Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturmøder og kulturforskelle
Advertisements

Hvad er internationalisering
Uddannelse til tværfaglighed
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
15. november Tosprogvejledning
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Tine Studstrup FALS-kursus
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Hvad kan København som hovedstad?
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Hvad er en diskurs Diskurser fastlægger betydningen indenfor et bestemt domæne , og ukrystaliseres omkring nordalpunkter Nordalpunkter er er et privilegeret.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Kulturforståelse niveau C
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Introduktion: Fra område til perspektiv
Dansen omkring handicapbegrebet
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Danmark i en globaliseret verden
Trivsel i et interkulturelt perspektiv
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Falkos sproglige studieretning
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg

Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kultur, familiestruktur og sygdomsforståelse
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
1. lektion: Danmark i verden
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Projektresultater resultatmøde 26 januar En anden verden – men dog den samme mange aktører ikke én, men mange modeller Deling af viden frem.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Alternative title slide 2-årig Humanistisk Basisstudium 1. semester Uddannelse- periode Kurser Projekter Milepæle Metode 2. semester3. semester4. semester.
Interkulturel kommunikation
University College Syddanmark, 31. marts marts 2015 NATIONALT VIDENCENTER FOR INKLUSION OG EKSKLUSION / / NATIONAL CENTRE FOR INCLUSIVE.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Bedre vilkår for et mangfoldigt Danmark
Studerendes Employability i det virkelige arbejdsliv
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Præsentationens transcript:

otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk) virksomhed i København (Bupa)  → spansk/latinamerikansk baggrund  → bosiddende i Danmark.  Undersøge deres oplevelse af at arbejde på en international/engelsk virksomhed, bo i DK og have spansk/latinamerikansk baggrund  Bupa er en case, og vi har ikke en aftale med dem

Resultater – grupperet deres svar: → Arbejdspladsen: værdsætter det interkulturelle møde på arbejdspladsen → Den danske kultur: manglende hierarki (positivt), lukkethed (negativt), stor planlægning (negativt), nationalisme (negativt) – modifikationer → Subjektspositioner: identitet er relationel og konstrueres i konteksten; fx i DK: spaniere og latinamerikanere = latinoer ↔ danskere, i Spanien: spaniere ↔ latinamerikanere, i deres oprindelsesland: delvis dansk position.

 Un análisis discursivo del concepto de cultura (En diskursiv analyse af kulturbegrebet) Klassiske antropologisk og sociologisk opfattelse af k. vs Postmoderne  Cultura y construcción de identidades en un mundo globalizado (Kultur og identitetskonstruktion i en globaliseret verden): kulturbegrebet, national diskurs, nationale kulturer, konstruktion af identiteter, interpellation, subjektspositioner.

 Dirkurser som er bredt repræsenteret inden for samfundsvidenskaber og humaniora har opfattet kultur og betydninger som fænomener begrænset til nationen  I disse dirskurser er kulturen associeret med betydninger som forskel, varighed og folkelig forankring  I globaliseringens farvand er der dukket alternative betydninger af kultur op, der opfattes som betydningsfulde universer, som udfordrer og overskrider nationen

 For det første på grund af mangfoldigheden af kulturer indenfor nationen  For det andet på grund af den mobilitet, globaliseringen har skabt: indvandrere, udlændinge, ”svalearbejdere”, udvekslingsstuderende, ekspatrierede, m.m.  Figuren af den rejsende, der lever mellem forskellige kulturer og sprog, snarere end at være en anomali, bliver stadig hyppigere  Globaliseringen har skabt kommunikationskanaler, der giver de førnævnte grupper muligheder for regelmæssig kontakt med deres egen kultur

 Intention: At blotlægge de klassifikatoriske logikker som former og deler grupper ud fra den binære opposition inklusion/eksklusion  Bag dem: forskellige diskurser om kultur og identitet

 Oppositioner som os/de andre, inde/ude, lukket/åben, pyramideformet/horizontal, latinamerikansk/spansk latinamerikansk/dansk, spansk/dansk  Bevarelse og ændringer af kulturelle diskurser og praksisser hos de interviewede på grund af indlemmelse i nye kulturer: de danske  Dannelse af nye identiteter i samspil med klassifikationer (og hierarkier) hos modtagerkulturen og de nye muligheder der åbner sig: argentinsk/peruviansk/spansk = latino identitet

 Artikel publiceret i Journals of Cultural eller Intercultural Studies  Med repræsentation begrebet*  Andre klassifikationer: LA/DK, uorganiseret/organiseret, uforudsigelig/forudsigelig, frihed/rutine, uorden/orden, flydende/solid  Derrida oppositioner og centre  Bourdieu og habitus begrebet (diskurser har ikke magt til uden videre at ændre identiten, og subjektet er ikke så fragmenteret som PMK hævder)**  Habitus: ”set of basic, deeply interiorized master-patterns,” ”mental and corporeal schemata of perceptions, appreciations, and action”  results from early socialization experiences in which external structures are internalized  Muligheder/konflikter, identitet