Boligselskabet Sjælland” Trivselsanalyse APV

God ledelse i Boligselskabet Sjælland Hvorfor har Boligselskabet Sjælland udarbejdet lederværdier? Lederværdier – hvad lægger vi i dem? Jeg er synlig og skaber retning, mål og rammer Jeg tør træffe beslutninger Jeg tager ansvar for hele selskabet Jeg motiverer og udvikler mine medarbejdere Jeg giver frihed under ansvar Jeg giver konstruktiv feedback Hvad sker der, hvis vi ikke lever op til lederværdierne? Lederværdier kræver ledelseskompetencer Udvikling af ledelseskompetencer Hvordan skaffer jeg mig erfaring som leder? Gå-hjem-workshops (lederudvikling) Opfølgning og overholdelse Hvordan får nye ledere ejerskab af lederværdierne?

God ledelse i Boligselskabet Sjælland Jeg tager ansvar for hele selskabet I hverdagen er det enkelt at komme til kun at fokusere på eget område (suboptimering). BOSJ ønsker at sikre en god sammenhængskraft mellem afdelinger, og at vi hjælper hinanden, når der er behov for det. Men at vi også tør udfordre hinanden i at gøre tingene hurtigere og bedre – i det hele taget mere professionelt. Vi har derfor valgt at optimere HELE BOSJ i stedet for at suboptimere den enkelte person eller funktion. Forventet adfærd At have viden om, hvem der er afhængig af det arbejde, som afdelingen udfører og sikrer optimale snitflader, forventningsafstemning og opgaveoverlevering At stå inde for ledelsesbeslutninger, uanset om man er enig eller uenig At have overskud til at hjælpe og støtte andre, når der er behov for det At udvise tydeligt, at man er en del af en helhed – både i ledergruppen og over for medarbejderne At se og afhjælpe uhensigtsmæssigheder/problemer i andre afdelinger og sætte pris på, når andre ledere ser eller afhjælper uhensigtsmæssigheder/problemer i ens egen afdeling ”at passe sin egen kiosk er IKKE godt nok”

Trivselsanalyse i Boligselskabet Sjælland Gennemført første gang foråret 2012 og dernæst i efteråret 2013 Svarprocent på 85 % Variationer fra afdeling til afdeling Eksempel Information om resultatet Opfølgning i de enkelte afdelinger Gennemføres næste gang efteråret 2015

APV i Boligselskabet Sjælland Gennemført i 2004, 2007, 2008, 2009, 2011 og 2013 Svarprocent på over 90% Eget udviklet spørgeskema – et til medarbejdere i det grønne område og et til administrative medarbejdere Variationer fra afdeling til afdeling Eksempel på spørgeskema Eksempel på handlingsplan Opfølgning i de enkelte afdelinger Gennemføres næste gang efteråret 2015

Hvor er der udfordringer? Har vi slet ingen udfordringer med stressramte medarbejdere, mistrivsel, dårlig ledelse eller medarbejdere, som forlader selskabet? Redskaberne til hurtigere at kunne se udfordringerne – og flere nye tiltag: Sygefraværspolitik Konflikthåndteringsuddannelse HR-regnskab 360 graders ledermåling Strategi 2015 ”Den attraktive arbejdsplads nu og i 2020”