Folkeskolen, forældrene og deres børn! 

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Principper Stenmagle skole
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Lærerprofessionen - en definition.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bruges efter behov som ”velkomst”
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Velkommen til skolebestyrelsens arbejde Ved formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Folkeskolereform 2014.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at hjælpe skolens arbejde? Færøerne Lørdag d. 28. februar 2009.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Velkommen til Risskov Skole
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Folkeskolen, forældrene og deres børn!  Benedikte Ask Skotte formand for skolebestyrelsen på Høng Skole

Tillykke til Høng Skole I forældre har lige valgt det bedste skole til netop jeres børn!!  10 år Ingen prøvetid Samme kollegaer Samme lærerstab Det bliver så sjovt,- hvis I bakker op om jeres barn!

Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.    Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.    Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. § 2. Folkeskolen er en kommunal opgave. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov.    Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse.    Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

Forholdet mellem parterne Folkeskoleloven Skolestyrelsesvedtægt Principper Den daglige ledelse Der er naturligvis et vist hierarki i forhold til en offentlig institution som folkeskolen. Denne tegning viser foruden hierarkiet også de lovgivningsmæssige rammer der er for arbejdet i skolen.

Hvad er forældre for en størrelse?

Forældre som ressource Virkningen af forældrenes engagement på elevernes kundskaber Professor Charles Desforges OBE www.dcsf.gov.uk/research/data/uploadfiles/RR433.pdf

Skolegang Færdigheder: f.eks: Holdninger: f.eks: Værdier: læsning Holdninger: f.eks: ansvarlighed udholdenhed Værdier: f.eks: medborgerskab læring

lo ach hi

Fælles mål – Et fælles ansvar Forældre kontra skole - Effekt på indlæringen Man kan spørge: Hvorfor inddrage forældrene? – Det skal skolen fordi: I England har man bl.a. undersøgt forældrene og skolens betydning for barnets læring og er kommet frem til disse tal. Forældrenes betydning er rigtig stor i indskolingen, jævnbyrdig i mellemtrinet og først i udskolingen tager skolen over. Derfor er samarbejdet omkring elevens faglige og sociale udvikling så vigtig. Baggrundsviden: Professor Charles Deforges – Exeter University, England – udarbejdede i 2003 en rapport for den engelske regering. Rapporten gennemgår den eksisterende engelsksprogede forskning vedr. forældrenes betydning for deres børns læring og konkluderer at forældrenes involvering har endnu større betydning for denne, end først antaget. Han var inviteret til Skole og Samfund/Danmarks læreforenings konference i september 2006, hvor vi lancerede materialet: Hvordan kan vores børn lære mere i skolen? – de 8 hæfter. Der er 1 (historie) mere på vej. Denne viden er sådan set ikke ny, men blev nævnt allerede i Per Schultz Jørgensens rapport om risikobørn fra 1996. Fra Sacker et al (2002) Professor Charles Deforges OBE

Tydelig besked til forældrene Du betyder noget! Start tidligt! Bliv ved! Vær bare interesseret!

Forældre i Danmark

Forældre´s egne oplevelser som forudsætning Benedikte

Hvad gør forældre? Blander sig? Tror på ”projektet”, uden at stille spørgsmål? Krydser fingre for at de får den rigtige lærer? Søger andre skoler? Talentpleje? Læner sig tilbage? Hvad gør man………

Skolen og forældrene Skole-hjem-samarbejde Samarbejdet om det enkelte barn Skoleintra, elevplaner Samarbejdet om klassen Kontaktforældre Skolebestyrelser

Vi forældre skal bakke op….

Skole-hjem-samarbejde

En stolt professionelle lærer der tager en positiv dialog

Ingen ….

Mere…..

Fordelingen af opgaver Lærerne ”viser undere” (Underviser) Forældrene træner, perspektiverer og støtter derhjemme Med guidning fra lærerne gennem eks. Elevplaner, samtaler Individuelle samtaler ved skolestart Differentieret skole-hjem-samarbejde Positiv, anerkendende tilgang Tilbud om aftener for forældre der har spørgsmål til skolen, lektier, forældreskabet mm.

I folkeskolen bliver eleverne introduceret til: 48 fag og emner Kommentar til instruktøren: læse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120589 Udover folkeskoleloven, er der en række bekendtgørelser og retningslinier der hjælper med rammer for skolen. Det er ikke tilfældigt hvad dit barn skal lære i skolen, det er der sat nogle fælles mål for undervisningen på alle landets skoler. Eleverne skal i skoleforløbet igennem 42 forskellige fag og emner i undervisningen. Disse er beskrevet i 25 hæfter som kan downloades på fagene beskrevet, både med slutmål og trinmål. 16 obligatoriske fag Dansk, engelsk, kristendomskundskab, historie, samfundsfag, idræt, musik, billedkunst, håndarbejde, sløjd, hjemkundskab, matematik, natur/teknik, geografi, biologi, fysik/kemi. Tilbudsfag dansk som andet-sprog, modersmålsundervisning, tysk evt. fransk. Obligatoriske emner Færdselslære, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. Valgfag på 8.-10. klassetrin fransk (tysk), tekstbehandling, teknologi, medier, fotolære, filmkundskab, drama, motorlære, arbejdskendskab, latin, edb, hverdagstysk, hverdagsfransk, spansk, hjemkundskab, sløjd, håndarbejde, billedkunst, Musik

”Læring i familien” forældre som ressource for deres børns læring,- det skal forældrene også forstå!

www.skolemaelk.dk

Kontaktforældre Klassens kontaktforældre: Kontaktforældre er ikke som skolebestyrelsen indskrevet i lovgivningen! Klassens kontaktforældre: Gensidige forventninger: forældre - lærere - kontaktforældre Lave et netværk i klassen Tovholder klassen Klare aftaler om hvad man skal som kontaktforældre Skolebestyrelsens bagland

Emil c

Skolebestyrelser De skal varetage jobbet som: En del af demokratiet i det danske samfund Civilsamfundets repræsentant i folkeskolen Skolens samarbejdspartner og udsnit af forældrene Skolelederens sparringspartner Skolelederens bro til forældrene og kommunalpolitikerne Kommunalpolitikernes øjne ude på skolerne Forældrenes stemme på skolen og elevernes advokat

Høng Skole

Medlemmer af skolebestyrelsen Benedikte Ask Skotte (næstformand) benedikte@askskotte.dk Per Birkmose (næstformand) per.birkmose@euromaster.com Vibeke Knudsen oliviasminde@hotmail.com Brian Hyldig bh@chinterfrugt.dk Pia Sund Bast bastpia@hotmail.com John Sandholm johnsandholm@mail.tele.dk Flemming Lindblad bakkedraget9@hongnet.dk Anja Søe Jensen (medarb.repr.) anja.soee.jensen2@skolekom.dk  Claus Spånhede (medarb.repr.) claus.spaanhede@skolekom.dk Bo Søndergård (ledelsen) boso@kalundborg.dk Pernille Kjellberg (ledelsen) pekj@kalundborg.dk

Som forældre til børn på høng skole  Vi glæder os til samarbejdet!!