HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

? Fra 1 til 10.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Temadag om undervisningsmiljø
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
En konflikthåndterende kultur
forældre og klassens sociale liv.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Jeg støtter barnet ved:
Arbejde med at give børnene empati. Den gode stol. Kort og godt.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Mobbe- og trivselsundersøgelse
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
forældre og klassens sociale liv.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Børns omsorgssituation og trivsel
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
AKT på Dybbøl Skolen.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Præsentation af forårs-sfo
Hvem, hvad, hvor om mobning
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Mærk dig selv.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Konflikter og kommunikation
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnebakkens Indsatser
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Redskaber og overvejelser
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Præsentationens transcript:

HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang

Program Præsentation af foredragsholder Fakta om mobning i Danmark og Norden Hvad betyder det at have en mobbepolitik og handleplan Værdier om mobning Hvad er mobning Signaler om mobning Gråzonen mellem drillerier og mobning Aktørerne i mobning Konsekvenser ved mobning for alle aktører Myter og virkelighed Hvordan skaber vi en fælles holdning på skolen Forældreadfærd Lærerrollen Cirkelmetoden (klassemøder) Samtaleform, konfliktløsning og handleplaner

Fakta om mobning: Hvorfor? HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Fakta om mobning: Københavns Universitet: 1998: 26 % mobning 2002 11 % mobning Svær mobning i begge undersøgelser: 7 % Hvorfor?

HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Definition på mobning Mobning er, når en person gentagne gange over længere tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Der er en vis ubalance i styrkeforholdet. Den, der bliver udsat for disse negative handlinger, har problemer med at forsvare sig og er ofte næsten hjælpeløs over for den eller dem, der plager ham eller hende. (Dan Olweus).

Myter og virkelighed i mobning HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Myter og virkelighed i mobning Mobbeofferet er tyk, rødhåret og har briller Mobning er en konflikt, som børnene selv skal lære at løse Det går over af sig selv Det bliver værre, hvis man blander sig Sådan er børn – og det er der ikke noget at gøre ved Det skal du ikke tage dig af. Lad som ingenting, så går det over Han/hun er nok selv ude om det

HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Forældreadfærd Ikke skabe splid mellem børnene Fødselsdage/fester Omtale af andre børn og deres forældre Medvirke til at skabe fællesskab Vilje til fællesskab Relevante forældrereaktioner (når ens barn er mobber eller offer) Vilje til samarbejde med skolen/institutionen

HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Værdier mod mobning Mobning handler om ansvar, ikke om skyld Alle børn skal være tolerante, trygge og glade Alle har et ansvar – at undlade at sige fra ved mobning, er at sige ja Voksne skal være synlige og troværdige voksne der handler Voksne har ansvaret, børnene har medansvar

Hvad er konsekvenserne? Hvad er konsekvenserne? HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB AKTØRERNE I MOBNING Mobberne Medløberne Det tavse flertal Offeret De voksne Hvad er konsekvenserne? AKTØRERNE I MOBNING Mobberne Medløberne Det tavse flertal Offeret De voksne Hvad er konsekvenserne?

Ikkevoldelig Kommunikation Rosenbergs kommunikationsmodel består af 4 trin: Hvordan har vi det 1. Fakta 2. Følelser 3. Behov __________ 4. Handling Hvad vi gerne vil have Med modellen kigger vi på vores sprogbrug og stiller spørgsmålene: Hvad er det vi siger til hinanden? Hvad siger vi til os selv? Hvordan siger vi det?

Man skal gå efter bolden – ikke efter manden! Konflikters sprog Jeg-sprog og du-sprog Den holdning vi har til konflikter, viser sig i vores sprog, både verbalt og kropsligt. Når vi bliver bevidste om det optrappende og det afspændende sprog, kan vi bedre vælge, hvad vej vi vil ind på. OPRAPPENDE SPROG AFSPÆNDENDE SPROG du-sprog jeg-sprog afbryder lytter til ende ligeglad interesseret ledende spørgsmål åbne spørgsmål bebrejder udtrykker sit ønske abstrakt konkret fokuserer på fortiden fokuserer på nutid/fremtid går efter personen går efter problemet Man skal gå efter bolden – ikke efter manden!

VALGET ULV GIRAF DU-SPROG JEG-SPROG FOKUS PÅ FEJL FOKUS PÅ EGNE FØLELSER FOKUS PÅ MANGLER FOKUS PÅ EGNE BEHOV GIVER SKYLD TAGER ANSVAR SAMMNEBLANDER PERSON ADSKILLER PERSON OG SAG OG SAG

Lærerrollen Indsats mod mobning starter på lærerværelset / personalestuen Modeller for børnene Autoriteter Adfærd Aldrig accept af mobning Aldrig selv deltage i den