Hvordan skaber man en god arbejdsplads? SSiD’s Årskonference 2008 Ditte Vigsø Great Place to Work® Institute Danmark 22. April 2008 ©2008 Great Place to Work® Institute
Der findes tre typer af arbejdspladser: ’Rigtig gode’ arbejdspladser ’Ikke-gode’ arbejdspladser Arbejdspladser der stræber mod at gå fra ’ikke-god’ til ’god’ ©2008 Great Place to Work® Institute
Arbejdet med at skabe en god arbejdsplads opfattes mange steder som et HR spørgsmål Det er det ikke udelukkende! …Men det er op til HR at gå forrest og skabe beslutningsgrundlaget ©2008 Great Place to Work® Institute
Her er nogle af argumenterne… Danmarks Bedste Arbejdspladser®... Har lavere medarbejderomsætning og lettere ved at tiltrække kvalificerede medarbejdere 84% af medarbejderne vil ”gerne arbejde her i lang tid” Sparer penge på lavt sygefravær Har højere afkastningsgrad end Guld 100 og 1000 Har engagerede, produktive og kreative medarbejdere 90% af medarbejderne ”føler de gør en forskel” og er ”stolte af at fortælle andre, hvor de arbejder” 89% mener, at deres arbejde har betydning - det er ikke "bare et arbejde” og 88% føler de ”kan regne med, at deres kolleger gerne vil samarbejde” ©2008 Great Place to Work® Institute
En god arbejdsplads er en god forretning Afkastningsgraden viser hvordan den primære drift forrenter den samlede kapital i virksomheden. KILDE: Berlingske Nyhedsmagasin Nr. 36, 2007 Note: Alle tal er medianer. Guld1000 er Danmarks 1.000 største virksomheder efter omsætning, Guld100 de 100 største. ©2008 Great Place to Work® Institute
Danmarks Bedste Arbejdspladser® har færre sygedage… Sygefravær KILDE: Berlingske Nyhedsmagasin, DA, Danske Kommuner og Great Place to Work® Institute Danmark ©2008 Great Place to Work® Institute
…og lavere medarbejderomsætning KILDE: Berlingske Nyhedsmagasin, DA og Great Place to Work® Institute Danmark * Frivillig afgang i forhold til antal ansatte ©2008 Great Place to Work® Institute
Og hvad er en god arbejdsplads så? ©2008 Great Place to Work® Institute
En god arbejdsplads er et sted hvor du… Medarbejder …er stolt af det arbejde, du udfører… … og føler fællesskab med dine kolleger Kolleger …har tillid til de mennesker, du arbejder for Ledelsen Job ©2008 Great Place to Work® Institute
Great Place to Work® Modellen© Dimension Hvordan kommer det til udtryk på arbejdspladsen T I L L I D Troværdighed Kommunikation Kompetence Integritet Respekt Opbakning Samarbejde Omsorg Retfærdighed Rimelighed Upartiskhed Lighed Stolthed Eget arbejde Team Virksomhedens image Fællesskab Fortrolighed Imødekommenhed Sammenhold ©2008 Great Place to Work® Institute
Troværdighed KOMMUNIKATION KOMPETENCE INTEGRITET Åben, tilgængelig og informativ kommunikation KOMPETENCE Koordinering af ressourcer, uddelegering af ansvar Klar vision og strategi INTEGRITET Ledelsen er pålidelig, holder hvad den lover Ledelsen er ærlig og etisk korrekt i sin forretningsmåde TROVÆRDIGHED RESPEKT RETFÆRDIGHED STOLTHED FÆLLESSKAB ©2008 Great Place to Work® Institute
Respekt OPBAKNING SAMARBEJDE OMSORG Udviklingsmuligheder Tak! Fejltagelser anerkendes som del af arbejdet SAMARBEJDE Medarbejderne bliver hørt og involveret i vigtige beslutninger OMSORG Ledelsen viser interesse for den enkelte medarbejder Mulighed for at balancere arbejdsliv og privatliv TROVÆRDIGHED RESPEKT RETFÆRDIGHED STOLTHED FÆLLESSKAB ©2008 Great Place to Work® Institute
Retfærdighed RIMELIGHED UPARTISKHED LIGHED Alle medarbejdere behandles ens og har mulighed for anerkendelse Rimelig løn, overskudsdeling UPARTISKHED Forfremmelser baseres på saglighed LIGHED Ingen diskriminering Mulighed for at appellere beslutninger TROVÆRDIGHED RESPEKT RETFÆRDIGHED STOLTHED FÆLLESSKAB ©2008 Great Place to Work® Institute
Stolthed EGET ARBEJDE TEAM ELLER ARBEJDSGRUPPE VIRKSOMHEDENS IMAGE Mit arbejde har særlig mening, og jeg føler jeg gør en forskel på min arbejdsplads TEAM ELLER ARBEJDSGRUPPE Stolthed relateret til den måde, hvorpå ens arbejdsgruppe bidrager til virksomhedens succes Kolleger er villige til at gøre en ekstra indsats VIRKSOMHEDENS IMAGE Stolthed ved at fortælle andre, hvor man arbejder, og over arbejdspladsens bidrag til samfundet TROVÆRDIGHED RESPEKT RETFÆRDIGHED STOLTHED FÆLLESSKAB ©2008 Great Place to Work® Institute
Fællesskab FORTROLIGHED IMØDEKOMMENHED SAMMENHOLD Mulighed for at være sig selv når man er på arbejde Kolleger viser omsorg for hinanden IMØDEKOMMENHED Venlig og åben atmosfære, hvor der tages godt imod nye medarbejdere SAMMENHOLD Familie og team følelse, hvor alle tager deres del af slæbet TROVÆRDIGHED RESPEKT RETFÆRDIGHED STOLTHED FÆLLESSKAB ©2008 Great Place to Work® Institute
Hvad gør Danmarks Bedste Arbejdspladser® 2007? ©2008 Great Place to Work® Institute
Kompetenceudvikling Område Danmarks Bedste Arbejdspladser® gennemsnit Efteruddannelse (internt og eksternt) 56 timer per medarbejder Individuelle karriereplaner til størstedelen af medarbejderne Tilbydes på alle arbejdspladser ©2008 Great Place to Work® Institute
Barsel og fædreorlov Område Danmarks Bedste Arbejdspladser® gennemsnit Betalt barsel til kvinder 25 uger (60% tilbyder mere end 26 ugers barsel med fuld løn) Betalt barsel til mænd 8 uger (44% tilbyder mere end 12 ugers betalt fædreorlov) ©2008 Great Place to Work® Institute
Work-Life balance ©2008 Great Place to Work® Institute
Sundhedsordninger Område Danmarks Bedste Arbejdspladser® Helbredsforsikringer 76% tilbyder private helbredsforsikringsordninger Fysisk træning 48% har faciliteter eller adgang til fysisk træning Helbredspleje 78% tilbyder massage, zoneterapi, psykolog, lægeassistance, m.m. Andre Life coaching, ”mobil” frisør, mulighed for at tage varm aftensmad med hjem, renseriordning, bilvask ©2008 Great Place to Work® Institute
Hvad kendetegner de bedste arbejdspladser? ©2008 Great Place to Work® Institute
At skabe en god arbejdsplads… Handler ikke om at have et sæt nedskrevne politikker og procedurer Der er ikke en magisk opskrift eller en hemmelig ingrediens Virksomhederne på listen over Danmarks og Europas Bedste Arbejdspladser er alle forskellige, men har alligevel nogle ting til fælles… ©2008 Great Place to Work® Institute
På de ”Bedste Arbejdspladser” er der… Et stærk engagement fra ledelsen til at skabe en god arbejdsplads En tro på, at medarbejderne er altafgørende for virksomhedens succes Åbne kommunikationsfora mellem medarbejdere og ledelse En opfattelse af at have en helt speciel kultur – “vi er ikke som de andre” Enighed om, at såvel ledere som medarbejdere spiller en vigtig rolle for at skabe og opretholde en god arbejdsplads ©2008 Great Place to Work® Institute
Hvordan skaber man en god arbejdsplads? Byg på det, der er specielt og unikt ved kulturen på arbejdspladsen Giv medarbejderne en grund til at komme på arbejde – arbejdet skal have mening og værdi Vis medarbejderne, at de er ER den vigtigste ressource Vær kreativ og tænk ud af boksen Styrk fællesskabet Kommuniker, kommuniker, kommuniker ©2008 Great Place to Work® Institute
‘Hvorfor’ ikke ‘Hvad’ Baggrunden for dine handlinger er langt vigtigere end handlingen i sig selv ©2008 Great Place to Work® Institute
Lappeløsninger er ikke svaret! Isolerede initiativer koster bare penge, og har ikke nødvendigvis langsigtet positiv effekt ©2008 Great Place to Work® Institute
TILLID Kernen til det hele er… Ditte Vigsø dvigso@greatplacetowork.dk 33 69 13 40 www.greatplacetowork.dk ©2008 Great Place to Work® Institute