Teori: At unges identitets- og uddannelsesvalg afhænger af familiære forhold Af Mikkel Niarn - Kommer aldrig igen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen.
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Nyuddannede læreres møde med det grænseløse lærerarbejde
mangfoldighedens søgelys
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.

Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
En konflikthåndterende kultur
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Sociologi – Individ og samfund
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Esam og Fareeza Mine forældre vil tiden vide, hvad der sker i mit liv. Problemet er, at de ikke altid kan forstå min realitet. Jeg må tage en beslutning.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Leder af Frivilligcenter Aarhus
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Personligheden og selvet
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Ledelse og kollega-adfærd
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne-
Motiver, motivation og barrierer.
Fritidspas.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne- og ungdomsliv på.
Om at spørge.
” Godmorgen, Cykel ” I lyset af den nye skolereform: Undersøgelse af potentialer for implementering af målrettet cykelundervisning i Folkeskolen.
Stress En folkesygdom?.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Ungdomsliv.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Rita Buhl 22. september 2018.
Jeg vil aldrig nogensinde klage over mit job igen…
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Ansvar og forandring frihed.
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Teori: At unges identitets- og uddannelsesvalg afhænger af familiære forhold Af Mikkel Niarn - Kommer aldrig igen

 Definition  Familien igennem tiderne  Nutidens familieliv og identitet  Omsorgssvigt og misbrugsfamilier  Det gode og dårlige familieforhold  Familien og uddannelse Familien og uddannelse  Fremtidens valg og egne erfaringer  Konklusion  Eksempel og afrunding

 Identitet  De 3 hovedgrupper: - Jeg-identiteten - Den personlige identitet - Den sociale identitet  Familie  Dybere fortolkning

 Det gamle samfund ( )  Et samfund i opbrud ( )  Moderne tider ( )

 Tryghedsbasen  Forskellige holdninger og værdier  Det konstante pres  Familiens virkning på børnene  Manglen på engagement og interesse  Susanne Frahms mening Forældrehjemmet fungerer som en tryghedsbase for næsten alle unge. Så hvis den ellers sikre base ikke forbliver stabil, bliver de unge utrygge og bange for flere skuffelser, hvorfor de søger ud til alternative grupper, som dermed danner deres identitet. - Citat Susanne Frahm, ungdomskonsulent

 John Bowlbys og René Spitz’ teori - Protestfasen - Fortvivlelsen - Følelsesmæssige frakobling  Den alkoholiserede familie  Børns roller i den alkoholiserede familie - Helten - Mønsterbryderen - Syndebukken - Den usynlige

 Susanne Frahms definition på de to forhold  Det gode familieforhold  Det dårlige familieforhold  Et underligt fænomen

 Max Webers fire handlinger - Den målrationelle - Den værdirationelle - Den affektprægede - Den traditionsbårne  Forældrenes rolle i unges uddannelsesvalg - Ris og ros til respektive job - Valg af uddannelsesgrad - Splinterny undersøgelse

 Omgangskredse med øget indflydelse  Revolutionære unge  Hvordan passer jeg ind i det store billede?

Min teori er: At unges fremtidige identitets- og uddannelsesvalg afhænger af deres familiære forhold Den er blevet….. Bekræftet.