13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Priskryds-, Indkomst- og Marketing-
Advertisements

10 Konkurrencesituation
Præferencer på markedet.
Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Kapitel 6: Nye produkter.
Konkurrenceforhold Kapitel 11
8 Segmentering og målgruppevalg
Matematik i økonomi.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
AFSÆTNING A – Schønberg
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
Grundbegreb + Priselasticitet
31. Aktivitetsoptimering
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Salg og service Dag 1.
6. Virksomhedens indtægter
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Forretningsmodel.
11. Virksomhedens indtægter
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
10. Virksomhedens indtægter
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
Kapacitetsstyring.
Aktivitetsoptimering
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
Erhvervsøkonomi Kapitel 9 Efterspørgsel
Markedsandele Rolf og Jonas.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
Af: Jonatan W & Line Stryander
6. Virksomhedens indtægter
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
AFSÆTNING A – Schønberg
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Opgave 36 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics ”Afsætningsfunktion”
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
25.3 Afsætning og omsætning
Louis Vuitton i Tyskland Analyse af de eksterne forhold i den tyske branche for luksusgoder Gruppe 4 MAK Nora Henriksen, Christian Madsen, Kasper Petersen,
Elasticiteter Priskryds-, Indkomst- og Marketing- 1Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Agenda Præsentation af SWOT Afslutning
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
Pris som handlingsparameter
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Marketingplan Dit navn.
Idegrundlag og målsætninger
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Branding afsætning.
31. Aktivitetsoptimering
10 Konkurrencesituation
6. Virksomhedens indtægter
Tillægsprocent 2018.
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder Prisdifferentiering Prisfastsættelse for nye produkter Pris: Er let at observere for forbrugere og konkurrenter Er let at ændre – påvirker salgsmulighederne direkte og kan ofte flytte markedsandele hurtigt. 13 Pris

Prisstrategi Prisstrategi er virksomhedens rammer for prisniveauet: Break-even prisstrategi produktprogram skal kunne hvile i sig selv, idet de variable omkostninger dækkes. Profit-maksimering prisen fastsættes, så virksomheden opnår maksimal profit på længere sigt. Kan være svært at beregne i praksis. Maksimering af markedsandel prisen sættes så lavt, at virksomheden bliver førende på markedet. Der er lav bruttoavance pr. enhed, men stor markedsandel. Pris-/kvalitetsførerskab virksomhedens produkter er kendetegnet af høj kvalitet, der er svær at efterligne. 13 Pris

Priselasticitet Priselasticitet: Er den relative ændring i afsætningen af et produkt (mængde) ved en given relativ ændring i prisen på produktet. Et priselastisk produkt: mængden falder relativt mere end prisen stiger. Dvs. en prisstigning giver en faldende omsætning. Et prisulastisk produkt mængden falder relativt mindre end prisen stiger. Dvs. at afsætningen øges ved at hæve prisen. 13 Pris

Priselasticitet Priselasticitet Sammenhængen mellem pris og efterspørgsel 13 Pris

Forskellige sammenhænge mellem pris og mængde for to forskellige produkter

Priselasticitet - beregning Hovedregel: negativt fortegn Undtagelse: varer, der købes ud fra et veblenmotiv. Her kan fortegnet være positivt, hvis vebleneffekten er meget stærk. Talværdi > 1 : varen er priselastisk Talværdi < 1 : varen er prisulastisk Talværdi = 1 : varen er neutralelastisk – en prisændring vil ikke påvirke omsætningen. 13 Pris

Eksempler på priselastiske og prisuelastiske produkter Priselastiske produkter Prisulastiske produkter Udvalgsvarer/luksusvarer Produkter med høj budgetandel Produkter/mærker der er lette at erstatte Mærker med svage forbrugerpræferencer Produkter, der er lette at lagre Målgruppe med lavt rådighedsbeløb Dagligvarer/nødvendighedsvarer Produkter med lav budgetandel Produkter/mærker, der er svære at erstatte Mærker med stærke forbrugerpræferencer Produkter, der er svære at lagre Målgruppe med højt rådighedsbeløb 13 Pris

Prisfastsættelsesmetoder Markedsbaseret prisfastsættelse Tager udgangspunkt i virksomhedens målgruppe og konkurrenter Præferencebestemt pris prisen fastsættes ud fra forbrugernes præferencer for mærket image og branding har stor betydning Psykologisk pris Lokkepris Omkostningsbaseret prisfastsættelse Tager udgangspunkt i virksomhedsøkonomiske forhold 13 Pris

Prisdifferentiering Prisdifferentiering Er markedsføring af et produkt i samme udformning til forskellige priser over for forskellige segmenter Segmenterne har forskellig priselasticitet Segmenterne skal kunne adskilles Konkurrenceforholdene skal muliggør prisdifferentiering Organiseret rabat - rabat til bestemte forbrugergrupper Uegentlig prisdifferentiering – prisdifferentiering på tid 13 Pris

Prisfastsættelse for nye produkter Penetration price Lav introduktionspris Mål: at få stor markedsandel på kort tid Lav avance pr. stk. Skimming price Høj introduktionspris For produkter der appellerer til snob eller veblen motiv Produkter rettet mod innovative forbrugere Stay out price Meget lav introduktionspris for at holde konkurrenter ude 13 Pris