Tekstformidling på Internettet/10.03.04/Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Flickr.com – online billeddeling
Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Web 2.0 Teoretisk viden.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Sprog/billeder på Internettet
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kvantitative metoder
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Easy Correct Glem den røde tusch og de ulæselige kragetæer!
Tekstformidling på Internettet E 2003
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
Webdesign og informationsarkitektur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Vejlederens kommunikation
Kommunikativ sprogfærdighed
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Brug DDB CMS -Et kursus for webredaktører Kursusleder: Ewan Andreasen
Årsplan – en kort en lang
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
8. Informationsarkitektur (IA) 18. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen Bruger Kontekst Indhold IA.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Tekstformidling på Internettet/¨ /Lektion 12
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Informationsarkitektur.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Modul 6: ”Vi kikker på internettet”
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Dagens program 1)Dagens site I 2)Informationsarkitektur v/Lisbeth 3)Pause 4)Dagens site II 5)Informationsarkitektur/labelling

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Informationsarkitektur Kommunikation som metakommunikation: fortælle bruger om omfang og type af information Kommunikation som lokalisering: fortælle bruger hvor hun er Sprogets betydning for kontekstualisering af information: labelling og linking

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Hvad kan vi lære af Foucault? Organisationssystemer er kulturelt betingede I en given kultur giver et organisationssystem perfekt mening - men det gør det ikke nødvendigvis for andre uden for denne kultur!

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Morville/Rosenfeld Brugerens informationsbehov: Known-item seeking (perfect catch) Exploratory seeking (fælde) Exhaustive seeking (trawle) At søge, at browse, at spørge Berry picking: søge-browse-søge (subsearch) Pearl growing: ”mere som det her” (similar pages) Wotke: hvad er deres quest?

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Aspekter af informationsarkt. Organisationsskemaer (kategorising af info) [Wotke, Engebretsen] ”Labelling” systemer (rep. af info) [Wotke] Navigationssystemer (bevægelse gnm. info – lokalisering af bruger) [Krug] Søgesystemer (søgning af info) Cf. Rosenfeld/Morville, s. 46

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Organisationssystemer

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Hvorfor kategorier? En kategori – eller taxonomi – er del af en model af verdem Vi har brug for klare mentale modeller af hvordan ting hænger sammen for at skabe sammenhæng og mening og for at kunne kommunikere med andre (grammatik!)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Org. System: hierarki & struktur Hierarki: overordnet kategori – underordnet kategori Struktur: hyperlinkning – måden tingene er forbundet på

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Struktur/hierarki II Bluser

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Kategorisering/org. systemer Grøntsag? (”common sense” forståelse) Frugt? (korrekt placering) Bær? (videnskabelig korrekt underkategori)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Associativ/formel organisering? Min Netto: kaffe og te er drikkevarer (formel) Den anden Netto: kaffe og te bruger man sammen med kiks og småkager (associativ)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Noget mere logisk end andet AOKAOK (”simple kategorier”) IkeaIkea (”samme ting i flere kategorier”) ITUITU (mangel på kategorier??)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Wodtke: Socks Drawers… Organisation er nødvendig for at bruger kan finde ting Sorteringsøvelse: hvad er det dominerede org. skema? Er det konsistent? Dækker det alt? Skal ting være i en eller flere (eller mange?) kategorier? Skal særlige kategorier have særlig plads?

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Kategoriforvirring!! Børn | Unge | Ældre |Handicappede | Horror |Mærkning |Film |Spil |Musik |

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 AXIAL/HIERARKISKNETVÆRK Strukturer EngebrechtsenEngebrechtsen, no 2no 2

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Sitemap eks. 1

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Sitemap eks. 2

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 p. 70 Sitemap / flowchart 7 +/- 2? Max. 3 niveauer?? Bred/overfladisk? Smal/dyb?

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Navigationssystemer

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Krug: Street Signs… Supermarked eller lufthavnsmetafor: skilte hjælper folk til at finde vej Browsing: hvor stort?, hvilke retninger kan jeg gå? Hvor er jeg? Webnavigationskonventioner: site navn/brand, sektioner, funktioner, søgning, sitemaps, sidetitler. The trunk test: AOK

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 p. 53

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 s. 56 Search dominantLink dominant

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Trunk testen Hvilket site er det her? (Site ID) Hvilken side er jeg på? (Titel) Hvad er hovedsektioner på dette site ? (sektioner) Hvad er mine muligheder herfra? (lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (”You are here” indikatorer”) Hvordan kan jeg søge info? Eksempel

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Breadcrumbs Mange brugere vil enten gerne tilbage – eller ”hjem” til forsiden På komplekse sites: hvordan er jeg kommet her? Derfor markering af: hvor de er – og hvordan de kom derhen

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Labelling / linking

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Skriv til interaktion Kontekstualiser brugerens valg: -Relation mlm der hvor hun er og der hvor hun kommer til - Hvor i tekstens ”rum” er det ”andet” sted? (fx internt, eksternt link, ny kategori, samme kategori osv)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Det gode link I Det informative link MINIMUM PROCESSING EFFORT + MAXIMAL (INFORMATIONAL) COGNITIVE EFFECTS (Tosca: A Pragmatics of Links)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Det gode link II Det lyriske link INCREASED PROCESSING EFFORT + MAXIMAL (LYRICAL) COGNITIVE EFFECTS (Tosca: A Pragmatics of Links)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Link eksempel ! Hvis du vil vide mere, så klik her ! Få et job på dette website ! Hvis du vil vide mere, så læs den nævnte rapport om arbejdsløshedsstatistik

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Link eksempel Mit elskede er smuk som en rose Der er intet som næstekærlighed

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Link betydning Næstekærlighed:

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Valg/link betydning Næstekærlighed:

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Label cf Wodtke Når du vælger navn til dine labels, så: -Tænk på hvad din bruger forstår/søger efter -Konventioner i genren -”Siteejers” identitet

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Valg/ link/labelling - opsummering Den gode informative link/label-tekst -Signalerer klart hvad der linkes til -Er nem at afkode -Er utvetydig = gør det nemt for læser at træffe et valg! Hellere lang og meningsfuld end kort og meningsløs

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Søgesystemer

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Wodtke: A Bricklayer´s… Metadata: deskriptiv (indhold), intern (formelle egenskaber), administrativ (hvem,hvad)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Wodtke: A Bricklayer´s… Controlled vocabulary øvelse (s. 40, figur 6.3)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Når du selv skal i gang Formål – målsætning - målgruppe - brugssit. Skitse til sitemap/flowchart: hvilke sektioner? Hvor ”dybe” skal de være? Global/lokal navigation Hvordan kan man hjælpe bruger med at komme rundt på sitet? Hvordan kan bruge søge information? Tjek med trunktest!