Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Kompetenceafklaring af børnene
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Skoleparathed. Hvad er det?
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
FOKUS! På vores udvikling.
Strategiske pejlemærker
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Velkommen til informationsmøde
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Velkommen til informationsaften
Jeg støtter barnet ved:
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Skoleparathed Sunds skole.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Præsentation af forårs-sfo
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Mærk dig selv.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
La Città Eterna La Città Eterna sommer 2016 ROMA 29. Juni – 5. juli 2016.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Prinsesse Arabella blander farver
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Mærk dig selv.
Informationsmøde Førskolen
Fornavn Efternavn Fornavn + Efternavn Adresse; Vej, husnr., sal
Forventninger til jer forældre
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat? En forudsætning for god trivsel i skolen, - er også skoleparate børn.

Gør, som du vil ”Der findes ingen klare regler for, hvordan man bliver et godt menneske eller for, hvordan man altid kan handle som et godt menneske. Hvad skal vi stille op?” F. Savater – ”Tanker fra en kannibal”, 1991

Selvhjulpen At kunne klæde sig af og på selv At kunne binde snørebånd, samt åbne og lukke lynlåse At kunne klare et toiletbesøg uden hjælp At kunne pudse næse og vaske hænder At kunne spise pænt At kunne tørre op efter sig At kunne holde styr på sine ting (jakke, skoletaske, penalhus, madkasse etc.) At kunne arbejde selvstændigt omkring en opgave

Sociale- og følelsesmæssig kompetencer At kunne lytte til andre At kunne agere hensynsfuld i en gruppe At kunne tilsidesætte og udskyde egne behov – dvs. at kunne vente på tur At kunne hæmme impulser At være nysgerrig At kunne koncentrerer sig At kunne holde fokus i ca. 15 min. At kunne holde sig til emnet i en snak Løse mindre konflikter uden støtte

Sprog At kunne sit fornavn og efternavn At kunne forstå tidsbegreber som i går, i dag, og i morgen osv. At kunne lytte til en historie i en større gruppe At kunne tale i sætninger At kunne tælle til 10 At kunne genfortælle en lille historie i den rigtige rækkefølge At kunne videregive en besked

Krop & motorik At kunne skrive sit navn At havde valgt en foretrukken hånd og fod At kunne holde rigtigt på en blyant At kunne klippe med en saks At kunne farve indenfor et afgrænset område At være glad for at bruge sin krop og udforske dens muligheder og grænser

Skoleparathed Vise skoleadfærd, kunne agere i en gruppe, følge fælles instruktioner, gå med én i hånden på tur, gøre som de voksne siger, løse mindre konflikter selv m.m. Vise interesse for skoleting, såsom bogstaver, tal, logiske sammenhænge og historie Begyndende fornemmelse af rigtigt og forkert

Dumheden lurer og ingen slipper ”Der findes ikke nogen værre straf end den at opdage, at man med sine gerninger har ødelagt mulighederne for at blive den, man i virkeligheden gerne vil være”. F. Savater – ”Tanker fra en kannibal”, 1991

I bestemmer med hvilket overskud jeres barn skal starte i skole

i børnehaveklasselokalerne på 3. sal På gensyn For at sikre at børnene får den bedst tænkelige start, er der forældreåben på skolen: Onsdag 2. April kl. 14.15 i børnehaveklasselokalerne på 3. sal På gensyn