Stormøde om reformen Gjøl skole Onsdag den 18. juni 2014 kl. 19.00- 21.30 Gjøl skole
Mødet vil indeholde: Gennemgang af mål og nye tiltag i reformen Hvordan tænker vi praksis på Gjøl skole Lærernes nye overenskomst og konsekvenser for skole-hjem samarbejdet Eksempler på elevskemaer 2014-2015 Konsekvenser for SFO Mulighed for spørgsmål undervejs
På vej mod reform af Folkeskolen - Træder i kraft 1 På vej mod reform af Folkeskolen - Træder i kraft 1. august 2014 2020 skal reformen være fuldt implementeret - Vi træder stien mens vi går
Danmark har en god folkeskole, men den skal udvikles, så den bliver endnu bedre
Tre overordnede mål med reformen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes
Længere og mere varieret skoledag Undervisningstimetallet har gennem flere år været faldende – det hæves nu Skoletid og fritid har ikke været sammentænkt – det bliver det nu Den gennemsnitlige skoleuges længde: 30 klokketimer i 0. – 3. klasse (heraf 2 timer til lektiehjælp/faglig fordybelse) 33 klokketimer i 4. – 6. klasse (heraf 3 timer til lektiehjælp/faglig fordybelse)
En længere og mere varieret skoledag Bevægelse i fagene
En længere og mere varieret skoledag Bruger naturen
En længere og mere varieret skoledag Lokaliteter Læring og undervisning kan foregå alle steder: På skolen, i hallen, på havnen, i skoven, på en mark etc. Samarbejdspartnere Lokale virksomheder, lokale foreninger af alle slags
Faglighed og timetal Antallet af undervisningstimer hæves( 1 ekstra ugentlig lektion i dansk og matematik fra 4. klasse, flere lektioner i idræt, musik , håndværk og design og natur og teknologi på udvalgte klassetrin) Nye fag kommer til: Engelsk fra 1. klasse 2. fremmedsprog(tysk) fra 5. klasse Nye fagbetegnelser (Håndværk og Design, Madkundskab, Natur og teknologi)
Faglighed og timetal G Gjøl Skole er nr. 4 fra Venstre
Dansk 4. klasse Gjøl Skole
Dansk 4. klasse Gjøl skole G
Understøttende undervisning USU Skal sikre at Eleverne møder flere måder at lære på Der er tid til faglig fordybelse Det faglige niveau hæves Den obligatoriske undervisning i fagene bliver suppleret og understøttet
USU varetages af både lærere og pædagoger og kan f.eks. være: Obligatoriske emner (færdsel, sundhed, arb. Markeds ori…..) Alsidig udvikling, motivation og trivsel Styrke klassefællesskab Kobling af teori og praksis Tid til at videreudvikle faglige kompetencer fra fagene Virksomhedsbesøg Bevægelse
Understøttende undervisning Opsamling fra pædagogisk aften: Vi skal tage udgangspunkt i det vi er gode til! At opretholde et højt fagligt niveau. Stærkt samarbejde i kompetenceforum. Opmærksomhed på trivsel. At være rummelige. Differentiering. Respekt for forskellighed. Idékatalog udarbejdet i fællesskab
Understøttende undervisning Lærere og pædagoger samarbejder i teams Godt samarbejde på tværs/god dialog. Respekt for forskellighed. Gode til at spotte de børn, der har brug for ekstra hjælp.
Understøttende undervisning
PAUSE
Lektiehjælp og faglig fordybelse Skal målrettes både de fagligt stærke og de fagligt mindre stærke elever(træning – udfordringer) Skal ligge i ydertimerne Er indtil videre frivillig for eleverne Det er dog forældrene, som tager stilling til evt. fravalg og meddeler dette til lærere/pædagoger Hvis tilbud fravælges, skal vi tilbyde pasning 2 timer ugentligt til 0. – 3. klasse 3 timer ugentligt til 4. – 6. klasse
Lektiehjælp og faglig fordybelse Hvad skal barnet hedde?? (Supertræner??) Lærere + pædagoger samarbejder. Pædagoger deltager i almindelige fag-timer, så de også kan hjælpe eleverne fagligt Aftale med forældre – hvornår deltager eleven – og hvornår ikke! Evt. projektarbejde kan laves i umiddelbar forlængelse af skoledagen Dygtige elever /nørder
Lektiehjælp og faglig fordybelse Tid og rum til at nørde
Motion og bevægelse Fremme motivation, læring og sundhed Skal integreres i skoledagen Gennemsnitligt 45 min. dagligt inkl. Idræt Kan indgå i både fagdelt undervisning og/eller USU
Motion og bevægelse Natek, musik, dansk og matematik er godt i gang – andre fag er så småt startet Udeordning i frikvartererne. Dermed bevæger alle sig. Multibanen meget benyttet – men tæller ikke Fordybelsesuge om motion og sundhed
Motion og bevægelse
Den åbne skole Skolerne skal åbne sig mere over for det omgivende samfund Fremme den lokale sammenhængskraft Inddrage f.eks. Idrætsforeninger, musik - og billedskoler, andre foreninger, museer, lokale virksomheder Forpligtende gensidigt samarbejde
Den åbne skole Kan f.eks. være: Virksomhedsbesøg Kulturskole!! Sejlklub Kor GGB Andre aktører
Virksomhedsbesøg
Lærernes nye overenskomst Lockout og lovindgreb forår 2013 Lærerne har tilstedeværelsespligt på skolen i hele arbejdstiden Lærerne skal tildeles et sted på skolen, hvor de kan arbejde og forberede sig Lærerne skal have mere undervisning= tid sammen med eleverne Lærerne skal have løntillæg for alle aktiviteter efter kl. 17
Lærernes nye overenskomst Praksis på Gjøl skole 1.: Vi indfører en del arbejdsdage på elev- fridage Lærerne vil skulle arbejde på skolen i al fald to dage om ugen til omkring kl. 17. De andre ugedage er lærerne på skolen så længe, der er undervisning Lærerne har mulighed for at aftale med skolens ledelse, at en arbejdsopgave lægges et andet sted end på skolen Lærerne er i deres klasse kl. 8.00 hver morgen
Lærernes nye overenskomst Praksis på Gjøl skole 2. : Lærere og pædagoger arbejder sammen i teams omkring elever og undervisning Kontakt mellem forældre og lærere skal foregå inden kl. 17.00 Forældresamtaler planlægges, så de er færdige inden kl. 17.00 De eneste aktiviteter, som fortsat vil ligge efter kl. 17.00 er forældremøder, skolefest og bestyrelsesmøder
Sådan ser to klassers skema ud Elevskema Sådan ser to klassers skema ud
Elevskemaer Grundskema Dette ændres løbende i forhold til reformen
Grundskema Dette ændres løbende i forhold til reformen
SFO – 1. august 2014 Pædagoger med i skoledelen SFO åbner senere Struktur Aktiviteter i SFO
SFO takster pr. 1. august 2014 Morgenpasning kr. 377 ( i dag kr. 345 ) Eftermiddagspasning kr. 1131 ( i dag kr. 1380 ) Fuldtid kr. 1508 ( i dag kr. 1725 )
SPØRGSMÅL ??????????????