Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering."— Præsentationens transcript:

1 Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering

2 Oversigt  Søgemaskiner  Optimering  Google-værktøjer  Vejledning

3 Søgemaskiner DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Brugerfladen til nettet for mange Indsamler enorme mængder data

4 Søgemaskiner historie DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING 1990: Archie indekserer indholdet af offentligt tilgængelige FTP-servere 1991: Gopher indekserer tekst- dokumenter 1993: Wandex er den første web- søgemaskine 1994: WebCrawler, den første fuld- tekst-websøgemaskine 1994: Excite, AltaVista m.fl. kæmper internt og med kataloger som Yahoo. 1998: Google

5 Søgemaskiner DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Funktion Spiders/bots “crawler” nettet Websideindhold indekseres i databaser Bruger foretager søgning Søgemaskinen returnerer resultater i henhold til specifikke principper.

6 Søgemaskiner Funktion Søgemaskinen foretager en vurdering af sidens relevans Oprindeligt: Analyser siden og se hvad den handler om (on-site factors) Post-Google: Spørg andre sider (off-site factors) Tekst i TITLE-tag Domænenavn URL Tekst i HTML-tags (e.g.,, ) Ordfrekvens Nøgleordsafstand Alt-atributten på tags Etc…

7 Søgemaskiner Google Page Ranking Side A er væsentlig i den udstrækning side B synes den er væsentlig. Side B er væsentlig i den udstrækning side C synes den er væsentlig. Osv.

8 Søgemaskiner Problemer Indekset er altid for gammelt (sider er blevet opdateret) Spiders ser websider omtrent som en tekstbrowser Har vanskeligt ved at indeksere det usynlige web (AKA ”det dybe web”) Nogle webudviklere benytter spamdexing tricks som f.eks. Google-bombs

9 Optimering En ”kunst” Ikke ubetydelig branche Forsøg på ”reverse engineering” af relevansalgoritmerne Koncensus om at følgende er vigtigt: Nøgleord i Nøgleord i links der peger på siden Nøgleord som figurerer i synlig tekst Link-popularitet (e.g. PageRank) Korrekt stavning

10 Optimering Google siger selv: Få andre til at linke til dig Indsend et Google Sitemap Indsend dit site til kataloger a la Open Directory Project Anvend klart hierarki og tekstlinks Skriv klare indholdsbeskrivelser med brugernes ord Brug tekst frem for billeder Gør dig umage med Title og Alt Brug korrekt HTML Hold antallet af links på en side under 100 Check med tekst-browser Etik Undgå skjulte links eller tekst Undgå cloaking Undgå irrelevante ord Undgå at spejle indhold

11 Søgemaskiner DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Meta-data (i )

12 Google Sitemap En "service" til webudviklere: Gør sitet Googlevenligt (til gengæld kommer spideren ofte)

13 …Google Sitemap

14 DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING

15 Klare indholdsbeskrivelser med brugernes ord? DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Vil du være med til at udvikle den måde vi kommunikerer via de digitale medier? Hvordan takler du brugernes stigende forventning om indflydelse og aktiv deltagelse? Kunne du tænke dig at arbejde med digitale medier fra koncept til realistiske løsninger? - Så er DDK noget for dig. De digitale medier er i rivende udvikling og udfordrer hele tiden den måde vi kommunikerer med hinanden på. Mobiltelefon, Podcast, sms, blog, wiki er blot et lille udsnit af de nye medier vi taler igennem.

16 Brug tekst frem for billeder

17 Gør dig umage med Title og Alt dr.dk › forside

18 Brug korrekt HTML

19 Hold antallet af links på en side under 100

20 Google Analytics


Download ppt "Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google