”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NATUR OG MILJØ Teknik og Miljø Aarhus Kommune Skejby DET GODE GRØNNE BYRUM.
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
KIE-modellen på museum
Anerkendende refleksion
Readymades / genbrugskunst
Opfølgning på web-undersøgelse
Udviklingen i LVS Landsforeningen af Væresteder Landsmødet 2008.
Internet til alvor og sjov
Hvorfor børnekulturpolitik?
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Æstetiske læreprocesser
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Forskningens rolle i indsamlingen - Samlingens rolle i forskningen ODM Odense Bys Museer 26. november 2013 Flemming Just Museumsdirektør.
Gratis entré og bedre formidling i Danmark Steen Kyed Afdelingschef Kulturministeriet, departementet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Uddrag af politiske principprogrammer
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Natmus.dk. BETA – forever? Organisering Fra ”hjemmeside” til digital tilstedeværelse - Være synlige og ”findbare” på nettet - Møde brugerne og deres.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Glyngøre / Limfjorden 17. august Værdien af mega-events.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Galleri Typer  Enkelte Kunstnere  Simpel, begrænset indhold og overskuelig  Indblik i kunstnerens univers  Onlinegallerier  Stor samling værker.
Ethos i web 2.0 tidsalderen
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
It-støttet religionsundervisning
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
BRANDING som udfordring for FUR
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Design af interaktion til interaktion i cscw
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Relations kompetencer
Unges brug og ikke-brug af museer Seminar i Viborg, Mercantec 2011 Ane Hejlskov Larsen, lektor i museologi og formidling Center for Museologi, Institut.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Hvordan skaber vi inkluderende læreprocesser på museer og kulturinstitutioner ?
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
Google Selfie-event, København, Google HQ
Præsentationens transcript:

”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat samlingen museet baserer sin identitet på, men på nettet, hvor den æstetiske oplevelse er nedtonet, får SMK til gengæld mulighed for at styrke læringsaspektet” (Gimm og Mazzanti, 2008, s. 116)

M USEETS SOCIALE, POLITISKE OG ØKONOMISKE GRUNDLAG Museumsloven og resultatkontrakten Museets samlinger skal danne grundlag for forskning og for museets alment oplysende virksomhed Bredde= Folkelighed Udgangspunkt i samlingens identitet

S AMLINGENS IDENTITET Tilskrivningen af værdi muliggøres af museets seriøsitet, højtidelighed og finkulturelle stemning. Brugernes forventninger : ”tyngde”, repræsentation af ”hovedkunsten”, ”det nationalhistoriske” og ”det ypperste”, ”de berømte malere” samt ”smk som et sted, der skal varetage Danmarks Kulturarv”

F OLKELIGHED ELLER POPULISME "Jeg synes, der har været indslag, som har været problematiske i den sammenhæng. For eksempel Bille Augusts iscenesættelse af Georg Jensens sølv, Tage Andersens blomsterudstilling og Erik Mortensens kjoler har været indslag, som i mine øjne har lidt haft et populistisk anslag. Kendisser, der viser rundt, alene fordi de er kendte, var en plat folkelig idé.” (Jacob Wamberg, professor ved Kunsthistorie i Århus, Information, 17. februar 2007)’ Seriøs og useriøs underholdning.

O PLEVELSE OG KONTEMPLATION Kunstmuseet tilbyder en unik oplevelse – en sansemæssigt rig oplevelse: rumlighed, taktilitet, socialitet. Folk ønsker fortællinger om kunsten, men ikke mens de ser kunsten, Kognitivt overload Motiverer til at indoptage stimuli og dermed læring ”Rum for refleksion” Nettet knytter sig til opførende/udfoldende sanser => større erindring Det fysiske kunstmuseumSamlingen online

M ULTIMODALE UDTRYKSFORMER Flere intelligenser Element af underholdning Aktivitet

Thorvaldsens museums virtuelle tilbygning Louvre: A Closer Look at the Portrait of the Marquise de Pompadour

N YTÆNKNING, BRUGERFOKUS OG TROVÆRDIGHED Resultatkotrakten: mål og vision ”Nytænkning” Opmærksom på brugernes behov og ønsker. Et smk-community og brugergeneret indhold som image-ønske Troværdighed

B RUGERINDDRAGELSE Arken: Afstemninger Powerhouse: populære søgninger (brugernes top 10)

S ERENPENDITY “ (…) it is increasingly important to offer visitors opportunity for serendipity at the object record level, to retain their attention and encourage them to explore the Web site.” (Chan, Sebastian, 2007) Serenpendity matcher primærpersonaen Rikkes mål med besøget på smk Dynamiske links på Thorvaldsens