I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Domstolene i det sydlige Jylland
Advertisements

Motivation af medarbejdere
Medarbejderudviklingssamtalen
Kulturelle Samråds Landskonference 2008 Hans Stavnsager Hast Kommunikation.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Lederudvikling.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse og menneskesyn
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
Produktion og Logistik
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Gruppe 6 Præsenterer POLSAM Politiets nye IT system.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Ledelse og menneskesyn
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Udgangspunktet er, at der ikke findes nogen rigtig ledelsesform
Udvikling og styring af en virksomhed
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Anerkendende APV.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ledelse Samarbejde Motivation
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Teori, metodologi og metode
Action Country Analyse, vurdering og løsningsforslag af Lotte Svendsen.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Personer i organisationen
Projektledelse.
Forandring og læring i organisationen
Problemformulering Indeholder:
Arbejdsgruppens udviklingsstadier
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Gruppeudviklingssamtaler
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Risikoledelse i København.
Ledelse Lederopgaver Instrumentelle – varetagelse af den faglige side af arbejdet planlægning og kontrol Emotionelle – forholdet til og mellem medarbejderne.
Personligheden og selvet
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Projektstyring og Projektledelse
Selvledelse (Empowerment)
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
23. Økonomiske beslutninger
Mennesket og virksomheden
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
UU årskonference Stort behov for strategisk ledelse i det offentlige – men det er ikke uden dilemmaer  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Struktur Teknologi Personer Opgaver.
Hvorfor resultatløn?.
Virksomhedens ledelse og medarbejdere
Virksomhedens ledelse og medarbejdere
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tag snakken – bryd vanerne
23. Økonomiske beslutninger
Præsentationens transcript:

I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne Trivsel Større tilfredshed end utilfredshed på jobbet Motivation Viljen til at yde en indsats for at opnå det ønskede De tre teorier er: Herzbergs motivationsteori Maslows behovsteori Lawlers forventningsteori

Det er lederen menneskesyn, der afgør den ledelsesform, der praktiseres. I det efterfølgende gennemgås McGregors teori X- og Y-syn Kurt Lewins ledelsesformer Autoritær Demokratisk Laissez-faire Der er stor sammenhæng mellem menneskesyn og den ledelsesform lederen udøver

X-syn Y-syn Medarbejderne Er født dovne Vil undgå at arbejde Skal instrueres og kontrolleres hele tiden Y-syn Holder af deres arbejde Ønsker at udføre deres arbejde bedst muligt Skal motiveres ikke kontrolleres

Teorien indeholder tre ledelsesformer Autoritær leder Han ved at udstede ordrer og direktiver Han kontrollere Han har et X-syn på medarbejderne Demokratisk leder Han inddrager medarbejderne Han har et Y-syn på medarbejderne Laissez-faire Han involvere ingen – han er passiv Han har hverken et X- eller Y-syn på medarbejderne

Ledelsesform Ledertype Autoritær Demokratisk Laissez-faire Lederen   Ledelsesform Ledertype Autoritær Demokratisk Laissez-faire Lederen • Magtautoritet • Kundskabsautoritet • Præsenterer opgaven • Udsteder ordrer • Inddrager både den enkelte • Passiv • Alene vide medarbejder og gruppen Informationer • Kun operativ, lige nok til at fungere • Operative, taktiske og måske strategiske • Meget få – hvis nogen – hvordan hænger opgaven sammen med virksomhedens mål? Nøgleord • Magt • Samarbejde • Passivitet Medarbejderens behov • Får højst sine vedligeholdelses behov opfyldt • Får sine motivationsbehov opfyldt • Får ingen opfyldt – går usikkerhed Gruppens sammenhold • Størst på kort sigt (når lederen er der) • Størst på længere sigt • Ringe – ingen ved, hvad de skal, (lederen behøver ikke være der) eller hvor de er på vej hen Lederens popularitet • Mindre populær • Mest populær • Mindst populær Klima i gruppen • Oprør eller total underkastelse • Godt • Dårligt X-syn – Y-syn • X-syn • Y-syn • Ingen af delene

Kultur defineret af Professor Dr. Mats Alversson fra Lund Universitet Kultur er helhedsorienteret Kultur refererer til et kollektivt fænomen Kultur er historisk bestemt Kultur er træg og svær at forandre Kultur opstår i menneskelige samspil Kultur lader sig ikke let måle og klassifi cere Kultur handler om, hvordan grupper af mennesker forstår verden Antropologiske begreber er vigtige for at forstå kultur Antropologi betyder læren om mennesket i bred forstand