Stormøde om reformen Gjøl skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Stormøde om reformen Gjøl skole Onsdag den 18. juni 2014 kl. 19.00- 21.30 Gjøl skole

Mødet vil indeholde: Gennemgang af mål og nye tiltag i reformen Hvordan tænker vi praksis på Gjøl skole Lærernes nye overenskomst og konsekvenser for skole-hjem samarbejdet Eksempler på elevskemaer 2014-2015 Konsekvenser for SFO Mulighed for spørgsmål undervejs

På vej mod reform af Folkeskolen - Træder i kraft 1 På vej mod reform af Folkeskolen - Træder i kraft 1. august 2014 2020 skal reformen være fuldt implementeret - Vi træder stien mens vi går

Danmark har en god folkeskole, men den skal udvikles, så den bliver endnu bedre

Tre overordnede mål med reformen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes

Længere og mere varieret skoledag Undervisningstimetallet har gennem flere år været faldende – det hæves nu Skoletid og fritid har ikke været sammentænkt – det bliver det nu Den gennemsnitlige skoleuges længde: 30 klokketimer i 0. – 3. klasse (heraf 2 timer til lektiehjælp/faglig fordybelse) 33 klokketimer i 4. – 6. klasse (heraf 3 timer til lektiehjælp/faglig fordybelse)

En længere og mere varieret skoledag Bevægelse i fagene

En længere og mere varieret skoledag Bruger naturen

En længere og mere varieret skoledag Lokaliteter Læring og undervisning kan foregå alle steder: På skolen, i hallen, på havnen, i skoven, på en mark etc. Samarbejdspartnere Lokale virksomheder, lokale foreninger af alle slags

Faglighed og timetal Antallet af undervisningstimer hæves( 1 ekstra ugentlig lektion i dansk og matematik fra 4. klasse, flere lektioner i idræt, musik , håndværk og design og natur og teknologi på udvalgte klassetrin) Nye fag kommer til: Engelsk fra 1. klasse 2. fremmedsprog(tysk) fra 5. klasse Nye fagbetegnelser (Håndværk og Design, Madkundskab, Natur og teknologi)

Faglighed og timetal G Gjøl Skole er nr. 4 fra Venstre

Dansk 4. klasse Gjøl Skole

Dansk 4. klasse Gjøl skole G

Understøttende undervisning USU Skal sikre at Eleverne møder flere måder at lære på Der er tid til faglig fordybelse Det faglige niveau hæves Den obligatoriske undervisning i fagene bliver suppleret og understøttet

USU varetages af både lærere og pædagoger og kan f.eks. være: Obligatoriske emner (færdsel, sundhed, arb. Markeds ori…..) Alsidig udvikling, motivation og trivsel Styrke klassefællesskab Kobling af teori og praksis Tid til at videreudvikle faglige kompetencer fra fagene Virksomhedsbesøg Bevægelse

Understøttende undervisning Opsamling fra pædagogisk aften: Vi skal tage udgangspunkt i det vi er gode til! At opretholde et højt fagligt niveau. Stærkt samarbejde i kompetenceforum. Opmærksomhed på trivsel. At være rummelige. Differentiering. Respekt for forskellighed. Idékatalog udarbejdet i fællesskab

Understøttende undervisning Lærere og pædagoger samarbejder i teams Godt samarbejde på tværs/god dialog. Respekt for forskellighed. Gode til at spotte de børn, der har brug for ekstra hjælp.

Understøttende undervisning

PAUSE

Lektiehjælp og faglig fordybelse Skal målrettes både de fagligt stærke og de fagligt mindre stærke elever(træning – udfordringer) Skal ligge i ydertimerne Er indtil videre frivillig for eleverne Det er dog forældrene, som tager stilling til evt. fravalg og meddeler dette til lærere/pædagoger Hvis tilbud fravælges, skal vi tilbyde pasning 2 timer ugentligt til 0. – 3. klasse 3 timer ugentligt til 4. – 6. klasse

Lektiehjælp og faglig fordybelse Hvad skal barnet hedde?? (Supertræner??) Lærere + pædagoger samarbejder. Pædagoger deltager i almindelige fag-timer, så de også kan hjælpe eleverne fagligt Aftale med forældre – hvornår deltager eleven – og hvornår ikke! Evt. projektarbejde kan laves i umiddelbar forlængelse af skoledagen Dygtige elever /nørder

Lektiehjælp og faglig fordybelse Tid og rum til at nørde

Motion og bevægelse Fremme motivation, læring og sundhed Skal integreres i skoledagen Gennemsnitligt 45 min. dagligt inkl. Idræt Kan indgå i både fagdelt undervisning og/eller USU

Motion og bevægelse Natek, musik, dansk og matematik er godt i gang – andre fag er så småt startet Udeordning i frikvartererne. Dermed bevæger alle sig. Multibanen meget benyttet – men tæller ikke Fordybelsesuge om motion og sundhed

Motion og bevægelse

Den åbne skole Skolerne skal åbne sig mere over for det omgivende samfund Fremme den lokale sammenhængskraft Inddrage f.eks. Idrætsforeninger, musik - og billedskoler, andre foreninger, museer, lokale virksomheder Forpligtende gensidigt samarbejde

Den åbne skole Kan f.eks. være: Virksomhedsbesøg Kulturskole!! Sejlklub Kor GGB Andre aktører

Virksomhedsbesøg

Lærernes nye overenskomst Lockout og lovindgreb forår 2013 Lærerne har tilstedeværelsespligt på skolen i hele arbejdstiden Lærerne skal tildeles et sted på skolen, hvor de kan arbejde og forberede sig Lærerne skal have mere undervisning= tid sammen med eleverne Lærerne skal have løntillæg for alle aktiviteter efter kl. 17

Lærernes nye overenskomst Praksis på Gjøl skole 1.: Vi indfører en del arbejdsdage på elev- fridage Lærerne vil skulle arbejde på skolen i al fald to dage om ugen til omkring kl. 17. De andre ugedage er lærerne på skolen så længe, der er undervisning Lærerne har mulighed for at aftale med skolens ledelse, at en arbejdsopgave lægges et andet sted end på skolen Lærerne er i deres klasse kl. 8.00 hver morgen

Lærernes nye overenskomst Praksis på Gjøl skole 2. : Lærere og pædagoger arbejder sammen i teams omkring elever og undervisning Kontakt mellem forældre og lærere skal foregå inden kl. 17.00 Forældresamtaler planlægges, så de er færdige inden kl. 17.00 De eneste aktiviteter, som fortsat vil ligge efter kl. 17.00 er forældremøder, skolefest og bestyrelsesmøder

Sådan ser to klassers skema ud Elevskema Sådan ser to klassers skema ud

Elevskemaer Grundskema Dette ændres løbende i forhold til reformen

Grundskema Dette ændres løbende i forhold til reformen

SFO – 1. august 2014 Pædagoger med i skoledelen SFO åbner senere Struktur Aktiviteter i SFO

SFO takster pr. 1. august 2014 Morgenpasning kr. 377 ( i dag kr. 345 ) Eftermiddagspasning kr. 1131 ( i dag kr. 1380 ) Fuldtid kr. 1508 ( i dag kr. 1725 )

SPØRGSMÅL ??????????????